دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1395 - 16:01

رویدادهای دانشگاهی؛ از تحلیل نشانه‌شناسی در سینمای ایران تا تجلیل از پژوهشگران برتر

رئیس دانشگاه و رئیس دبیرخانه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزدبه طور سرزده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر بازدید کرد.
کد خبر : 144363

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد به همراه دکتر محمدحسین جعفری، رئیس دبیرخانه هیأت امنای استان، به صورت سرزده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر بازدید کردند.


در ابتدای این بازدید، جلسه‌ای با حضور رئیس و سایر اعضای هیأت رئیسه واحد اشکذر تشکیل و درباره وضعیت واحد اشکذر بحث و تبادل نظر شد.


در ادامه از واحدهای مختلف اداری دانشگاه از جمله امور مالی، اتاق اساتید، حوزه پژوهش، تحصیلات تکمیلی، فناوری اطلاعات و... بازدید و با مسئولان این حوزه‌ها آشنا شدند.


یلدای دامغانی‌ها سفید شد


اولین برف زمستانی، شهر و واحد دامغان را سفیدپوش کرد.


مدیر روابط عمومی واحد دامغان گفت: «بعد از مدت‌ها آسمان دامغان با سخاوت، زمین شهر را سفیدپوش کرد.»


سیدرضا جزءمومنی از اشتیاق همکاران در پگاه مهربانی در پس یلدای طولانی گفت و خاطرنشان کرد: «شوق حضور اولین برف زمستانی را بعد از مدت‌های طولانی در چشم همکاران دیدیم و تاکید به این اشتیاق‌ها با ارسال تصاویر متعدد از واحد، شهر دامغان و جاده‌های بین شهری کامل شد.»


وی افزود: «برف زمستانی در واحد دامغان با ۱۲۰ هزار مترمربع فضای سبز و محوطه‌سازی، تصاویر زیبایی را خلق کرد.»


تجلیل از فعالان عرصه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی‌ریز
به همت حوزه معاونت آموزشی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز و با همکاری معاونت اداری مالی این واحد دانشگاهی، نشست تجلیل از فعالان عرصه پژوهش با حضور کارمندان، اساتید و دانشجویان در سالن کنفرانس این واحد دانشگاهی برگزار شد.


دکتر فرج الله نگهداری معاون آموزشی پژوهشی واحد نی ریز به تشریح فعالیت‌ها و دستاورد‌های پژوهشی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ پرداخت.


در این نشست از اعضای تیم رباتیک دانشجویان واحد نی ریز که با ساخت دو ربات هوشمند مین یاب و جنگجوی سبک وزن در مسابقات کشوری رباتیک خیام شرکت کرده بودند و حائز عنوان چهارمی این مسابقات شدند و همچنین از کارمندان حوزه پژوهش با اهدا لوح و هدیه تجلیل به عمل آمد.


نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آباده


به مناسبت هفته پژوهش و فناوری نمایشگاهی از آثار محققین، پژوهشگران و اساتید سراسر شهرستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده دایر شد.


دکتر محمد رستم‌پور سرپرست دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری هدف از برگزاری این نمایشگاه را شناسایی و تشویق پژوهشگران و محققیق اعم از دانشجویان و اساتید عنوان کرد و گفت که این نمایشگاه تا پایان این هفته در محل سالن نمایشگاهی دانشگاه دایر است.


بیش از صد اثر تحقیقاتی، ابتکارات و اختراعات دانشجویان، استادان و محققان دانشگاه‌ها و پارک علم و فن‌آوری آباده در این نمایشگاه جهت علاقه‌مندان برپاست.


تجلیل از پژوهشگران برتر واحد آستارا


به مناسبت میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) جشن باشکوهی با حضور دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سالن اجتماعات نبی اکرم (ص) این واحد برگزار شد.


در این مراسم معاون دانشجویی و فرهنگی واحد آستارا با توجه به اهمیت هفته وحدت بین مسلمانان، اتحاد و یکپارچگی مسلمانان را از مهمترین و اساسی‌ترین موفقیت جهان اسلام در برابر کفر دانست.


در پایان این مراسم از دکتر رفعت شهماری در رشته علوم انسانی، دکتر اصغر تابعی در رشته صنایع طبیعی و دکتر جعفری در رشته کشاورزی به عنوان سه استاد پژوهشگر برتر این واحد تجلیل شد.


دانشجویان برگزیده و استادان برتز نیز به عنوان پژوهشگران فعال با اهدای لوح سپاس از سوی دکتر آزاد خلیلی موسوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدآستارا قدردانی شدند.


بازدید سرپرست واحد بین‌المللی خرمشهر خلیج فارس از نمایشگاه کتاب


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی خرمشهر خلیج فارس در بازدید از نمایشگاه کتاب، گفت: «کتاب آینه تمام‌نما از تجربه‌ها، آموخته‌ها، دانستنی‌ها و علوم مختلف است که دیگران با رنج فراوان بر صفحه ماندگار آن به‌جا گذاشته و چون هدیه‌ای گران‌بها به دست ما رسانده‌اند. این برگ‌‌های سرشار از دانش نه به سادگی که گاه با تلاشی به گستره عمر یک دانشمند در پی هم آمده‌اند و به آسانی در دست ما قرار گرفته‌اند. پس جا دارد که این تلاش‌ها را ارج نهانده و قدر کتاب را بدانیم.»


دکتر مهدی بصیرت با بیان اینکه دانشگاه باید عادت کتابخوانی را در دانشجویان و جوانان خود بوجود بیاورد، گفت: «استادان دانشگاه که نقش مهمی در تعلیم و تربیت دانشجویان ایفا می‌کند، باید با آموزش کافی دانشجویان را با فرهنگ کتابخوانی آشنا و آنان را به کتاب خواندن علاقه‌مند کنند.»


وی ادامه داد: «باید ضرورت مطالعه در زندگی‌مان را باور کنیم و سعی کنیم عادت به مطالعه را از کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم. بهترین راه ارتقای مطالعه در جامعه ایجاد بسترهای لازم کتابخوانی از دوران خردسالی است و اگر زیربنا اساسی باشد، علاقه به مطالعه در سنین بزرگسالی بیشتر خواهد بود.»


این مسئول دانشگاهی افزود: «کشوری که در آن فضای مطالعه، پژوهش و تحقیق، به شکل خوب و منطقی فراهم باشد کمتر از فرهنگ و القائات بیگانه تاثیر می‌پذیرد.»


وی از تلاش امور پژوهشی واحد بین‌المللی خرمشهر خلیج فارس برای برگزاری این نمایشگاه قدردانی کرد.


برگزاری مسابقات تنیس روی میز جام شهدای مدافع حرم در واحد نی‌ریز


بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی‌ریز با همکاری واحد تربیت‌بدنی و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین روز از زمستان، اقدام به برگزاری یک دوره مسابقه تنیس روی میز ویژه دانشجویان با عنوان جام شهدای مدافع حرم کرد.


در این دوره از مسابقات 25 شرکت کننده در یک جدول دو حذفی با یکدیگر به رقابت پرداختند که در پایان امیر محمد جامی به عنوان قهرمانی رقابت‌ها دست یافت و علی دولت‌آبادی و سعید دیلمی حائز عنوان دوم و سوم شدند.


سرپرستی این دوره از مسابقات را جواد افشارنیا بر عهده داشت و هیات تنیس روی میز شهرستان نیز مسئولیت کمیته برگزاری مسابقات را عهده دار بود.


برگزاری مسابقه دومینو در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز


23 تیم به صورت فردی و گروهی در دومین دوره مسابقه دومینو که به مناسبت آغاز هفته پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز برگزار شد، شرکت کردند که 18 تیم از دانشگاه آزاد اسلامی اوز و 5 تیم دیگر از گروه‌های خارج از دانشگاه بودند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز گفت: «دانشگاه از این گونه برنامه‌ها حمایت می‌کند و برای عملیاتی شدن آن، انتظار است دیگر استادان و دانشجویان بر مشارکت و همکاری خود بیافزایند.»


عبدالعزیز خضری برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف را در هفته گذشته پررونق دانست و افزود: «تعداد کارگاه‌ها ایجاب کرد صبح و عصر فعالیت وجود داشته باشد که در همه آنها نقش دانشجویان حایز اهمیت بود.»


در پایان این مسابقات نفرات برتر به شرح زیر معرفی شدند:


رتبه اول: مهسا حاجیانی، حبیبه احمدی، نیکو باغی


رتبه دوم: شقایق سعیدی، آرسن اسفندنیا


رتبه سوم: عسل برازنده، محبوبه حیدری


برگزاری ویژه برنامه شب یلدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن


ویژه برنامه شب یلدا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن برگزار شد.


دکتر احمدرضا رئیسی با اعلام این خبر گفت: «ویژه برنامه شب یلدا با هدف جشن گرفتن طولانی‌ترین شب سال برای در کنار هم بودن و زنده نگاه داشتن آیین‌های سنتی و باستانی در واحد بروجن برگزار شد.»


معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد بروجن گفت: «در این ویژه برنامه سعی شد با دعوت از هنرمندان استانی در بخش‌های موسیقی و گروه های نمایشی ، لحظاتی شاد و خاطره انگیزی برای دانشجویان فراهم شود.»


رئیسی اظهار داشت : این مراسم به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی و تشکل دانشجویی فردای روشن و بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن برگزار شد.


دکتر احمدرضا رئیسی خاطر نشان کرد: در پایان این مراسم برگزیدگان مسابقات ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن تجلیل شدند.


دومین جشنواره ورزش‌های همگانی و درون واحدی دانشکده سما اسلامشهر برگزار شد


معاونت فرهنگی دانشجویی آموزشکده سما اسلامشهر با برنامه ریزی مناسب، ‌ اقدام به برگزاری دومین جشنواره مسابقات در رشته‌های متعدد ورزشی کرد.


این جشنواره بزرگ ورزشی دومین و بزرگترین مسابقاتی است که تاکنون در دانشکده سما اسلامشهر برگزار شده است و در سه سطح مسابقات درون واحدی دانشجویان، کارکنان و جشنواره ورزش‌های همگانی در رشته‌های طناب‌زنی، بارفیکس، پرتاب آزاد بسکتبال، روپایی، مکعب روبیک و شنای سوئدی، دارت، طناب کشی و فوتبال گل کوچک برگزار شد.


هدف از برگزاری این رقابت‌ها، ایجاد روحیه نشاط و شادابی، تقویت روحیه ورزشی و ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت فعال دانشگاهیان در فعالیت‌های ورزشی و همچنین استعدادیابی برای حضور چهره‌های مستعد در المپیاد ورزشی دانشجویان و کمک به قهرمان‌پروری در ورزش دانشجویی کشور است.


در این دور از مسابقات که با حضور پرشور و اشتیاق و استقبال فراوان و گسترده مواجه شده بود، ۱۲۳ نفر از دانشجویان و ۱۹ نفر از کارکنان موفق به کسب عنوان بر‌تر ورزشی در مسابقات شدند و با حضور دکتر قربانی رستم، ‌رئیس دانشکده سما اسلامشهر مورد تجلیل قرار گرفتند.


سمینار تخصصی با عنوان «تحلیل نشانه‌شناسی در سینمای ایران»


به همت انجمن علمی ارتباطات و با حمایت معاونت پژوهش و فناوری واحد تهران شرق سمینار تخصصی با عنوان «تحلیل نشانه‌شناسی در سینمای ایران» برگزار شد.


امیررضا شفاعی دبیر انجمن علمی ارتباطات این دانشگاه گفت: «از آنجا که نشانه‌شناسی علمی است که به بررسی انواع نشانه‌ها، عوامل حاضر در فرایند تولید، مبادله و تعبیر آنها و نیز قواعد حاکم بر نشانه‌ها می‌پردازد و با توجه به اینکه سینما در حوزه مطالعات علوم انسانی فارغ از پرداختن به جنبه‌های زیبا‌شناسی آن وارد دیگر جنبه‌ها اعم از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره شده است و بررسی این روابط دال و مدلولی و دلالت آنها در آثار سینمایی از نقطه نظر علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است انجمن علمی ارتباطات بر آن شد تا با حمایت مدیریت گروه ارتباطات دکتر ملکیان و معاونت پژوهش و فناوری، برنامه‌ای را با عنوان «تحلیل نشانه‌شناسی در سینمای ایران» را با سخنرانی دکتر سروناز تربتی برگزار کند.»


دکتر تربتی استاد دانشگاه نیز با توجه به عوامل موثر در تاثیرگذاری بر بیننده و دلائل استفاده از آن المان‌ها در سینمای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و دفاع مقدس پرداخت و بیان کرد: «نوع گریم، نوع پوشش و استفاده از کلماتی که در تمام برنامه‌های تلویزیونی و خصوصا فیلم‌های سینمایی در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب و یا فیلم‌های ژانر دفاع مقدس استفاده می‌شود بر مبنای موضوعات مختلف جامعه و استفاده درست از نشانه‌ها است.»


وی افزود: «در فیلم‌هایی که از نشانه‌های درست برای مخاطبان استفاده می‌شود نوعی ارتباط درست‌تر و دقیق‌تر بین مخاطب و فیلم برقرار شده و به نوعی همزادپنداری منجر گشته است.»


در ادامه این سمینار که با حضور پرشور دانشجویان گروه ارتباطات و احد تهران شرق و مدعوین که از واحد علوم و تحقیقات و همچنین تهران غرب حضور داشتند، دانشجویان به بیان سوالات خود با محوریت نشانه‌شناسی در سینمای ایران پرداختند.


در انتهای برنامه تربتی با توجه به فیلم‌های اصغر فرهادی به عنوان نمونه‌ای از فیلم‌های ایرانی بعد از انقلاب که از نشانه‌ها بصورت خاص استفاده کرده و با استفاده از نشانه‌های تعلیقی و درگیر کردن مخاطب ژانر جدیدی را سینمای بعد از انقلاب بوجود آورده است پرداخت و توضیحاتی را ارائه کرد.


گردهمایی انجمن علمی کامپیو‌تر واحد تهران شرق


دکتر توسلی رئیس دانشکده فنی و مهندسی تهران شرق در گردهمایی گردهمایی انجمن علمی کامپیو‌تر که با حضور پرشور دانشجویان رشته‌های مختلف کامپیو‌تر در سالن آمفی تئا‌تر دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد، حمایت از انجمن‌های علمی را از برنامه‌های اصلی این دانشکده ذکر کرد و گفت: «خوشبختانه در دانشکده فنی و مهندسی انجمن‌های علمی فعالیت خوبی و چشمگیری را دارند و امید می‌رود با حمایتهای انجام گرفته علاقه به فعالیت و کارهای تحقیقاتی در قالب انجمنهای علمی دانشجویی بیشتر شود.»


مدیر گروه کامپیو‌تر واحد تهران شرق هم به بیان اهداف و وظایف انجمن‌های علمی پرداخت و گفت:«از مهم‌ترین اهداف و وظایف انجمن‌های علمی می‌توان به تشکیل کنفر انس‌ها، سمینار‌ها و گردهمایی‌های علمی و تخصصیو برگزاری نشست‌ها وهمایشهای مختلف از قبیل همایش‌های یک روزه و سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه دروس رشته کامپیو‌تر و معرفی فناوری‌ها و مباحث مطرح شده در زمینه کامپیو‌تر، ارتباطات، فن آوری اطلاعات و... که برگزاری سلسله نشست‌های هفتگی در سطح دانشکده از مهم‌ترین آنها خواهد بود.»


دکتر کاظمی افزود: «یکی دیگر ازعمده فعالیتهای این انجمن تشکیل تیم دانشجویی برای شرکت در مسابقاتacm (المپیاد برنامه نویسی کامپیو‌تر) خواهد بود که با هدف ارتقا جایگاه دانشگاه در سطح کشوری و جهانی و همچنین ارتقای سطح علوم مرتبط با برنامه نویسی و توسعه نرم افزاری انجام می‌گیرد. هدف انجمن تشکیل یک تیم با پشتوانه خیلی زیاد و قابل اطمینان از دانشجویان و علاقه مندان است که در آینده بتواند با قدرت زیادی در مسابقات حضوری مقتدر داشته باشد و حتی تا کسب مقام‌های بر‌تر جهانی نیز گام بردارد و در این راه از حمایتهای اساتید و قسمتهای مختلف اداری و پژوهشی و آموزشی دانشگاه نیز بی‌بهره نخواهد بود.»


کمک به دانشکده در برگزاری جلسات معارفه، پرسش و پاسخ، فارغ التحصیلی و مراسم مرتبط با مناسبت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی تکمیلی و تقویتی و تشکیل کارگاههای تخصصی و حمایت و تشویق مادیی و معنوی از ابتکارات، خلاقیتهای علمی، فعالیتهای پژوهشی و اختراعات دانشجویان و برگزاری نمایشگاه‌ ترویجی و علمی از دیگر برنامه‌های آینده این انجمن است که وی از آن نام برد.


در پایان نیز شش نفر از اعضای هیات مدیره انجمن نیز مشخص شدند.


برگزاری دومین انتخابات اعضای و کاندیداهای کانون فرهنگی، هنری و اجتماعی واحد اهر


دومین انتخابات اعضای و کاندیداهای کانون فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر برگزار شد و برای هفت کانون مصوب این واحد پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل با نظارت هیات اجرائی انتخاب شدند.


مرتضی شهبازیان دبیر شورای فرهنگی واحد اهر با قدردانی از رئیس واحد اهر و معاون دانشجویی فرهنگی واحد که در همه امورات فرهنگی حضورشان قابل لمس بوده، خاطرنشان کرد: «امیدواریم در آینده شاهد برگزاری فعالیت‌های فرهنگی در همه محورهای کانون فرهنگی و اجتماعی باشیم.»


آدم برفی‌های دست ساز در دبستان پسرانه سما واحد کرمان به رقابت پرداختند


به‌مناسبت جشن یلدا مسابقه ساخت آدم برفی در دبستان پسرانه سما واحد کرمان برگزار شد.


در این برنامه از دانش آموزان خواسته شد با استفاده از ذهن خلاق خود و با ابزارهای دست یافتنی آدم برفی بسازند.


ایده‌های جالب این دانش آموزان که از جنس پنبه، سفال، دستمال کاغذی و مواد خوراکی بود به نمایش درآمد و به نفرات بر‌تر جایزه داده شد.


مراسم شب یلدا درمرکزسما واحد اردستان


مقارن باشب یلدا، در مرکز پیش دبستانی ودبستان پسرانه سما دانشگاه آزاداسلامی واحد اردستان مراسمی با حضور دانش آموزان، معلمان و اولیا و مربیان برگزار شد.


پس از اجرای سرود و اهداجوائزبه دانش آموزان برتروپذیرایی از حضار، فاطمه اعلمی مدیر مرکز سما دانشگاه آزاداسلامی واحد اردستان با تشکر از حضور اولیا و سایر شرکت‌کنندگان به تبیین فعالیت‌های انجام شده پرداخت و گفت: «سعی براین است که برتوسعه این مرکز بیفزاییم و ان‌شاءالله در مهر سال آینده نسبت به پذیرش مقاطع ابتدایی دخترانه اقدام کنیم. بدین منظور فضای آموزشی مناسب و معلمان مجرب تدارک دیده شده و امکانات جدید آموزشی فراهم و در دست اقدام است»


سمینار علمی «اهمیت حقوقی مهریه» در واحد نی‌ریز


به همت حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز و با همکاری انجمن علمی رشته ‌های حقوق و علوم قضایی، سمینار علمی «اهمیت حقوقی مهریه» با حضور دانشجویان در سالن آمفی تئا‌تر این واحد دانشگاهی برگزار شد.


در این سمینار، علی پورصادق مدیر گروه رشته‌های حقوق و علوم قضایی به تشریح ماهیت مهریه از دیدگاه آیات قرآن و روایات معصومین (ع) پرداخت و به ماهیت حقوقی این موضوع پرداخت.


این سمینار با استقبال و مشارکت دانشجویان همراه بود و حاضران به طرح سوالات و ابهامات خود پرداختند که پورصادق مسئول انجمن حقوق دانشگاه به ابهامات و پرسش‌های مطروحه پاسخ گفت.


برگزاری مانور ایمنی در برابر زلزله همزمان با سالروز راه‌اندازی واحد یزد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمد علی اسکندری دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی یزد و دبیر کانون هلال احمر این دانشگاه از برگزاری مانور ایمنی در برابر زلزله در روز 5 دی ماه مصادف با سالروز راه‌اندازی این واحد خبر داد و گفت: «این مانور که ساعت 12 و 15 دقیقه در دانشکده هنر و معماری انجام برگزار می‌شود، از برنامه‌های گوناگونی تشکیل شده که می‌توان به مانور امدادی و آموزشی ایمنی در برابر زلزله به همراه تیم ارتفاع، تیم انست (سگ های امدادگر) ، نمایشگاه عکس و غرفه آشنایی با کانون نام برد که شرکت در این مراسم برای عموم دانشگاهیان آزاد است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب