دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1395 - 12:11

اوباما لایحه تمدید تحریم‌های 10 ساله ایران را امضا نکرد

باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا بر خلاف آنچه که مورد انتظار رسانه‌های خارجی بود،‌ لایحه تمدید 10 ساله تحریم های ایران را امضا نکرد.
کد خبر : 142790

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از آسوشیتدپرس، اوباما با امضا نکردن این تحریم‌ها اجازه داد «ایسا» تبدیل به قانون شود اما این اقدام او یک حرکت آشکار برای کاهش نگرانی‌های تهران مبنی بر این بود که آمریکا به توافق هسته‌ای بازگشته است.


با وجود آنکه کاخ سفید اعلام کرده بود که انتظار می‌رود اوباما تمدید تحریم‌های 10 ساله را امضا کند اما مهلت تعیین شده بدون امضای رئیس‌جمهوری گذشت. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت که اوباما تصمیم گرفته است که تمدید 10 ساله را بدون امضا رها کند تا تبدیل به قانون شود.


جاش ارنست افزود که دولت در حالی که قبلا هم این اقدام را انجام داده از این پس نیز از هرگونه اختیارات ضروری مقامات برای لغو تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای استفاده خواهد کرد.


بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهوری بعد از تصویب کنگره 10 روز فرصت دارد که آن لایحه را امضا یا وتو کند و یا اینکه هیچ اقدامی در موردش انجام ندهد.


بر اساس این گزارش، در صورتی که کنگره لایحه را رها کند عدم امضای آن «یک حق وتو در جیب» است که مانع از تبدیل شدن لایحه به قانون می‌شود اما در صورتی که کنگره همچنان به لایحه اصرار داشته باشد،‌ بدون امضا تبدیل به قانون می‌شود. اگرچه نمایندگان برای تعطیلات رفته اند اما به صورت فنی هنوز در مورد این لایحه اصرار دارند.


به گزارش آنا، در حالی که مقامات ایران تمدید 10 ساله تحریم های ایران در کنگره آمریکا را بدعهدی این کشور نسبت به توافق هسته ای ایران می دانستند اعلام کرده بودند که در صورت اجرای این قانون که به برخی از بندهای آن نقض برجام خواهد بود، ایران اقدام متقابل خواهد داشت.


حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان روز سه‌شنبه در دستورهای جداگانه‌ای به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برای مقابله با هر گونه نقض برجام در برابر آمریکا اعلام آمادگی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته