دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

فوتسال در آستانه کسب میزبانی تاریخی / رئیس کمیته فنی فوتسال: از نظر سخت‌افزاری چیزی کمتر از ژاپن نداریم

بعد از این‌که فدراسیون فوتبال در کسب میزبانی جام ملت‌های آسیا ٢٠١٩ ناکام بود، حالا به دنبال کسب یک میزبانی بزرگتر است و یکی از کاندیداهای برگزاری جام‌جهانی ٢٠٢٠ فوتسال به شمار می‌رود.
کد خبر : 144208

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، علاوه بر این‌که ایران باید در بحث بین‌المللی قدرت خود را از نظر امکانات و مسائل جانبی نشان دهد، در فاصله ١٠ روز مانده تا پایان مهلت ارسال مدارک، موانعی هم در داخل ایجاد شده که ممکن است به‌طورکلی این پروژه را منتفی کند.


١٠ روز و کلی امضا
در حالی که قرار بود تا قبل از آغاز جام‌جهانی ٢٠١٦ فوتسال پروسه انتخاب میزبانی بعدی مسابقات به پایان برسد و برای ارسال مدارک نامزدهای میزبانی ١٥ مردادماه آخرین فرصت تعیین شده بود، این مهلت با اعلام فیفا تا پایان ‌سال ٢٠١٦ میلادی تمدید شد. همین اتفاق و کسب عنوان تاریخی تیم‌ملی فوتسال ایران در جام‌جهانی باعث شد تا مسئولان فدراسیون فوتبال برای کسب میزبانی جام‌جهانی ٢٠٢٠ تلاش خود را آغاز کنند. حالا تنها ١٠ روز تا پایان مهلت فیفا باقی مانده و مدارک ایران برای ارسال به این نهاد بین‌المللی آماده نیست. وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، پنج نهادی هستند که ظرف ١٠ روز آینده باید فرم‌های فیفا را امضا کرده و تحویل فدراسیون فوتبال بدهند. البته برخی فرم‌های دیگر که برای شهرستان‌های نامزد میزبانی ارسال شده نیز هنوز بدون پاسخ مانده‌اند.
شهرهای میزبان را بشناسید
با چارتی که فدراسیون فوتبال برای میزبانی از جام‌جهانی ٢٠٢٠ در نظر گرفته است، ٦ شهر میزبان تیم‌های برتر جهان خواهند بود. ورزشگاه آزادی تهران، ورزشگاه ٩ دی اصفهان، ورزشگاه حسین رضازاده اردبیل، ورزشگاه غدیر ارومیه، ورزشگاه شاهدیه در یزد و ورزشگاه پورشریفی در تبریز جزو گزینه‌های اصلی میزبانی هستند که به فیفا معرفی خواهند شد. البته بعد از ارسال مدارک از سوی بازرسان فیفا، بازدیدی از تمام امکانات این ٦ شهر به عمل می‌آید تا گزارش آن برای تعیین میزبان نقش کلیدی ایفا کند.
رقیبان ایران چه کشورهای هستند؟
ایران درحالی به‌عنوان یکی از نامزدهای میزبانی جام‌جهانی ٢٠٢٠ مطرح شده که در این راه رقیبانی هم دارد. در قاره آسیا ژاپنی‌ها از آمادگی خود برای میزبانی این رقابت‌ها خبر داده‌اند. این درحالی است که علی کفاشیان سرپرست کمیته فوتسال ایران چند روز قبل در مصاحبه‌ای از اعلام آمادگی ژاپن برای انصراف از میزبانی به نفع ایران خبر داده بود؛ اتفاقی که هنوز به صورت رسمی از سوی مقامات ژاپنی تأیید نشده اما ممکن است به خاطر برگزاری المپیک ٢٠٢٠ در توکیو، ژاپنی‌ها علاقه زیادی به میزبانی این رقابت‌ها نشان ندهند. فیفا در آخرین اطلاعیه ارسالی به فدراسیون‌ها، از شانس ٣ کشور دیگر یعنی لیتوانی، نیوزلند و کاستاریکا نیز خبر داده است.
ترابیان: ایران از نظر سخت افزاری کمبودی ندارد
عباس ترابیان، رئیس کمیته فنی و توسعه فوتسال درباره شانس ایران برای کسب میزبانی جام‌جهانی ٢٠٢٠ می‌گوید: «فعلا نمی‌شود چیزی را پیش‌بینی کرد چون یکسری امضاها باید از نهادهای مختلف تا ١٠ روز آینده گرفته شود که کمی دست و پا گیر است. من مشکل اصلی را همین موضوع می‌دانم وگرنه ما از نظر سخت‌افزاری نگرانی خاصی نداریم. حتی کلمبیا که میزبان جام‌جهانی ٢٠١٦ بود، از نظر امکانات آمادگی لازم را نداشت اما با کمک فیفا توانست چند سالن مناسب ایجاد کند. گرفتن امضاهای لازم باید سرعت بیشتری پیدا کند اما چون تمام مسئولان استان‌ها و خیلی از سازمان‌های دیگر باید فرم مخصوص را امضا کنند، هنوز اکثر امضاها مانده است.» وی همچنین می‌افزاید: «با این‌که شنیدم کفاشیان گفته ژاپن به نفع ما انصراف می‌دهد، من تا جایی که می‌دانم جدی‌ترین رقیب ما ژاپن است. اگر لابی کفاشیان قوی باشد و بتواند رضایت ژاپنی‌ها را برای انصراف به نفع ایران بگیرد، شانس ما خیلی بالاست. کسب میزبانی رقابتی مثل جام‌جهانی نه‌تنها برای ورزش، بلکه برای کشورمان بسیار مهم و کلیدی است. حداقل ٣، ٤ شهر باید درگیر مسابقات جام‌جهانی شوند و نیاز به یک همت جمعی دارد. در صورت رخ دادن این اتفاق می‌توانیم شاهد بزرگترین میزبانی ورزشی بعد از انقلاب در ایران باشیم. البته وقتی مدارک به صورت کامل ارسال شود، بازرسانی برای بررسی شرایط به تمام شهرهای پیشنهادی سفر می‌کنند و حتی وضع هتل‌ها، فرودگاه و جاده‌ها نیز برای آنها اهمیت زیادی دارد. تصورم این است که تا پایان‌سال ٢٠١٧ موضوع میزبانی تعیین تکلیف شود.»
شانس ایران چقدر است؟
همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، گام اول برای کسب میزبانی جام‌جهانی ٢٠٢٠ باید در داخل کشور برداشته شود و فرم‌های مربوطه باید تا ١٠ روز دیگر در مقر فیفا باشد. با این حال حمایت قاطعانه وزیر ورزش امیدواری‌ها را بیشتر کرده است. گفته می‌شود قرار است سلطانی‌فر برای سرعت بخشیدن به ماجرای گرفتن امضاها از وزارتخانه‌های مختلف، در هیأت دولت رایزنی کند. از سوی دیگر در بخش بین‌المللی با توجه به سمتی که علی کفاشیان در رأس فوتسال قاره کهن دارد، به نظر می‌رسد بتواند رایزنی‌های لازم را برای به دست آوردن حمایت کشورهای آسیایی انجام دهد. درواقع در صورتی که موانع داخلی پشت سر گذاشته شود و پرونده میزبانی ایران در سیستم فیفا دنبال شود، می‌توان امیدوار بود که یک میزبانی تاریخی به ورزش ایران برسد. کسب عنوان سومی جام‌جهانی ٢٠١٦ نیز می‌تواند در رأی نهایی فیفا تأثیرگذار باشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: فوتسال میزبانی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ببخشید منبع رو لطف می کنید ؟
France
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
۰
ببخشید منبع رو لطف می کنید ؟
هلدینگ شایسته