دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1395 - 13:39
نشست روانشناسان برای راهکار جلوگیری از انتقال رشته‌ روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت :

رشته روانشناسی بالینی باید در مجموعه وزارت علوم بماند/ انتقال رشته‌ها ذخیره دانشی کشور را از بین می‌برد

نشست مشترک روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های روانشناسی و مشاوره دانشگاه‌های تهران و اعضای کمیسیو‌ن‌های تخصصی سازمان نظام روانشناسی کشور با موضوع ارائه راهکار برای جلوگیری از انتقال رشته روانشناسی به وزارت بهداشت، صبح امروز در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 144338

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این جلسه دکتر محمد خدایاری‌فرد، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گزارشی از روند آغاز بحث‌های انتقال رشته‌های روانشناسی به وزارت بهداشت ارائه کرد و گفت: ‌«وزیر بهداشت به دکتر روحانی و دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشته‌اند و مجوز انتقال رشته‌ها را گرفته‌اند و در حال حاضر این طرح برای تصمیم‌گیری نهایی به کمیسیون شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.»


خدایاری‌فرد گفت: «کمیسیون از هر دو وزارتخانه خواسته است دلایل خود را برای انتقال رشته‌ها ارائه کنند. در حالی که وزارت بهداشت 200 صفحه گزارش مکتوب به این کمیسیون داده است وزارت علوم هنوز گزارشی ارائه نکرده است.»


او در پایان گفت: ‌«اغلب دانشگاه‌های معتبر جهان رشته روانشناسی و البته همه گرایش‌های آن را در دانشکده‌های غیرپزشکی مستقر کرده‌اند و بررسی رشد علوم نشان می‌دهد تفکیک برخی رشته‌ها اصلا به صلاح نیست. با توجه به ویژگی دانشگاه‌های کشور انجام این تفکیک جریان تولید دانش را به سویی دیگر می‌برد و بخشی از ذخیره دانشی کشور را نیز از بین می‌برد.»



خدمات روان‌درمانی و مشاوره از سال آینده بیمه‌دار می‌شوند


در ادامه این جلسه دکتر عباس علی الهیاری، رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور گفت:‌ «وزارت بهداشت با همان نگاه سنتی به سلامت، لایحه سلامت روان را تهیه کرده است که قبل از مجلس در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شده است. این لایحه در محتوا به دنبال این است که برای بیماران شدید روانی مجوز بگیرد و بتواند آنها را بستری کند. اما ماده‌های آخر این لایحه نشان می‌داد وزارت بهداشت می‌خواهد مراکز خدمات سلامت روان را ایجاد کند و با چالش ایجاد کردن برای سازمان روانشناسی کشور، فقط خود بتواند مجوز صادر کند. خوشبختانه این لایحه از دستور کار خارج شده است و این را اخیرا کمیسیون اجتماعی دولت اعلام کرده است.»


الهیاری گفت: «در برنامه ششم توسعه که نهایی شده است و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی رفته است، خوشبختانه مشاوره برای ازدواج قبل، حین و بعد از ازدواج اجباری و خدمات روان‌درمانی هم بیمه می‌شود. از سال 96 خدمات روان درمانی و مشاوره هم به صورت پایه و هم تکمیلی بیمه‌دار می‌شوند.»


جامعه روانشناسی باید جلوی خطای فاحش انتقال رشته‌ها به وزارت بهداشت را بگیرند


رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور درباره انتقال رشته‌های روانشناسی به وزارت بهداشت نیز گفت: «وزیر بهداشت براساس برنامه نظری خود که در ذهنش است و اساسنامه‌های این وزارتخانه تصریح می‌کنند که متولی سلامت از تولد تا مرگ وزارت بهداشت است و براساس آن هم به رئیس‌جمهور نامه نوشتند که بعضی از رشته‌ها در وزارت بهداشت متمرکز شود. دکتر روحانی هم دستور داده‌اند تا رشته‌های مرتبط با سلامت در این وزارتخانه متمرکز شوند، اما خوشبختانه نگاه مجلس به این انتقال مثبت نیست و می‌گوید که آموزش پزشکی به وزارت علوم باید برگردد.»


او ادامه داد: «اگر رتبه‌های ما در رنکینگ‌های بین‌المللی پایین می‌آید به دلیل این انتظار اشتباه است. اگر قرار باشد این دستور اجرائی شود اتفاقات بدی می‌افتد. در حال حاضر در خارج از کشور به ازای هر 500 خانوار یک روانشناس وجود دارد در حالی که در ایران برای هر 4 هزار و 500 خانوار یک روانشناس اختصاص داده شده است و مطمئنا اصلاح این روند به تنهایی از عهده وزارت بهداشت برنمی‌آید.»


الهیاری این اقدام وزارت بهداشت را طرحی برای کسب فضای روانشناسی کشور دانست و گفت: «وزارت بهداشت از این طریق می‌خواهد حساسیت ما را ببیند و ما هم اگر موضع جدی نداشته باشیم، طرحشان اجرائی می‌شود. اگر جامعه روانشناسی کشور با 206 هزار دانشجو و 17 هزار عضو تاثیرگذار بتواند این حساسیت را منتقل کند از این انتقال جلوگیری می‌شود.»


رئیس سازمان نظام روانشناسی در ادامه گفت: «مسئولان، وزارتخانه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی منتظرند تا ببیند واکنش جامعه روان‌شناسی کشور چگونه است و اگر ما براساس مبانی حقوقی و علمی، کارشناسی و اجرایی موضع جدی داشته باشیم حتما موثر واقع می‌شود. ما باید با همه وجود جلوی این خطای فاحش را بگیریم و پیشنهاد کرده‌ایم که یک شورای گسترش مشترک بین هر دو وزارتخانه تشکیل شود که دانشجویان دو طرف بتوانند از امکانات وزارت علوم و وزارت بهداشت استفاده کنند.»



استاد دانشگاه تهران خطاب به وزیر بهداشت: شما متولی سلامت باشید نه رشته سلامت!


در ادامه این نشست غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران و رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی کشور بر نگاه علمی به قضیه انتقال رشته‌ها تاکید کرد و گفت:‌ «ما از استادان روانشناسی می‌خواهیم نگاه جهان شمول خود را در این موضوع با جدیت اعلام کنند. نگاهی که وزارت بهداشت به روانشناسی بالینی دارد متاسفانه نگاه روان‌پزشکانه است و طرح سلامت طرح پزشکی است تا روانشناسی. وزارت بهداشت می‌خواهد در تیم سلامت، روانشناسی بالینی هم باشد در حالی که بحث اول روانشناسی بالینی رشد و تحول آن در جهان است و این نگاه ناقص مشکل به وجود می‌آورد.»


افروز ادامه داد: «برای تیم سلامت پزشک متخصص در همه حوزه‌ها حتی روانشناس بالینی لازم است و در این تردیدی وجود ندارد، اما وزارت بهداشت باید فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را بخواهد نه خود رشته‌ها را و اصلا نباید با رشته کاری داشته باشد.»


او خطاب به وزیر بهداشت گفت: «آقای دکتر هاشمی شما دنبال تیم سلامت باشید نه رشته سلامت، شما متولی سلامت هستید متولی آموزش نیستید و همه باید کمک کنیم تا این رشته پربار باشد.»


در پایان این جلسه اعضای حاضر به ارائه نظرات خود و مشکلاتی که این انتقال به وجود می‌آورد اشاره کردند و بیانیه این نشست در 16 بند قرائت شد که قرار است برای وزرای علوم و بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر ریاست جمهوری ارسال شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته