دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1395 - 11:51

برگزاری مراسم پاسداشت آیین یلدا در واحد مرودشت

مراسم پاسداشت شب یلدا و آیین‌های ایرانی با عنوان «یلدا، یاقوت ماندگار» از سوی کمیسیون حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در سالن ابن سینا مجتمع امام علی (ع) این واحد دانشگاهی برگزار شد.
کد خبر : 144318

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دبیر کمیسیون حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی واحد مرودشت، با بیان اینکه آیین‌های باستانی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ عامه دارند، گفت: «برگزاری این مراسم نشانگر قدمت فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی است و حفظ و اشاعه این آیین‌ها در جامعه کنونی یکی از مهم‌ترین وظایف متولیان فرهنگ است.»


دکتر فریبا رئیسی با توجه به تاکید بر ارزش‌های فرهنگی به اهمیت حفظ ادبیات شفاهی و عامیانه، افزود: «آوازهای محلی، متل‌ها، اداب و رسوم محلی وسایر مظاهر فرهنگ عامه، دلنشین‌ترین موضوعات تحقیق و پژوهش‌های فرهنگی است که باید به عنوان تحقیقات میان رشته‌ای، از سوی دانشجویان در رشته‌های مرتبط، صورت بگیرد.»


وی به بیان ویژگی‌های ترانه‌های محلی مناطق مختلف ایران پرداخت و بر حفظ و اشاعه این ترانه‌ها تاکید کرد.


استاد ابوالقاسم فقیری، داستان‌نویس و کار‌شناس فرهنگ عامه به اداب و رسوم مردم شیراز و استان فارس در شب یلدا پرداخت و سپس با خواندن قصه‌ای قدیمی بر غنای این مراسم افزود.


در بخش دیگر این مراسم آوازهای محلی مردم شمال فارس از سوی حسن میرزایی اجرا شد. گروه موسیقی سنتی ترنم نیز قطعاتی از ترانه‌ها و تصنیف‌های رایج در بین مردم استان فارس و شیراز را اجرا کرد. در پایان نیز از ۵۰ سال فعالیت‌های فرهنگی ابوالقاسم فقیری، تجلیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب