دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1395 - 12:46

نشست مورد درخواست ظریف کجا و چه زمانی برگزار می‌شود؟

نشست کمیسیون مشترک برجام باید به درخواست وزیر امور خارجه ایران تا کمتر از یک هفته آینده در یکی از شهرهای وین، ژنو یا نیویورک برگزار شود.
کد خبر : 143296

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در نامه‌ای رسمی به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برای رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران شد.


در پی این نامه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا پیش از روز شنبه 4 دی ماه برای هماهنگی با سایر اعضا و برگزاری این نشست، زمان در اختیار دارد.


بر اساس بند 3 از پیوست 4 برجام «کمیسیون مشترک هر سه ماه یک بار یا هر زمان به درخواست یک عضو برجام از هماهنگ کننده، تشکیل جلسه خواهد داد. هماهنگ کننده جلسه، کمیسیون مشترک را به گونه‌ای منعقد خواهد کرد که برگزاری آن بیش از یک هفته بعد از دریافت چنان درخواستی نباشد، مگر برای رایزنی‌ها بر اساس بخش Q پیوست یک (دسترسی‌های آژانس به تأسیسات هسته‌ای ایران و نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های گزارش شده ایران) و هر موضوع دیگر که هماهنگ کننده یا یک عضو برجام آن‌را فوری تشخیص دهد، که در این صورت جلسه در اولین فرصت ممکن که بیش از سه روز تقویمی از زمان دریافت چنان درخواستی نباشد، برگزار خواهد شد.»


همچنین بر اساس بند دیگری در همین پیوست «جلسات کمیسیون مشترک به نحو مقتضی در نیویورک، وین، یا ژنو برگزار خواهد شد. کشور میزبان باید مسائل شکلی ورود را برای کسانی که در این جلسات شرکت می‌کنند، تسهیل کند.»


به این ترتیب در حالی که در نامه وزیر امور خارجه کشورمان عنوان «فوریت» قید نشده است، اعضای 1+5 تا یک هفته آینده برای برگزاری این جلسه در هر یک از سه شهرمذکور زمان دارند.


نشست کمیسیون مشترک برجام در نیویورک در سطح معاونان و مدیران کل وزیران امور خارجه ایران و 1+5 برگزار شد اما تعیین سطح نشست برای دور آتی این کمیسیون بستگی به نظر اعضا و تصمیم‌گیری درباره اهمیت موضوع برای حضور وزرا نیاز دارد.


برگزاری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام مهر ماه سال 1394 آغاز شده است. به این ترتیب، اولین نشست در تاریخ 27 مهر 1394 برگزار و دومین نشست به دلیل تهیه اسناد مربوط به بازطراحی راکتور اراک و تهیه پیش‌نویس قطعنامه 1+5 درباره پایان پی‌ام‌دی (ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌یای ایران) در کمتر از فرجه سه ماهه مقرر در پیوست چهارم برجام یعنی در آذرماه همان سال برگزار شد. نشست سوم در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 95، نشست چهارم در تاریخ 29 تیر ماه و پنجمین نشست نیز در 31 شهریور ماه برگزار شده است.


در این میان تنها پنجمین کمیسیون مشترک به دلیل همزمانی با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شده است. نشست‌های قبلی همگی در شهر وین برگزار شده بودند.


در حالی که بر اساس برجام کشور میزبان نشست کمیسیون مشترک باید بر اساس اصل میزبانی، شرایط حضور اعضا را فراهم کند اما برگزاری نشست در آمریکا معمولا به دلیل مشکلات سنتی در حضور مقامات ایرانی با مشکلاتی همراه است و اصولا به همین دلیل نیز اعضای تیم ایران دو شهر ژنو و وین را ترجیح داده‌اند و تنها آن دسته از نشست‌های مذاکرات هسته‌ای در نیویورک برگزار شده است که به دلیل تصادف زمانی با برگزاری نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نمایندگان دولت‌های عضو برجام در نیویورک حضور داشته‌اند.


از سوی دیگر، از زمان اجرای برجام، تنها یک نشست کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه برگزار شده است. این نشست، در روز 1 مهر در نیویورک برگزار شد.


به این ترتیب طی روزهای آینده باید منطقا شاهد برگزار کمیسیون مشترک به درخواست ایران بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته