دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1395 - 15:57
در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور:

سیاست‌های مشارکت واقفین در حوزه علم و فناوری بررسی شد

جلسه 87 ستاد نقشه جامع علمی کشور، روز گذشته 30 آذر در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 144419

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به ادامه بررسی پیش‌نویس سیاست‌های مشارکت واقفین در حوزه علم و فناوری اختصاص داشت، اعلام شد در شهر تهران بیش از 50 وقف‌نامه مربوط به علم و دانش از زمان‌های گذشته وجود دارد و باید با استفاده از این سابقه تاریخی و به‌روزرسانی ابزارها از ظرفیت وقف بیشتر استفاده شود.


دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این مراسم برنامه‌های این وزارتخانه برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های وقف در حوزه‌های علم و فناوری را تشریح کرد.


او گفت: «بیش از 500‌هزار متر مربع در پارک‌های علم و فناوری و... توسط واقفین در کشور در حال ساخت است. راتبه (بورسیه) کردن دانشجویان مستعد، ساخت خوابگاه و... هم از دیگر زمینه‌های فعالیت واقفین در این حوزه‌هاست.»


نیازسنجی بخش‌های مختلف با توجه به آمایش سرزمینی، تشکیل بانک اطلاعاتی طرح‌های مورد نیاز برای جهت‌دهی به مشارکت خیرین، فرهنگ‌سازی برای تربیت واقفین و خیرین، هم‌اندیشی فقهی و حقوقی در راستای تعریف حوزه‌های جدید در وقف و خودداری از ایجاد نهادهای موازی نیز از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی محمدی سیرت، نماینده مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه گفت: «توجه به همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... وقف در تدوین هرگونه سند در این زمینه لازم است.»


او افزود: «یک فرد مسلمان در جامعه اسلامی از قبل از تولد تا پس از مرگ از وقف بهره برده و می‌برد. در شهر تهران بیش از 30 بیمارستان موقفه وجود دارد. اگر موقوفات و اوقاف در کشور وجود نداشت هزینه‌های زندگی اجتماعی بسیار افزایش می‌یافت.»


محمدی سیرت گفت: «نهاد وقف یکی از نمادهای بارز مشارکت مردم در فرهنگ است. قابلیت‌های حقوقی و فقهی نهاد وقف از جمله ظرفیت‌هایی است که هنوز آنچنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفته است.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» نیز در این جلسه گفت: «در موضوع وقف کار حکومت تنها تسهیل جریان است و باید اصل کار توسط خود مردم انجام شود.»


او افزود: «تا حدود 100 سال پیش، همه امور مربوط به آموزش در این کشور با استفاده از ظرفیت وقف انجام شده است. وظیفه اصلی هر ستاد در این بخش هم‌افزایی افزایش تعامل است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته