بازنگری در رشتههای کشاورزی و ایجاد رشته تولیدات گلخانهای
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابطعمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی در مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی و تجلیل از محققان برتر در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «در زمینه تربیت نیروی ماهر در بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سه سال گذشته بازنگری و به روز کردن برنامههای درسی همه رشتهها و گرایشهای موجود در مقاطع مختلف کشاورزی و منابع طبیعی برای افزایش واحدهای کارآموزی و کارورزی و واحدهای عملی، تقویت مهارتافزایی و کارآفرینی، استفاده از تجارب جهانی و تغییرات اقلیمی پیشرو در دستور کار قرار گرفت.»
وزیر علوم افزود: «این بازنگری با محوریت 10 دانشگاه اصلی کشور و همکاری 23 دانشگاه همکار انجام شده و برای اولین بار در این بازنگری از ظرفیتهای موجود در موسسات تحقیقات و انجمنهای علمی استفاده شده است.»
او ادامه داد: «در این زمینه همه رشتهها در مقاطع مختلف در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی به روز شده، به گونهای که در مجموع در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری 92 برنامه درسی قبلی در قالب 45 برنامه درسی تجمیع و بازنگری شد و در این فرآیند 47 برنامه درسی منظور و 16 گرایش جدید ایجاد شده است.»
وزیر علوم گفت: «در این راستا گرایش تولید محصولات گلخانهای در مقطع کارشناسی ارشد باغبانی از جمله گرایشهای جدیدی است که بر اساس تقاضا و سفارش معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با توجه به برنامههای این وزارتخانه در توسعه کشتهای گلخانهای در برنامه ششم تدوین و تصویب شده است.»
فرهادی افزود: «از دیگر اقدامات انجام شده به بازنگری در آییننامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی و ایجاد ظرفیت واگذاری اختیار به موسسات بویژه موسسات ماموریتگرا نظیر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی میتوان اشاره کرد و اعضای هیات علمی را در جهت تحقق این ماموریتها سوق داد که امید است هیات ممیزه این سازمان از این ظرفیت برای تحقق ماموریتهای خود استفاده کند.»
او بر ضرورت توسعه همکاری مشترک بین مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی برای مواجهه با چالشهای پیشروی بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: «انعقاد تفاهمنامه بین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این راستا در سال 94 برای جهتدهی پایاننامههای تحصیلات تکمیلی اقدام ارزندهای بود که باید اهتمام جدیتر در اجرایی کردن آن و استفاده از ظرفیتهای موجود در دانشگاهها صورت گیرد.»
وزیر علوم گفت: «همچنین کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی شورای عالی عتف که مسئولیت آن با این سازمان است از دیگر همکاریهای مشترکی است که باید نسبت به توسعه فعالیتهای آن اقدام شود که در این راستا تسریع در صدور مجوز مراکز رشد برای کمک به تامین زیرساختهای شرکتهای دانشبنیان در سازمان مدنظر وزارت علوم است.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «بخش کشاورزی علاوه بر کاهش فقر و بهبود امنیت غذایی، پایداری اکوسیستمهای طبیعی را باید مدنظر قرار دهد و با توجه به تغییر اقلیم، کاهش منابع آبی کشور و افزایش جمعیت همراه با تقاضا برای غذای با کیفیتتر، تامین غذای مورد نیاز کشور دشوارتر شده و برای تداوم آن راهی جز دانشبنیان کردن بخش کشاورزی وجود ندارد.»
او افزود: «با توجه به این چالشها و مدنظر داشتن پایداری اکوسیستمهای طبیعی باید بیش از گذشته به منابع مهم پایه از قبیل آب به ویژه از نظر افزایش بهرهوری خاک با تاکید بر عوامل مهم نظیر فرسایش، شور شدن با کاهش مواد آلی خاک، هوا با توجه به روند گرم شدن کره زمین و تغییرات اقلیمی پیشرو و ذخایر ژنتیکی با تاکید بر حفاظت و بهرهوری صحیح از آنها توجه کرد.»
وزیر علوم گفت: «سیاستگذاران کشور در دولت و مجلس شورای اسلامی در کنار توجه به بخش کشاورزی به منابع پایه و توسعه فعالیتهای دانشبنیان در بخشهای مختلف کشاورزی، باید به سایر عوامل موثر در توسعه این بخش مانند سرمایه، بازار، افزایش ضریب تکنولوژی و نیروی ماهرنیز توجه کنند.»
در این مراسم و با حضور وزرای علوم و جهاد کشاورزی از دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی رونمایی و از محققان برتر در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تجلیل شد.
انتهای پیام/