دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1395 - 08:01

170 کشته در جهنم الباب

درگیری‌های گسترده در شمال سوریه میان ارتش ترکیه و شورشیان مورد حمایت این ارتش از یک‌سو و نیروهای داعش از سوی دیگر، تلفات بسیاری از دو طرف به جا گذاشته است. درگیری‌های شب گذشته، گسترده‌ترین درگیری‌ها در شمال سوریه میان دو طرف از زمان آغاز عملیات «سپر فرات» بود.
کد خبر : 144537

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، در حالی که ارتش ترکیه تلاش دارد تا شهر استراتژیک الباب در شمال حلب را به کنترل خود در آورد، مقاومت نیروهای داعش شدید گزارش می‌شود و همین موضوع باعث شده تا دو طرف، تلفات بسیاری به جا بگذارند.


منابع ارتش ترکیه گفته‌اند که در اثر درگیری‌های شب گذشته، 14 سرباز ارتش ترکیه و 138 شبه‌نظامی داعش کشته شده‌اند. این در حالی است که منابع داعش در کاربری‌های شبکه های مجازی آمار متفاوتی را منتشر کرده‌اند. آن‌ها نوشته‌اند که در اثر زد و خوردهای گسترده، نزدیک به 50 تن از نیروهای ارتش ترکیه و 63 نفر از شبه‌نظامیان داعش کشته شده‌اند.


در همین حال، فرماندهان ارتش ترکیه گفته‌اند که 33 تن از سربازان آن‌ها در اثر این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. از چهار ماه پیش که ارتش ترکیه عملیات سپر فرات را برای آن چه که عقب راندن داعش از مرزهای سوریه و ترکیه خوانده شده، آغاز کرده است، این خونین‌ترین شب نبردها بوده است.


منبعی در ارتش ترکیه گفته است که عملیات روز گذشته «برای به دست گیری کنترل الباب که تحت محاصره نیروهای حاضر در عملیات سپر فرات است، انجام شد. این عملیات همچنان در حال پیشروی است.»


در همین حال این منابع مدعی شده‌اند، «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت ارتش ترکیه هستند، پس از چند هفته نبرد با داعش موفق شده اند مواضع‌شان را در اطراف الباب مستحکم کنند.


ناظران محلی گفته‌اند که نیروهای داعش برای مقابله با نیروهای حمله کننده از تاکتیک انفجارهای انتحاری و بمب گذاری در خودرو استفاده می‌کنند. این ناظران گفته‌اند استفاده از این تاکتیک طی شبانه‌روز گذشته شدت گرفته است.


حملات ارتش ترکیه به شهر الباب در حالی بیشتر شده است که روز سه شنبه، وزیران امور خارجه آنکارا، مسکو و تهران درباره بحران سوریه مذاکره کرده و پس از آن بیانیه‌ای که خواستار برقراری آتش بس سراسری در سوریه شده است، صادر کردند.


آمار ارائه شده از سوی ارتش ترکیه نشان می‌دهد که از آغاز عملیات سپر فرات، 30 تن از سربازان ارتش ترکیه کشته شده‌اند. این عملیات بزرگترین عملیات خارجی ترکیه از زمانی فروپاشی امپراتوری عثمانی است.


آنکارا در پاسخ به انتقادها از حملات ارتش به بیمارستان الباب که شب گذشته مجددا مورد حملات توپخانه‌ای سنگین سربازان ترک قرار گرفت، گفته است که داعش از این بیمارستان به عنوان یک پایگاه نظامی و انبار مهمات استفاده می کند.


همزمان با پیشروی نیروهای نظامی ارتش ترکیه، جنگنده‌های نیروهای هوایی این کشور نیز مواضع داعش را در شمال سوریه و در نزدیکی الباب بمباران کرده‌اند. منابع ارتش گفته‌اند که در اثر این بمباران 67 هدف متعلق به داعش نابوده شده اند.


دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گفته است که نبردهای سنگین شب گذشته در جنوب غرب الباب رخ داده است، جایی که به گفته این سازمان، نیروهای داعش موفق شده‌اند پیشروی داشته و نیروهای مهاجم را عقب برانند. در عین حال، این سازمان گفته است که بمباران جنگنده‌های ارتش ترکیه باعث مرگ 7 غیرنظامی شده است.


دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین گفته که در اثر درگیرهای الباب، 32 شبه نظامی عضو نیروهای دموکراتیک سوریه نیز به دست داعش کشته شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته