دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1395 - 09:12

واکنش جهانی به قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته با 14 رأی مثبت و یک رأی ممتنع آمریکا قطعنامه توقف شهرک‌سازی اسرائیل را تصویب کرد، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که به قطعنامه شورای امنیت پایبند نخواهد بود.
کد خبر : 144902

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت شبکه اسکای‌نیوز عربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا درباره تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به شهرک‌سازی اسرائیل در اراضی فلسطینیان گفت:‌ «منتظر آینده باشید، بعد از ریاست‌جمهوری‌ام اوضاع تغییر خواهد کرد.»


این در حالی است که ترامپ پنج‌شنبه گذشته گفته بود قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اسرائیل باید وتو شود.


به‌دنبال این اقدام شورای امنیت، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این رژیم به مفاد قطعنامه‌ای که شورای امنیت شب گذشته (جمعه) برای پایان شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان تصویب کرد، پایبند نخواهد بود.


این بیانیه می‌افزاید: «اسرائیل قطعنامه شورای امنیت را کینه‌توزانه و شرم‌آور می‌داند و آن را رد می‌کند و به مفاد آن پایبند نخواهد بود.»


این در حالی است که شبکه العالم گزارش کرد: «سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شب گذشته (جمعه) اعلام کرد سفیران این رژیم در زلاندنو و سنگال را برای رایزنی به اسرائیل فراخوانده است.»


در بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل آمده است:‌ «اسرائیل سفیران زلاندنو و سنگال در این رژیم را برای ادای توصیحات فراخوانده است. همچنین وزارت امور خارجه اسرائیل مکلف شده است برنامه‌های کمک‌رسانی به سنگال را قطع کند.»


آمریکا: هدف ما از رای ممتنع، باز گذاشتن راه‌حل ایجاد دو دولت است


همچنین رویترز به نقل از جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گزارش کرد:‌ «اقدام امروز آمریکا (در رای ممتنع دادن به قطعنامه ضد صهیونیستی) برای تحقق هدفی اساسی یعنی حفظ امکان دستیابی به راه‌حل ایجاد دو دولت (فلسطینی و اسرائیلی) انجام شد.»


وی همچنین از طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی خواست برای ایجاد دو دولت مستقل تلاش کنند و امکان برقراری صلح را از بین نبرند.


جان کری پس از تصویب قطعنامه ضدصهیونیستی در شورای امنیت، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: «باوجود رای ممتنع آمریکا، واشنگتن با همه مفاد قطعنامه موافق نیست. ما نمی‌توانیم با قطعنامه سازمان ملل متحد که آشکارا مشخص می‌کند طرف‌ها اکنون باید در راستای حفظ امکان برقراری صلح اقدام کنند، مخالفت کنیم.»


شورای امنیت ملی آمریکا: تلاش‌های دولت اوباما شکست خورده است


از سوی دیگر ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد: «بن رودز، قائم مقام مشاور ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی آمریکا، پس از وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی اسرائیل از سوی واشنگتن اعلام کرد همه تلاش‌های دولت اوباما برای دستیابی به راه حل ایجاد دو کشور فلسطینی و اسرائیلی، شکست خورده است.»


رودز روز گذشته (جمعه) در توضیح اینکه چرا واشنگتن قطعنامه شورای امنیت علیه تداوم شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی را وتو نکرد، به خبرنگاران گفت: «ما همه راه‌ها را امتحان و تلاش کردیم گفت‌وگوهای مستقیم ترتیب بدهیم ولی تنها نتیجه‌ای که همیشه به دست آمد شکست بود. ما سخنانی درباره راه حل ایجاد دو کشور می‌شنویم اما شاهد اقداماتی هستیم که تحقق این موضوع را غیرممکن می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل فرصت داشت تا سیاست‌هایی را دنبال کند که امروز نتیجه دیگری به همراه داشته باشد. او فقط می‌تواند خودش را سرزنش کند.»


این مشاور عالی‌رتبه امنیتی آمریکا همچنین تاکید کرد: «فلسطینی‌ها هم فرصت‌های بسیاری را از دست دادند. در هر حال این نتیجه‌ای نبود که ما به‌دنبال آن بودیم. ما می‌بایست چند سال قبل این کار را انجام می‌دادیم.»


به گزارش آنا، شورای امنیت شب گذشته (جمعه) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از اسرائیل می‌خواهد شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی فلسطین را متوقف کند. دولت آمریکا ترجیح داد در این رای‌گیری شرکت نکند.


این قطعنامه از سوی 4 دولت مالزی، ونزوئلا، سنگال و زلاندنو تهیه شده بود و 1 روز پس از آن که مصر تحت فشار اسرائیل خواستار کنار گذاشتن آن شده بود، تصویب شد.


14 دولت از 15 دولت عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند.


قطر از قطعنامه شورای امنیت استقبال کرد


خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) گزارش کرد: «محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر امور خارجه قطر با اعلام حمایت از قطعنامه شورای امنیت خواستار توقف فوری شهرک‌سازی‌ها در فلسطین اشغالی شد.»


وی ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه مسیر صلح عادلانه و جامع برای ملت فلسطین را هموار کند و نقش موثری در گسترش صلح و ثبات در منطقه داشته باشد.‎


وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنکارا از قطعنامه شورای امنیت که در آن از اسرائیل خواسته شده است تا فورا و به‌طور کامل فعالیت‌های شهرک سازی در اراضی فلسطین اشغالی را متوقف کند، حمایت می‌کند.»


در این بیانیه آمده است:‌ «این قطعنامه بسیار مهم است زیرا تاکید دارد که شهرک‌سازی اسرائیل چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی میان اسرائیل و فلسطین را با پیچیدگی مواجه می‌کند.»
ترکیه در این بیانیه از اسرائیل خواست تا شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در قدس شرقی و کرانه باختری را در اسرع وقت متوقف کند.


استقبال گسترده گروه‌های فلسطینی از قطعنامه شورای امنیت
طبق اعلام مرکز خبری فلسطین (صفا)، قطعنامه ضد صهیونیستی شورای امنیت با استقبال گسترده مقام‌های سیاسی و گروه‌های فلسطینی مواجه شد.


نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت:‌ «قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین، سیلی محکمی به صورت اسرائیل است.»
همچنین اسامه قواسمی، عضو شورای انقلابی جنبش فتح و سخنگوی رسمی این جنبش گفت: «رای شورای امنیت به سود فلسطین و حقوق ملت ما بود و پیروزی تاریخی ملت فلسطین و آزادگان جهان به‌شمار می‌رود.»
از سوی دیگر فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس تاکید کرد مواضع کشورهایی که در جلسه شورای امنیت به سود ملت فلسطین رای دادند و سیاست اشغال‌گری اسرائیل در پرونده شهرک‌سازی را محکوم کردند، بسیار ارزشمند است.
وی افزود: «اکنون ما شاهد تغییر و تحول مهمی در محافل بین‌المللی نسبت به حقوق ملت فلسطین هستیم.»‎




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته