دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1395 - 17:26
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: (2)

دولت روحانی در دور دوم از جوانان بیشتر استفاده می‌کند/ ارائه مجوز به دو شرکت خصوصی پست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارائه مجوز به دو شرکت خصوصی در زمینه پست و ایجاد 100 هزار شغل در حوزه ارتباطات و فناوری خبر داد و گفت: روحانی در دور دوم از جوانان بیشتر استفاده می‌کند.
کد خبر : 143829

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم هم‌اندیشی صمیمانه اعضای هیات دولت و نخبگان جوان سراسر کشور در مورد ثبت اطلاعات مدیران کانال‌‌های تلگرامی گفت: این موضوع هفته پیش در شورای عالی فضای مجازی مطرح شد، زیرا تعداد کاربران برخی از این شبکه‌های مجازی و کانال‌های تلگرامی از روزنامه‌ها و سایت‌های مجوزدار خبری نیز بیشتر است.


واعظی در مورد اختصاص بخشی از درآمد حاصل از استفاده مردم از شبکه‌های مجازی به وزارت ورزش و جوانان گفت: درآمد حاصل از این وزارتخانه به جیب من و وزارت ارتباطات نمی‌رود، بلکه مانند مالیات در خزانه دولت جمع‌آوری می‌شود و دولت به صورت قطره‌چکانی به ما نیز بودجه می‌دهد، بنابراین در اختصاص بودجه به وزارت ورزش و جوانان به کمک سلطانی‌فر خواهم آمد و از اقدامات آنان در دولت دفاع می‌کنم تا بودجه این وزارتخانه را افزایش دهم و این تنها کاری است که من می‌توانم در حوزه بودجه برای جوانان انجام دهم.


وی ادامه داد: تمرکز اصلی من در وزارتخانه بر ایجاد کسب‌و‌کار اینترنتی جوانان است و تاکنون بیش از 100 هزار برنامه نرم‌افزاری توسط جوانان نوشته شده است که این موضوع توانمندی و توانایی جوانان را در عرصه فضای مجازی نشان می‌دهد. همچنین تا زمانی که مردم این نرم‌افزارها را دانلود می‌کنند، بخشی از هزینه به جیب شرکت و بخشی نیز به عنوان درآمد نویسنده اپلیکیشن در نظر گرفته می‌شود.


وی افزود جوانان در سراسر کشور از نظر تولید محتوا به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کردند به طوری که یک جوان در کردستان نرم‌افزاری ساخته که در 77 کشور دنیا مورد استفاده و دانلود قرار گرفته است.


واعظی اشتغال جوانان را یکی از اولویت‌های مهم ارتباط با فناوری دانست و گفت: سال گذشته 100 هزار شغل در حوزه ITC برای جوانان ایجاد کرده‌ایم.


واعظی در پاسخ به یکی از جوانان مبنی‌بر اینکه چرا زیرساخت‌های لازم و پهنای باند موردنیاز برخی سایت‌های پربازدید فراهم نشده است که یکی از سایت‌های اینترنتی فروش کالا (دیجی‌کالا) شب گذشته به علت تعداد بازدیدکننده‌ها از دسترس خارج شد، افزود: این موضوع به تامین و تجهیز زیرساخت‌ها باز نمی‌گردد، بلکه این شرکت فروش اینترنتی کالا باید پهنای باند خود را افزایش دهد، زیرا در طول یک مدت کوتاه حجم بسیاری از اطلاعات موردنیاز مردم را در سایت بازگذاری کرده‌اند.


وی افزود: ما امروز این توانایی را داریم که به هرکس در هرکجای کشور که بخواهد پهنای باند اضافه می‌دهیم.


واعظی در پاسخ به سوال یکی از جوانان مبنی‌بر اینکه چرا شرکت پست در کشور ما به صورت انحصاری فعالیت می‌کند و خدمات ضعیفی به سایت‌های فروش اینترنتی و کسب‌وکارهای اینترنتی ارائه می‌دهد، گفت: ما هم اعتقاد داریم هر فعالیتی که در کشور انحصاری شود، رشد نمی‌کند و برای رشد و فعالیت بهتر باید در بخش‌خصوصی نیز رقیبی وجود داشته باشد، بر همین اساس در آینده‌ای نزدیک 2 مجوز فعالیت در زمینه پست به بخش‌خصوصی اعطا می‌شود تا تمام فعالیت‌های الکترونیکی موردنیاز مشاغل و کسب‌وکارهای اینترنتی ساده‌تر انجام شود و افراد براساس میزان تعرفه‌های موردنظر خود به شرکت‌ها مراجعه کنند.


وی در مورد حمایت از کسب‌وکارهای الکترونیکی یادآور شد: خوشبختانه در عصر حاضر تعداد مشاغل و کسب‌وکارهای الکترونیکی رو به افزایش است و قوانین موردنیاز در این زمینه براساس نیازهای روزمره طراحی و تدوین و مصوب می‌شود.


وی در مورد ارتقای توانمندی و استفاده از جوانان و زنان در استان‌های کشور نیز گفت: خوشبختانه مدیرکل ICT در استان کردستان یک خانم انتخاب شده چون نگاه ویژه‌ای به استفاده از توانمندی زنان و جوانان در این حوزه داشته‌ایم. زیرا در این دولت هیچ تبعیض جنسیتی، قومی قبیله‌ای و مذهبی مطرح نیست.


واعظی در مورد اینکه چرا سرور برخی از سایت‌های ایرانی به ویژه خبرگزاری تسنیم در خارج از کشور است، گفت: در سه سال گذشته امکانات ارزان و رایگانی برای همه سایت‌ها و شبکه‌های داخلی در نظر گرفتیم و بیش از 90 درصد افراد سرور خود را به ایران منتقل کردند؛ اما اینکه چرا خبرگزاری تسنیم سرور خود را به ایران منتقل کرده چیزی نمی‌دانم و حتی نمی‌دانم ترسش از کجاست.


وی در پاسخ به یکی از جوانان فعال مدنی مبنی‌بر اینکه چرا شاهد پیرسالاری حاکم در دولت یازدهم هستیم و از شعارگرایی دولت در حوزه جوانان خسته شده‌ایم و از نادیده گرفته شدن جوانان در این دولت گله‌مندیم گفت: به نظر می‌رسد دولت روحانی وقتی سر کار آمد وضعیت کشور به قدری نامطلوب بود، که رئیس‌جمهور مجبور شد از افرادی استفاده کند که بتواند پس از انتساب سریع مشکلات را شناسایی و حل کند. بر همین اساس دولت یازدهم سعی دارد در دور دوم بیشتر از جوانان استفاده کند. البته این دولت هم تبلیغات کمی انجام داد و هم تبلیغات کمی برای آن انجام دادند. در وزارت ارتباطات و فناوری اکثر مدیران جوان هستند و در آینده‌ نزدیک نیز سعی داریم بیشتر از جوانان استفاده کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته