دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1395 - 09:52

یک جهان واکنش به ترور یک دیپلمات

ترور آندری کارلف، سفیر روسیه در ترکیه، با موجی از واکنش‌ها از سوی رهبران جهان رو‌به‌رو شده است.
کد خبر : 143925

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، از دقایقی پس از این واقعه، رهبران دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در حال اعلام واکنش نسبت به این رویداد هستند.


- سازمان ملل متحد ترور سفیر مسکو در آنکارا را به شدت محکوم کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با تأکید بر این که این سازمان ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه را محکوم می‌کند، خاطرنشان کرد که هیچ توجیهی برای دست زدن به چنین اقداماتی وجود ندارد.


- وزیر امور خارجه کانادا در صفحه‌ توییتر خود نوشت که اتاوا ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا را محکوم می‌کند.


- فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی ترک‌تبار ساکن پنسیلوانیای آمریکا ضمن محکوم کردن ترور سفیر روسیه در آنکارا به عنوان «اقدامی تروریستی و شنیع»، از دولت ترکیه خواست تا حامیان فرد مهاجم را شناسایی کنند.


- کاخ سفید کشته شدن سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد. ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن محکوم کردن ترور آندری کارلوف، سفیر روسیه در آنکارا، این اقدام را حرکتی تروریستی قلمداد کرد.


- وزارت امور خارجه سوریه ترور سفیر روسیه در ترکیه را شدیداً محکوم کرد. یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه با شدیدترین لحن، حمله بزدلانه‌ای را که به زندگی آندری کارلوف، سفیر روسیه در ترکیه خاتمه داد، محکوم و همدردی و تسلیت گرم خود را به دولت، ملت و رئیس‌جمهوری روسیه و خانوادۀ سفیر فقید نثار می‌کند.


- سخنگوی وزارت امور خارجه ترور سفیر روسیه در ترکیه را به شدت محکوم کرد. قاسمی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت روسیه و خانواده دیپلمات ارشد این کشور، با ددمنشانه توصیف کردن این اقدام پلید اظهار داشت: این عمل جنایتکارانه بیانگر آن است که تروریست های وابسته به جریانات افراطی و تکفیری به هیچیک از معیارها، موازین و حقوق بین المللی پایبند نیستند و با هدف ایجاد اختلاف میان کشورها و ناامنی و بی ثباتی هر چه بیشتر در منطقه ، مبادرت به این گونه اقدامات وحشیانه می نمایند.


- شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای در پی ترور سفیر روسیه در آنکارا اعلام کرد: «شورای امنیت بر لزوم محاکمه بانیان، سازمان‌دهندگان، تامین‌کنندگان مالی و حامیان و مجریان اینگونه حملات تروریستی در برابر عدالت تاکید دارد.»


-وزیر امور خارجه آمریکا ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد. جان کری، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا ضمن محکوم کردن ترور آندری کارلوف، سفیر مسکو در آنکارا، خاطرنشان کرد: واشنگتن آماده است که به روسیه و ترکیه درباره بررسی این حمله کمک کند.


- جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در واکنش به ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در ترکیه در یک نمایشگاه هنری در شهر آنکارا، تاکید کرد: تیراندازی مرگبار به سوی سفیر روسیه در ترکیه نشان می دهد که همه دیپلماتها با تهدیدات تروریستی روبرو هستند.


- محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به مسکو ترور سفیر روسیه در ترکیه را محکوم کرد.


- وزیر امور خارجه مصر ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی قتل سفیر روسیه در ترکیه گفت همه کشورهای عضو کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به حمایت از نمایندگان خارجی دولت‌ها، موظف به حمایت از این نمایندگان ویژه هستند.


خبر در حال به روز رسانی است...





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته