دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1395 - 08:53

رونمایی از پایلوت طرح ملی؛ «سیستم پایلوت تصفیه پساب حاوی داروهای ضدسرطان» دانشگاه آزاد اسلامی گیلان

طرح «سیستم پایلوت تصفیه پساب حاوی داروهای ضدسرطان» دانشگاه آزاد اسلامی گیلان رونمایی شد.
کد خبر : 143830

به گزارش خبرنگار آنا از رشت، در نمایشگاه پژوهش و فناوری که از تاریخ 24 تا 28 آذر جاری برگزار شد، دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با ارائه محصولات پژوهشی و فناورانه از واحدهای دانشگاهی رشت، لاهیجان، رودسر و املش از یک محصول فناورانه ملی نیز رونمایی کرد که مورد استقبال و توجه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و سایر بازدیدکنندگان قرار گرفت.



دکتر حسین فلاح باقر شیدایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت و نماینده دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در تشریح این محصول فناورانه گفت: داروهای ضد سرطان در صورت وارد شدن به محیط زیست، حتی در غلظت‌های نانوگرم در لیتر، اغلب به دلیل آب گریزی، در بدن موجودات تجمع یافته و باعث آسیب‌های جدی به انسان و موجودات دیگر می‌شوند.



وی ادامه داد: این داروها در پساب کارخانه‌های تولیدکننده داروهای ضد سرطان و نیز پساب خروجی از بیمارستان‌ها، وجود داشته و با استفاده از روش‌های معمول تصفیه قابل حذف نیستند. دستگاه ساخته شده در این طرح از یک سیستم تلفیقی برای تخریب و حذف داروهای ضد سرطان از پساب بهره می گیرد و آزمایش‌های انجام شده نشان داده است که این سیستم قادر است پساب ذکر شده را به طور موثری تصفیه کند.



فلاح خاطرنشان کرد: انجام این طرح در راستای انجام یکی از وظایف دانشگاه در قبال جامعه برای شناسایی و آگاهی دادن به موقع به جامعه در راستای خطرات زیست محیطی و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای رفع آنهاست.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته