دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا؛

بهنام اسبقی: خوابش را هم نمی‌دیدم هر کسی از راه برسد و تکواندو را بکوبد/ شکست‌خورده‌ها از« پولادگر» انتقاد می‌کنند/ فرصت‌‌طلب‌ها به‌دنبال نابودی تکواندو هستند

ملی‌پوش تکواندو گفت: نیمی از منتقدین نا آگاهانه حرف می‌زنند؛ آنها متاسفانه  سوار بر موجی شدند که می‌تواند تکواندو را به نابودی بکشاند.
کد خبر : 143934

حمید رضا نقیبی-گروه ورزشی: موج انتقادات علیه تکواندو قطع نشده و همچنان شاهد این هستیم که بسیاری از کارشناسان و اهالی جامعه تکواندو، کارنامه این فدراسیون را زیر سوال می‌برند. بهنام اسبقی یکی از تکواندوکارانی بود که در مسابقات فینال گرندپری باکو حذف شد و با توجه به مصدومیتی که داشت فرصت حضور در جام‌جهانی باکو را از دست داد. او در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره دلایل آن شکست و انتقادات بیرحمانه علیه تکواندوکاران حرف‌هایش را زد.


* انتظار داشتی روزهایی را ببینی که تکواندو با این هجمه انتقادات مواجه شود؟


- خوابش را هم نمی‌دیدم که هر کسی از راه برسد تکواندو را بکوبد. متاسفانه حال و روز تکواندو خوب نیست و اکثر کسانی که بیرون نشسته‌اند، مغرضانه انتقاد می‌کنند. آنها منتظر این شکست‌ها بودند و بالاخره در آذربایجان به آرزوی دیرینه خود رسیدند. من کاملا حس می‌کنم که بیشتر صحبت‌هایی که علیه تکواندو مطرح می‌شود از سوی کسانی است که بیرون خط مانده‌اند و با این حرف‌ها به‌دنبال سود و منفعت خود هستند.


*اما صحبت‌های افراد مغرض البته به قول شما با نتایجی که امروز تیم ملی تکواندو گرفته است همخوانی دارد.


- نیمی از منتقدین ناآگاهانه حرف می‌زنند. آنها از آخرین وضعیت قوانین تکواندو کاملا بی‌اطلاع هستند. فقط طبق شنیده‌ها حرف می‌زنند یعنی وقتی مغرضین حرف‌های خود را زدند آنها هم دنباله انتقادات آنها را گرفتند و سوار بر موجی شدند که می‌تواند تکواندو را به نابودی بکشاند و دیگر این فرصت را پیدا نکنیم که به روزهای خوب گذشته برگردیم و صاحب اقتدار در سطح جهان شویم. به عنوان مثال خیلی‌ها نمی‌دانند که مسابقات گرندپری به گونه‌ای است که نفرات برتر به اسم دعوت می‌شوند. من یک سال مصدوم بودم و کادر فنی نمی توانست کسی را جایگزین من کند. به همین دلیل هم بود که نتوانستم در المپیک ریو در ترکیب تیم ملی شرکت کنم.


* اگر این انتقادات ادامه یابد می‌توان به آینده تکواندو امیدوار بود؟


- بعید می‌دانم با چنین انتقادات تند و غیرمنصفانه دوباره سرپا بایستیم. دلیلش هم فراموش کردن موفقیت‌های قبلی و تنها دیدن شکست‌های امروز است. من در این سه سالی که زیر نظر استاد بیژن مقانلو در تیم ملی کار کردم به خوبی شخصیت بالای او را شناختم. مقانلو خیلی سریع کنار رفت تا ثابت کند چشم طمع به سرمربیگری تیم ملی ندارد. ولی بهتر است آقایان به این نکته توجه کنند که ما با مقانلو در سال 2015 قهرمان جهان شدیم. بیژن مقانلو عنوان فنی‌ترین مربی را به خود اختصاص داد. من هم فنی‌ترین تکواندوکار جهان شدم. ما در اینچئون پرمدال‌ترین تیم کاروان ورزشی ایران بودیم، چرا این‌قدر زود همه چیز فراموش شد.


* با این حساب معتقدی که هیچ مربی نمی‌تواند جای مقانلو را بگیرد؟


- مقانلو برنامه داشت و حساب‌شده تیم را جلو می‌برد. برنامه‌ریزی او به گونه‌ای بود که در هر وزن ما نفرات برتری را داشته‌ باشیم که با مصدومیت نفر اول جایگرین داشته باشیم. این اتفاق تا حدود زیادی هم به واقعیت نزدیک شد. این برنامه مقانلو به گونه‌ای بود که هر وقت هم او کنار رفت، سرمربی بعدی بتواند راه را ادامه دهد ولی با این جوی که در تکواندو وجود دارد، هر کسی بیاید با انتقاد از سوی عده‌ای دیگر مواجه می‌شود. برای همین نمی‌‌تواند کار کند. من از رسانه‌ها تقاضا دارم با هر شخصی که گفت‌وگو می‌کنند اول از صحت و سقم حرف‌های مطرح شده اطمینان حاصل کنند. خیلی صحبت‌ها حقیقت ندارد.


* اینکه عنوان شده بود تمامی تکواندوکارانی که در سطح اول تیم ملی حضور دارند مورد علاقه پولادگر رئیس فدراسیون هستند وگرنه جایی در تیم ملی نخواهند داشت، حقیقت دارد؟


- خوشبختانه جزو رشته‌هایی هستیم که شفاف‌ترین انتخابی را برگزار می‌کند. فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی که به المپیک رفتند اول در انتخابی کشوری پیروز شدند، بعد هم در انتخابی تیم ملی برنده شدند و سپس در سطح اول مبارزه کردند. سجاد مردانی که به المپیک رفت در انتخابی فرزاد عبداللهی را شکست داد. خود من موفق شدم از سد محمد باقری‌معتمد عبور کنم. فیلم تمامی مبارزات هم وجود دارد. هیچ چیز مخفی نیست. خود فدراسیون جهانی وقتی 32 نفر را به گرندپری دعوت می‌کند کاملا به سطح آمادگی نفر دعوت شده آگاه است. این کار در فینال گرندپری ها که 8 نفر برتر حضور داشتند، هم وجود داشت. پولادگر سفارش هیچ تکواندوکاری را نکرده است.


* پس چرا به این راحتی به رئیس فدراسیون اتهام می‌زنند؟


- تمامی نفراتی که می‌گویند پولادگر تکواندوکاران مورد علاقه‌اش را در تیم ملی نگه می‌دارد بازیکنان، مربیان و کسانی هستند که از باخت در انتخابی‌ها ناراحت هستند و با این کار می‌خواهند به تکواندو ضربه بزنند. خود من وقتی چند سال قبل در انتخابی باختم با اینکه آن زمان سنسور و کلاه نبود و به‌رغم اینکه معتقد بودم اشتباهی در داوری صورت گرفته اما اعتراض نکردم. رفتم تلاشم را مضاعف کردم و سال بعد برنده شدم.


* با این شرایط در میان تکواندوکاران ملی‌پوش این انگیزه وجود دارد که جبران شکست‌های فعلی را بکنند؟


- بازگشت به دوران اوج بستگی به هر شخص دارد. خود من در زمان مربیگری مقانلو کمی افت داشتم ولی با کمک او به روزهای خوبم بازگشتم. الان هم این انگیزه را دارم که به کشورم خدمت کنم. ولی باید مربی در تیم ملی باشد که جو خوبی را در اردوها فراهم کند. مثلا آرمین هادی‌پور در انتخابی باخت ولی مقانلو او را در تمرینات تیم نگه داشت و به او فرصت داد تا ضعف‌هایش را بپوشاند. روزی هم رسید که هادی‌پور قهرمان شد. این اتفاق برای ابوالفضل یعقوبی هم رخ داد. آینده‌نگری در تیم ملی تکواندو انجام شده و خیلی‌ها انگیزه دارند که به تیم ملی خدمت کنند فقط باید مانع انتقادات غیرموجه‌ای شویم که آینده تکواندو را به خطر می‌اندازد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته