سردار مهماندار: جرائم رانندگی برای تهرانیها بازدارنده نیست/ افزایش 10 درصدی حمل و نقل عمومی تهران طی 11 سال
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار محمدرضا مهماندار،رئیس پلیس راهور تهران بزرگ صبح امروز در سیصد و چهاردهمین جلسه علنی شورای شهر تهران حاضر شد تا توضیحات خود در خصوص ترافیکهای اخیر پایتخت به اعضای شورای شهر ارائه دهد.
وی با بیان اینکه تهران با تمام کلانشهرهای دیگر کشور متفاوت است، اظهار کرد: جمعیت، تعداد خودروها، معابر و وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهر تهران با دیگر کلان شهرها تفاوت زیادی دارد و باید قوانین و روشهای دیگری برای اداره بحثهای ترافیکی تهران در نظر گرفته شود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در هیچ کلان شهری به اندازه تهران خودروی شمارهگذاری شده وجود ندارد، تاکید کرد: در تهران بیش از 4 میلیون خودرو شمارهگذاری شده و مورد استفاده قرار میگیرد همچنین هر روز 20 تا 25 درصد از خودروهای شهرکهای اقماری وارد تهران میشوند.
مهماندار با اشاره به سفرهای روزانهای که انجام میشود، گفت: در سال 83 سفرهای روزانه 14 میلیون نفر تخمین زده شده این در حالی است که امروز تعداد سفرها به 18 میلیون رسیده است. در سال 83 در برخی از معابر معضلی به اسم ترافیک وجود نداشت اما امروز در همان معابر ترافیک به اوج خود رسیده است.
وی یکی دیگر از مشکلات ترافیک در شهر تهران را ناشی از نبود حمل و نقل عمومی در دسترس مردم دانست و گفت: دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی در سال 84 نزدیک به 50 درصد بوده است که این میزان در سال 95 به 60 درصد رسیده است. افزایش 10 درصدی سهم حمل و نقل عمومی آن هم طی 11 سال بسیار کم است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه باید در حوزه حمل و نقل عمومی سرمایهگذاریهای لازم انجام شود، تصریح کرد: سامانه حمل و نقل عمومی متشکل از اتوبوس، مترو و تاکسی 40 درصد از مسافران شهری پایتخت را جابجا میکند این در حالی است که 67 درصد از ترافیک پایتخت ناشی از تردد خودروهای شخصی است.
وی با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان میزان سفرها 27 درصد افزایش پیدا میکند، گفت: محدودیتهای ترافیکی که اعمال میشود خواستگاه زیست محیطی دارد اما محدودیت زمانی و مکانی برای شهروندان ایجاد نمیکند زیرا آنها در هر صورت پس از پایان یافتن ساعت محدودیت برای انجام کار خود اقدام میکنند.
چهار برابر ظرفیت معابر خودرو وجود دارد
مهماندار با بیان اینکه چهار برابر ظرفیت معابر پایتخت به حجم ترافیکی در تهران خودرو وجود دارد این در شرایطی است که ظرفیت معابر اشباع است، گفت: چند روز پیش شاهد ترافیکی شدید در اتوبان صدر بودم پس از پیگیری ماجرا متوجه شدم که در خیابان الهیه یکی از سازمانهایی که مهمانسرا دارد 450 مهمان دعوت کرده است و به دلیل نبود ظرفیت در پارکنیگ خودروها در حاشیه خیابان پارک کردهاند که این باعث شده بود معابر محدوده الهیه قفل شوند. تهران وضعیتی دارد که حتی اگر در یک کوچه هم ترافیک ایجاد شود معابر اصلی شهر دچار مشکل خواهند شد حال فرض کنید که بخواهد در همین وضعیت نمایشگاهی هم برگزار شود.
به گفته مهماندار اتوبان تهران- کرج بار ترافیکی را به ظرفیت اشباع شده معابر تهران تزریق میکند که از آن راه گریزی وجود ندارد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در سال 94 بیش از 30 هزار خودروی نوشماره وارد تهران شدهاند، اضافه کرد: اگر در تهران 10 اتوبان دیگر هم بسازند کفاف وضعیت ترافیکی را نمیدهد زیرا به ازای ساخت هر اتوبان تقاضای سفر افزایش پیدا میکند.
مهماندار با بیان اینکه تهران باید در قوانین راهنمایی و رانندگی شهری متفاوت باشد به دو ترافیک شدید در آذر ماه اشاره کرد و گفت: در روز اول آذر ماه و در روز هفتم آذر شاهد دو بار ترافیکی شدید در پایتخت بودیم و این در حالی بود که من تازه به پلیس راهور تهران بزرگ آمده بودم. ترافیک در اول آذر ماه به دلیل بارش برف و یخ زدن معابر بود که از 6 صبح همان روز آغاز شده بود.
وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از روزها هفتم آذر بود که به دلیل پایان یافتن یک نمایشگاه پر مخاطب شاهد ترافیک در بزرگراههای چمران و مدرس بودیم که البته تجمیع اتوبانهای یادگار، مدرس و چمران در یک نقطه باعث شده که مدیریت کردن بار ترافیکی در این منطقه دشوار شود. در آن روز پایانهها هم پاسخگوی حجم خروج مردم در جنوب و غرب تهران نبودند و خارج شدن مردم از پایانهها و آمدن به کنار خیابان برای پیدا کردن وسیله نقلیه شوک ترافیکی دیگری را به پایتخت وارد کرده بود.
پیشبینی وضعیت ترافیکی تهران باید به مردم اعلام شود
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در خصوص باز کردن گرههای ترافیکی پایتخت جلسات مشترکی را با شهرداری تهران داشتیم و باید در این زمینه برنامهریزیهای دقیق صورت گیرد، عنوان کرد: دو هفته گذشته بار ترافیکی در پایتخت را پیشبینی و به مردم اطلاع دادیم و همین موضوع باعث شد که عدهای از منازل خود خارج نشوند پس به این نتیجه رسیدیم که باید وضعیت ترافیکی پایتخت را پیش بینی و به مردم اطلاع دهیم.
مهماندار با بیان اینکه تهران را نمیتوان با ابزار سنتی اداره کرد، گفت: گلوگاهها نیاز به اصلاح هندسی دارند و تمام معابر تهران باید به ابزار و سیستم مجهز شوند.
وی یکی دیگر از مشکلات شهر تهران را ورود خودروهای شهرستانی به پایتخت دانست و گفت: به خاطر وجود برخی ملاحظات اجتماعی از ورود خودروهای شهرستانی به تهران جلوگیری نمیکنیم در این زمینه بهتر است سراغ جریمه نرویم و عوارض را جایگزین کنیم گرفتن عوارض و تزریق مستقیم آن به حمل و نقل عمومی میتواند باعث پیشرفت در این زمینه شود.
مهماندار ادامه داد: تامین منابع و اختصاص آن برای اداره شهر توسط پلیس موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود باید برای برخورد با متخلفان سامانههای به روزتری مورد استفاده قرار گیرد مثلا در حال حاضر به دنبال طراحی سامانهای هستیم که در حین بروز تخلف این موضوع به راننده پیامک شود این در حالی است که ما خواهان این موضوع هستیم که بالای 90 درصد از تخلفات با دوربین رصد شود.
گلایه مهماندار از نحوه دریافت جریمههای رانندگی
وی با بیان اینکه نحوه دریافت جریمههای رانندگی بازدارنده نیست،عنوان کرد: سررسید پرداخت جریمههای رانندگی باید پایان هر سال باشد این طور نباشد که کسی خودرویی را داشته باشد جریمه شود و پس از اینکه خواست خودرو را بفروشد نسبت به پرداخت جرائم اقدام کند باید در این زمینه اقدامی مقتضی صورت گیرد.
مهماندار در پایان اولویت کاری خود را مردم دانست و گفت: ما باید موجبات آزار و اذیت روانی مردم را برطرف کنیم.
پس از پایان صحبتهای مهماندار مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران مسافرکشهای شهرستانی را یکی از معضلات دیگر ترافیک پایتخت عنوان و اضافه کرد: وضعیت مسافرکشهای شهرستانی هم همانند دستفروشان شهرستانی شده است آنها به تهران میآیند شب را در خودروی خود میخوابند و برخی در قهوهخانهها و عدهای دیگر در کنار خیابانها روزگار میگذرانند که باید به این موضوع هم توجه شود.
انتهای پیام/