دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در ششمین نشست جلوه حُسن با رویکرد ماهیت هنر اسلامی مطرح شد؛

بهروز عوض‌پور: دین درهنر اسلامی ایرانی منتشر است

ششمین نشست از سلسله نشست‌های «جلوه حُسن» با رویکرد ماهیت هنر اسلامی با موضوع «چرایی افول هنراسلامی- ایرانی در سده اخیر» عصر چهارشنبه یکم دی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزارشد.
کد خبر : 144612

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، بهروز عوض پور مولف و پژوهشگر هنر ضمن تاکید بر نیاز بررسی " افول هنراسلامی– ایرانی در دو سه سده اخیر" گفت: غربی ها بارها به موضوع هنر اسلامی- ایرانی پرداختند. ما می توانیم فلسفه و نظریه های هنر به مفهوم غربی را به خودمان بررسی و از ابتدا به هنر اسلامی و ایرانی خودمان بپردازیم .


عوض پور در ادامه افزود: این موضوع از ماهیت هنر اسلامی با بررسی چهار مقوله 1) با نگاه تاریخی به تعریف غربی ها از هنر اسلامی پی می بریم 2) شناخت رویکرد تحمیلی 3) بررسی کتاب های تالیفی با موضوع هنر اسلامی توسط غربی ها 4) لاادری به مفهوم ندانم گرایی به معنی نداشتن دانش کافی در رد یا اثبات وجود یک پدیده است .


مولف کتاب درآمدی برنظریه های هنر در تشریح چهار مقوله مذکور یاد آورشد: نخستین نگاه تاریخی غربیان به هنر اسلامی تکذیب این هنر و در راستای کلان هنر اسلامی را نیست می دانند که این نگاه سیاسی بوده نه هنری فلسفی. غربی ها با هنر ما آشنا شدند و به تعریفی رسیدند و به نوعی با رویکرد تحمیلی سعی کردند ما را متقاعد کنند از دید آنها به هنر خودمان بنگریم . همانطورکه می دانیم دراولین مواجه غرب با هنر اسلامی در جنگ های صلیبی تعدادی از آثار هنری اسلامی به تاراج برده شد و غربیان همواره با نگاه بربریت به هنر اسلامی– ایرانی اتاق هایی با نام اتاق عجیب در محل زندگی شان ساخته و آثار اسلامی را در کنار حیوانات تاکسی درمی شده نگهداری می کردند. عوض پور در ادامه افزود : وی با طرح مثال سازه کوشک در معماری ایرانی ، ساختمانی در فضایی که از چهار طرف باز است و هشتی مانند است ؛ غربی ها به آن کیوسک گفتند و فرهنگستان واژه کیوسک را به کاشانک ترجمه کرد . مولفین غربی در نگارش کتاب با رویکرد انکاری به موضوع هنر اسلامی پرداختند و آن را هنر ممالک اسلامی خواندند . ما در جواب این انکار هنر مسیحی را بدون پیش متنیت می خوانیم.


این پژوهشگر و منتقد در بیان فلسفه لاادری خاطر نشان کرد: غرب بر اساس سیاست استعمارگرانه با عث شده ما همانند سایر حوزه ها دچار خود زدگی فرهنگی شویم و میل به هنر برتر را ، تقلید از هنر غرب بدانیم ، حال این تقلید به دو نوع کورکورانه و آهانه انجام می پذیرد . وی در ادامه تاکیدکرد: نخستین دلیل عمده افول هنر ما ، استیلای فرهنگ غرب بر همین مفهوم است.


ما اگر غرب را در نظر نگیریم و بخواهیم هنر خود را تعریف کنیم این وظیفه فلاسفه می باشد . وی یکی از مشکلات اساتید و هنرمندان ایرانی را نداشتن نظریه هنری مستقل و فاصله تئوری فلسفه و عمل را در ایران زیاد دانست .


عوض پور در بخش دیگر این نشست یاد آورشد: ما اسلام را در سه مرتبه ( تعریف، شریعت، طریقت) بیان می کنیم که شریعت همان علوم نقلی و کلام و طریقت عرفان معنی می شود. هنر ما فقط حسی نیست در نگاه شریعتمدار ما به هنر اسلامی، خدا خالق همه زیبایی هاست و هنر ایرانی – اسلامی در مرتبه شریعت یعنی – هنر زیبا ساختن نه فقط ساختن بلکه زیبا ساختن.


همانطور که انجام فرایض دینی از سوی مسلمانان باید طوری باشد که گویی خدا را جلوی خود می بینند . آیین ( امور متافزیک) آینه ( امورفیزیک) که در تعریف عرفا و حکما هنر یک آینه است که تجلی یا تظاهر یک امر معقول در یک امر محسوس در آن نمایان است.


عوض پور در خاتمه بحث هنر اسلامی افزود : در دین ما هنر شامل همه کنش های انسانی است و با هنر غرب نمی خواند و اسلام سکولار نیست، دین را در همه چیز منتشر و بحث " وحدت و کثرت " را مطرح می کند.


بهروز عوض پور نویسنده پژوهشگر و مترجم دارای مدرک دکتری پژوهش هنر است و تاکنون کتاب های درآمدی برنظریه های هنر، هنر معقول را به رشته تحریر در آورده و کتاب های نظریه هنرمعاصر، شکل، کلمه، رنگ ، اسطوره شناسی هنر را نیز ترجمه و رساله ای با عنوان اسطوره کاوی، اسطوره شناسی های شخصی از وی به چاپ رسیده است .


همچنین دو کتاب با عنوان اسطوره و اسطور شناسی نزد ماکس مولر و اسطوره و اسطوره شناسی نزد ژرژ دومریل با همراهی عوض پور و دکتر بهمن نامور مطلق تالیف و چاپ شده است.


تاکنون نشست های ( هنریا تخنه ، مرگ متن و نقش نمایه ای آن در هنراسلامی، نمادپردازی در هنر اسلامی، مناسبت های هنر واخلاق و روابط ترامتنی در ماهیت هنر اسلامی از سلسله نشست های جلوه حُسن در این مرکز با حضور دانشجویان و علاقه مندان هنر د راین مرکز برگزار شده است .


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب