دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انتظار فعالان بازار نفت برای کاهش تولید؛

بازار کم نوسان نفت در روزهای پایان سال میلادی

بازار جهانی نفت در روزهای اخیر کم نوسان دنبال شده است زیرا بیشتر فعالان این حوزه در انتظار کاهش تولید نفت بر اساس دو توافق حاصل شده در وین هستند.
کد خبر : 142834

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت در معاملات این هفته با افزایش آغاز شد اما روند افزایش قیمت نفت در پایان هفته جای خود را با ثبات قیمت عوض کرد.


کاهش نوسانات و رضایت فروشندگان و خریداران نفت خام جهانی به قیمت های موجود نوسانات قیمت را به حداقل رساند.


بازیگران نفت جهانی تلاش می کنند با فروکش کردن هیجان دو توافق وین در خصوص کاهش تولید نفت،‌روزهای پایانی سال را با آرامش و کم نوسان سپری کنند و امیدوار باشند که با آغاز سال نو میلادی و پایبندی کشورهای اوپک و غیر اوپک به کاهش تولید،‌قیمت های نفت در مدار صعودی قرار گیرد.


با وجود آنکه کشورهای تاثیرگذار در بازار نفت مانند عربستان به مشتریان خود اعلام کرده که تولید نفت را کاهش می دهد اما بازار نفت تحت تاثیر افزایش ارزش دلار به دنبال افزایش بهره بانکی آمریکا رشد چندانی نکرده است.


با توجه به قیمت‎گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز سبب می‎شود خرید طلای سیاه برای دارندگان ارزهای دیگر گران‎تر تمام شود و مطلوبیت این کالا کاهش یابد.


از سوی دیگر انتشار گزارشی درباره افزایش سطح ذخیره‎سازی نفت در آمریکا نیز مانع رشد بیشتر قیمت ها در بازار شد.


تقابل عوامل مثبت و منفی در بازار نفت سبب شد تا قیمت انواع نفت در کانال 50 دلاری ثابت بماند.


بر اساس آمارها، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، ۵۴.۰۲ دلار معامله شد که ۱۲ سنت نسبت به قیمت نهایی روز گذشته افزایش داشت. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه، ۱.۸۲ دلار یا ۳.۳ درصد کاهش یافته و در ۵۳.۹۰ دلار در هر بشکه بسته شده بود.


نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ۵۱.۰۲ ایستاد که نسبت به قیمت نهایی روز گذشته تفاوت چندانی نداشت. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه ۱.۹۴ دلار یا ۰.۷ درصد کاهش یافته و در ۵۱.۰۴ دلار در هر بشکه بسته شده بود.


سبد نفتی اوپک نیز در رقم 51 تا 52 دلار درهربشکه در نوسان است.


اگر اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان که در راس آنها روسیه قرار دارد، به تعهداتشان برای کاهش حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از تولیدشان پایبند بمانند، بازارهای نفت در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ با کمبود عرضه قابل توجهی روبه‌رو خواهند شد و این امر قیمت‌های نفت را اوایل سال آینده به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته