دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1395 - 11:22
دیشب در برنامه «ثریا» چه گذشت؟

دفاع وزیر بهداشت از طرح تحول سلامت/ فیش حقوقی ۵۸۵ میلیون تومانی یک پزشک دروغ است

وزیر بهداشت شب گذشته در برنامه « ثریا» حضور پیدا کرد تا پاسخگوی پرسش های مجری این برنامه در باره طرح تحول سلامت و موانع و مشکلات اجرای آن باشد، اما این برنامه بقدری پر چالش شد و به حاشیه ها پرداخت که او به جای بررسی نقدهای موجود در اجرای این طرح و مباحث مهمی چون خلف وعده سازمان‌های بیمه‌گر که اجرای این طرح را با بحران مواجه کرده است، ناچار شد با خویشتن داری و آرامش در باره حاشیه های این برنامه صحبت کند و سرانجام بگوید: برنامه ثریا « شعار دیدبانی برای پیشرفت ایران » را بر پیشانی دارد اما با نقد غیر منصفانه و بزرگ کردن نقاط منفی نمی توان موجب پیشرفت کشور شد.
کد خبر : 142777

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از سلامت آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی ، مجری برنامه را بارها به آرامش دعوت کرد و از او می خواست حرفش را قطع نکند، تاکید کرد: پیشرفت کشور یا بزرگ کردن نقطه ضعف ها و منعکس نکردن نقاط قوت میسر نمی شود، صدا و سیما به فرموده امام راحل باید دانشگاه باشد، نه تخریبگر دولت و طرحی که به محرومان نظر دارد ؛ و من به خاطر خودتان می گویم چنین نکنید چون مردم بر اساس نظرسنجی ها از اجرای این طرح رضایتمندی دارند و حرف شما را قبول نمی کنند.


وزیر بهداشت ابتدای برنامه در پاسخ به سوالی در باره دلایل افزایش جهشی طرح تحول سلامت گفت: طبق قانون باید حقوق و دستمزدها هر سال اضافه شود، ۲۳ سال چنین قانونی برای خدمات پزشکی اجرا نشد . یکی از کارهای ارزشمند دولت که با کمک نظام پزشکی و دستگاه های مرتبط با آن انجام دادیم، همین امر بود و عدالت بین رشته های تخصصی تقریباً برقرار شد.


دکترهاشمی افزود : طبق بند «ه» ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه بایستی قیمت تعرفه های خدمات درمانی هرسال بازنگری شود، مثل حقوق و بقیه مزایایی که برای قشرهای مختلف در نظر گرفته می شود ، اما ۲۳ سال این اتفاق نیفتاد و مبنای پرداخت کتابی از ایالت های امریکا بود که در شورای عالی بیمه بازنگری شد.


وی با اشاره به اینکه تعرفه ها به صورت ملی مورد بازنگری قرار گرفت، اظهار داشت : برای ۲۰۰۰ خدمت جدید که اصلا تعرفه ای وجود نداشت ، تعرفه ایجاد شد.


وزیر بهداشت با بیان اینکه آن بخشی که مردم از جیب خود پرداخت می کردند حدود ۷ تا ۱۰ هزار میلیارد برآورده شده بود و ما می خواستیم این میزان را از بین ببریم ، گفت: یکی از کارهای ارزشمند دولت که با کمک نظام پزشکی و دستگاه های مرتبط با آن انجام شد همین کار بود و عدالت بین رشته های تخصصی تقریباً برقرار شد . نسبت تعرفه ها در برخی از آنها ۱۱ به ۱ بود که علی رغم دو نوبت بازنگری تعرفه‌ها، همچنان نتوانسته ایم به طور کامل آنها را اصلاح کنیم اما در عین حال این نسبت به ۵/۵ به ۱ در بعضی رشته ها کاهش یافت.


وی با بیان اینکه تعرفه ها با کار کارشناسی که بیمه ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و کمیسیون اجتماعی مجلس انجام دادند، تعیین شد ، درباره ایجاد فاصله در تعرفه های بخش خصوصی و دولتی در اثر طرح تحول سلامت افزود: با نمودارهای اشتباه جامعه پزشکی را زیر سوال نباید برد .چنین نمودارهایی قطعاً اشتباه است و نباید جامعه پزشکی را متهم به فساد کرد.


هاشمی که سخنانش مدام از سوی مجری برنامه قطع می شد، با آرامش پاسخ وی را می داد و او را به پرهیز از عصبیت دعوت می کرد، گفت : هزینه تخت بیمارستانی در بیمارستانهای دولتی قبل از طرح تحول سلامت ۴۵ هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر به ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. در شهر تهران کدام تخت در مسافرخانه ها پیدا می کنید که شبی ۴۵ هزار تومان باشد ؟ این در صورتی است که در یک بیمارستان باید خدمات دیگری هم به بیمار داده شود .


وی با اشاره به اینکه ۵۷۰ بیمارستان کشور در معرض ورشکستگی بودند و طراز مالی آنها در شرایطی که بیمارستان ها را خودگردان کرده بودند، منفی بود افزود: ما برخی از خدمات را ۳۵۰ درصد اضافه کردیم ، اما کدام خدمات را؟ هزینه جراحی لوزه ۱۸۵۰۰ تومان بود که امروز این هزینه رفت و آمد با یک آژانس هم نمی‌شود، اما در حال حاضر تعرفه این جراحی به ۶۶ هزار تومان رسیده است که بر اساس آمار شما ۳۰۰ درصد رشد کرده است .


وزیر بهداشت با بیان اینکه دستمزد یک زایمان طبیعی ۴۲ هزار تومان و یک آپاندیسیت ۳۰ هزارتومان بود ، تصریح کرد: حساب کنید که در همان زمان پول کوتاه کردن مو در آرایشگاه چقدر بود ؟ تمام اینها ۳۰۰ درصد اضافه و ۹۰ هزارتومان شده است . ما ۳۵۰ درصد دستمزد زایمان طبیعی را اضافه کرده ایم به دلیل اینکه در این سالها دائم به دستمزد سزارین اضافه می شد ، ضمن اینکه همین میزان کم را هم اکنون بیمه ها نمی دهند و یک سال تاخیر در پرداخت بدهی ها دارند.


هاشمی گفت: به طور متوسط تعرفه ها ۱۲۰ در جراحی و در ویزیت ۳۵ درصد رشد داشت، به مدت ۴ سال تمام ضریب هایK جراحی ثابت مانده بود، بنابراین دولت به جای افزایش ۳۵ درصدی و افزودن سالیانه ۲۰ درصد به آن، تصمیم گرفت که فساد ایجاد شده که بخشی ناشی از عملکرد ناقص دولت و مجلس در گذشته بود را به این ترتیب پایان بخشد.


نگاه های سطحی بیماررا به بخش خصوصی روانه می کند


وی وجود نگاه های سطحی را باعث فرستادن بیمار از بخش دولتی به بخش خصوصی دانست و افزود : دولت های گذشته به طور متوسط در تمام طول عمر خود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تخت بیمارستانی ایجاد می‌کردند، اما این دولت تا امروز ۱۲ هزار تخت ایجاد کرده و قول داده است تا پایان دولت ۲۱ هزار تخت دیگر راه اندازی کند.


هاشمی خاطر نشان کرد : استراتژی ما این بود که به جای نسبت نادرست دادن به بخش خصوصی و شعار دادن باید عمل کرد، ما باید تخت های بیمارستانی و تجهیزات خود را افزایش دهیم و توزیع پزشک را درست کنیم تا بتوانیم با بخش خصوصی رقابت کنیم .


وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حداقل ۴۰ هزار تخت بیمارستانی در این دولت طی دو سال گذشته تعویض شده است، خاطر نشان کرد: افزایش مراجعه به بخش دولتی طی دوسال گذشته به دلیل افزایش خدمات بود، با فشار و متهم کردن بخش خصوصی نمی توان با آن رقابت کرد و اگر بخواهید با بخش خصوصی رقابت کنید باید برای آن رقیب ایجاد کنید .


هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا بر خلاف سیاست های ابلاغی رهبری، تعرفه های بخش خصوصی ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد، تصریح کرد : اگر سیاست های کلی را می خواهیم مبنا قرار دهیم آن هم یک بسته است نمی شود یک بند را بگیریم و بندهای دیگر را رها کنیم. اولین نکته ای که سیاست های ابلاغی از سوی رهبری بر آن تاکید دارد تامین منابع مالی پایدار است. در سیاست های کلی گفته می شود که باید قیمت برآورد شود و چه کسی حاضر به سرمایه گذاری است وقتی که برگشتی نداشته باشد .در عین حال نرخ تورمی که دولت یا مجلس برای خدمات سلامت در نظر گرفته است ، ۴/۱ برابر میزان تورم عادی است. بخش خصوصی مورد اقبال مردم است و هزینه چندین برابری نسبت به بخش دولتی دارد . اگر بخواهیم سیاست درستی داشته باشیم بخش خصوصی باید ۳۰ تا ۴۰ درصد گرانتر از بخش دولتی باشد.


وی اضافه کرد: وقتی این سیاستها اجرایی می شود که بخش دولتی کارآمد و قوی داشته باشیم ، ما در حال ایجاد زیرساختهای لازم برای تقویت بخش دولتی هستیم از جمله اینکه ۳۰ درصد پذیرش پزشک را بیشتر کرده ایم و تختهای بیمارستانی را توسعه داده و بهترین تجهیزات را به بیمارستان های دولتی برده ایم ، در این صورت می توانیم رقیب بخش خصوصی باشیم و برای آن تعیین تکلیف کنیم .


زیر میزی نتیجه بی توجهی دولت های گذشته است


وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که نباید تنها به نکات منفی اشاره کرد، خاطر نشان ساخت: هفت تا ده هزار میلیارد تومان زیرمیزی در تعرفه ها توزیع شد. زیرمیزی، نتیجه بی توجهی دولت‌ها و مجالس گذشته نسبت به حق پزشکان بود. برای یک عمل لوزه ، جراحی قلب و ستون فقرات باید چقدر پرداخت شود؟ رقم تعرفه های سابق در جراحی به ۲۰۰ هزار تومان نمی رسید و در گذشته این رقم را از بیمار تحت عنوان زیر میزی دریافت می کردند . بنابراین من افتخار می کنم که زیر میزی را به روی میز آورده ام . ما حق پزشکان را مشخص کردیم و گفتیم که بیشتر از آن حق ندارند از بیمار دریافت کنند و درصورت دریافت با آنها برخورد خواهد شد .


وی با اشاره به اینکه هیچ لباسی منزه از تخلف نیست، یادآور شد : در هر صنفی تخلف وجود دارد، اگر پزشک درآمد بالایی دارد نباید آبرو ریزی کنید بلکه باید سیستم مالیاتی را اصلاح کنید.


وزیر بهداشت در واکنش به پخش گزارشی از مناطق محروم جنوب کرمان در برنامه ثریا که مردم از نبود امکاناتی چون آب و بهداشت گله مند بودند، گفت : یکی از محروم ترین مناطق کشور جنوب کرمان است، آنجا نه تنها آب ندارند، بلکه شناسنامه هم ندارند. شما در گزارش خودتان دیدید کفش هایی که به پا دارند و زندگی سراسر محرومیت آنها را، من ۳۷ سال پیش به این منطقه رفتم . جیرفت ۸۰۰ هزار جمعیت و فقط ۲۰۰ تخت بیمارستانی دارد. این به معنای بی عدالتی در کشور و رها کردن مناطق محروم طی سال های گذشته است . فقط بهداشت آنها نیست که مشکل دارد، بلکه وضعیت زندگی آنها نیز مناسب نیست. ما باید قبول کنیم که تاکنون فقط شعار داده ایم، ولی عمل ما متناسب با آرمان های مان نبوده است و در برخی از بخشها غفلت کرده ایم .


وی با اشاره به اینکه کمتر بیمارستانی را سراغ دارم که قبل از این دولت ساخت آن ۲۰ سال طول نکشیده باشد، افزود : یک آجر روی آجر گذاشته نشده است، به جیرفت که نگاه می کنید بیمارستان رودبار که تجهیز شد یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی است که ۸ سال طول کشید و بیش از ۵۰ درصد آن را ما در این دولت تکمیل کردیم .


وزیر بهداشت در بخش دیگر اظهارات خود در پاسخ به حقوق های نجومی پزشکان که مدام از سوی مجری به آن تاکید می شد و آن را بی عدالتی می خواند، با بیان اینکه حقوق با کارانه متفاوت است و بخشی از درآمدی که توسط کادر درمان برای دولت ایجاد می شود، به آنها پرداخت می شود یادآور شد : در دولت قبل، رقم این درآمد از سوی کادر درمان، ۱۰هزار میلیارد تومان بود که در این دوره، به ۲۶ هزار میلیارد تومان رسید که در واقع برای دولت درآمد زایی کرده است..


هاشمی درباره اینکه چرا آمار حساب های ملی سلامت منتشر نمی شود، گفت: این نسبت نسبت نارواست ، آمار حساب ملی سلامت مربوط به همه مردم و دراختیار مجلس است. آخرین حساب ملی منتشر شده نیز مربوط به سال ۹۲ است و اگر تا امروز گزارش دیگری منتشر نشده، یعنی هنوز آن را ندارند. مسئول سازمان مدیریت آقای دکتر نوبخت است می توانید از ایشان بپرسید، دست وزارت بهداشت نیست، ما چیزی نداریم که از مردم مخفی کنیم.


وزیر بهداشت در ادامه درباره برخی از دستاوردهای طرح تحول سلامت اظهار داشت: تعداد ۲۲۰۰ پزشک عمومی و متخصص که در مناطق محروم داشتیم امروز به ۵۷۴۹ نفر رسیده است. در ۳۳۸ بیمارستان و ۳۰۱ شهر محروم ۵ درصد از پزشکان تمام وقت بودند که که این عدد در حال حاضر به ۱۰۰ درصد رسیده است. یکی از مشکلات که پزشکان با ما دارند این است که می گویند چرا نمی گذارید مطب بزنیم ، قبل از طرح تحول به دلیل اینکه پزشکان پول مناسبی دریافت نمی کردند اجازه داشتند که مطب بزنند اما بعد از طرح تحول ما همین پرداختی از جیب مردم نیز از ۵۶ درصد به ۴۰ درصد رسانده ایم .


هاشمی با اشاره به اینکه اگر بخش خصوصی جذابیت داشت چرا پزشکان بعد از اجرای طرح تحول سلامت به بخش دولتی آمدند، در ادامه افزود : حضور ۸۴۳ پزشک مقیم در ۴۱۲ بیمارستان، راه اندازی ۵۰۸۰ پایگاه سلامت، ۱۹۰۲ مرکز جامع خدمات سلامت و ۲۵۰۰ خانه بهداشت جدید ، تامین یک مراقب سلامت به ازای هر سه هزار نفر، راه اندازی یک پایگاه سلامت به ازای هر شش تا ۱۲۵۰۰ نفر، تامین یک خانه بهداشت برای هر هزار جمعیت روستایی، افزایش ۳۹ هزار تخت بیمارستانی ، ایجاد تخت های ویژه ، بازسازی دو میلیون متر مربع فضای درمانی از جمله موفقیت های طرح تحول سلامت است.


صدا و سیما نقاط قوت را هم نشان دهد


وی با بیان اینکه در طول طرح تحول سلامت برای اولین بارمیان ۱۱ میلیون حاشیه نشین به ازای هر ۳۰۰۰ نفر از حاشیه نشینان یک مراقب سلامت تامین شده است، تصریح کرد : اشکالات طرح تحول سلامت در اجراست نه در ماهیت طرح . صدا و سیما باید نقاط قوت را هم نشان دهد و نقاط منفی را منصفانه برای بهبود شرایط مطرح کند.


وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مردم قبل از اجرای طرح تحول برای دمپایی و لوازم عمل و دارو و ...مجبور بودند از جیب خرج کنند و بیمه ها هزینه های آزمایش و سونوگرافی و ..آنها را هم نمی دادند، گفت: بیمه ها حاضر نبودند ۳۷ درصد هزینه بیماران را پرداخت کند و مردم آن از جیب می پرداختند و پزشکان حاضر نبودند تمام وقت در بیمارستانهای دولتی کار کنند و تنها ۵ درصد دولتی بودند و ۹۵ درصد آنها در بخش خصوصی کار می کردند و مردم مدام از جیبخود هزینه های کمر شکن درمان را می پرداختند.


وی افزود : در حال حاضر یک پزشک طرحی را هم در میان ۱۰ هزار پزشک طرحی نمی توانید پیدا کنید که در بخش خصوصی کار کند . در کل پزشکانی که در وزارت بهداشت مشغول به کار هستند ۴۸ درصد تمام وقت هستند، در حالی که زمان شروع طرح تحول ۱۸ درصد تمام وقت بودند . در حال حاضر ۵۲ درصد از پزشکان هم در بخش خصوصی و هم دولتی کار می کنند .


هاشمی با بیان اینکه اگر پول را درست به مولد ندهید بازار سیاه به راه می افتد، اظهار داشت: متاسفانه نمی توانم بگویم که هیچ کجا زیر میزی نیست ،حتی جایی که خوب پول می دهیم. ۱۰۰ درصد زیر میزی جمع نشده است .طبق آمار، در شهرستان ها زیر میزی وجود ندارد ولی این به معنی عدم تخلف نیست، اما در کلان شهرها کار کمی سخت تر است. من معتقدم کاری که دولت با جامعه پزشکی در طول این سالها انجام داده، با هیچ قشر دیگری نکرده است. چون پولی نداشت که به بیمه ها بپردازد، چهار سال تعرفه ها را ثابت نگه داشت. جور این اقدام را بیماران کشیدند و پزشکان مجبورشدند با تورم ۴۴ درصدی هزینه های خود را از بیمار تامین کنند . من معتقدم مقصر اصلی زیرمیزی، دولت و مجالس گذشته است که آنها را به این راه کشانده است.


رهبری جامعه پزشکی را ثروت ملی تعبیر کردند


وی با اشاره به اینکه افراد زیاده طلب نیز در هر صنفی وجود دارد، گفت : مقام معظم رهبری در این مدت یک جراحی انجام دادند ، تعبیر ایشان از جامعه پزشکی این بود که این گروه ثروت ملی و اجتماعی کشور هستند . به این تعبیربایدعمل کنید .


وزیر بهداشت درباره انتقادها نسبت به حقوق بالای برخی از پزشکان گفت: دیوان محاسبات و سازمان بازرسی تاکید کردند که حقوق های بالا در دستگاه وزرت بهداشت وجود ندارد. شورای حقوق و دستمزد، وضعیت پرداخت حقوق در همه دستگاهها را بررسی کرده است. سه هفته پیش نوبت به بررسی وزارت بهداشت رسید ما ظرف یک ماه، گزارشی از نظام پرداختی خود را ارائه دادیم، بخشی از آن تایید و بخشی اصلاح شد. این مبنای پرداخت کارانه در حوزه سلامت است. اگر قانون را قبول داریم، باید به آن احترام بگذاریم. در حال حاضر حقوق پزشکان، رتبه ۱۳ را در میان دستگاههای مختلف دارد.


وزیربهداشت، در خصوص چندین فیش حقوقی میلیونی که در این برنامه نشان داده شد، اظهار کرد: یکی از این فیشها که اعلام شد متعلق به یکی ازافراد ستاد وزارت بهداشت و از معاونان من است. ایشان ماهی ۳۴۰ میلیون تومان کار کرده و ۶۸ میلیون تومان دربافت داشته است . اگر کار نمی کرد که این رقم حاصل نمی شد . اگر ۲ آنژیوگرافی انجام می داد با زمانی که ۸۰۰ آنژیوگرافی کرده است ،یکی بود .برای این موضوع نیز پرونده ای تشکیل و بررسی شد اما سازمان بازرسی کشور هیچ حکمی روی آن نداد؛ چرا که حق او بود. این ربطی به طرح تحول ندارد . ما در برخی از مناطق رقم بالاتر داریم یعنی جراح مغز ، جراح قلب و ارتوپدی هستند که از ۷ صبح تا ۲ شب در اتاق عمل هستند اگر این نظام پرداخت که فی فور سرویس است و بخشی از درآمد را به شخصی که خود درآمد را ایجاد کرده اختصاص می دهد اشتباه است، این قانونی است که از ۲۳ سال پیش اجرا می شده و ای کاش اجرا نمی شد و حقوق ثابت برای پزشکان در نظر گرفته می شد . یکی از فیش هایی که نشان دادید مربوط به یک پزشک متخصص زنان است که در منطقه سیستان و بلوچستان ۲۸۵ عمل زایمان انجام داده است، اگر ۲۵ عمل انجام می داد اینقدر می گرفت؟ مقام معظم رهبری فرمودند من این درآمدها را مصداق حقوق نجومی نمی دانم ، مثل حق الکشف است و این موضوعی بود که من به آن تاکنون اشاره نکرده ام .


هاشمی همچنین فیش حقوقی ۵۸۵ میلیون تومانی یک پزشک برای یک ماه را تکذیب کرد و گفت: این فیش قطعا دروغ است، امیدوارم سایر حرف هایی که زدید دروغ نباشد. چرا در خصوص این تخلفات، در دوره قبل صحبت نکردید؟ کار شما تخریب دولت و طرح تحول است ، ولی من به خاطر خودتان می گویم، مردم حرف های شما را قبول ندارند، چون وزارت اطلاعات، سازمان صدا و سیما و مرکز ملی آمار نظر سنجی می کنند و بر اساس این نظر سنجی ها مردم از اجرای طرح تحول رضایتمندی دارند، اگر می خواهید به کشور خدمت کنید، عینک بدبینی را بردارید.


وی در پاسخ به دعوت دوباره از وی برای حضور در برنامه «ثریا» تاکید کرد: من هر وقت شما بگویید آماده حضور در این برنامه هستم، فرق من و شما این است که ما از صبح تا شب کار می کنیم ولی کار شما فقط نقد کردن است. اگر به جای روشنگری می خواهید با اطلاعات غیر مستند افشاگری کنید، به شما می گویم این دیدبانی برای پیشرفت ایران کشور نیست. حوزه سلامت مانند امنیت است، کاری که ما کرده ایم این است که سالها بی توجهی به این مقوله را کمی جبران کرده و دولت و مجلس را نسبت به حوزه سلامت حساس کرده ایم .


و آمار جالب توجه نظر سنجی


گفتنی است آمار نظر سنجی پیامکی برنامه ثریا از طرح تحول هم در پایان آمار جالب توجهی بود. با وجود پخش گزارش های منفی در باره طرح تحول سلامت، بر اساس نتایج این نظر سنجی ۴۶/۱۷ در صد از مردم از اجرای طرح تحول رضایت داشتند و این آمار در یک برنامه تلویزیونی که معمولا نسبت ۱۰ در صد به ۹۰ درصد است، آمار خوبی است و نشان می دهد طرحی که به محرومان کشور معطوف شده است، با اقبال آنها مواجه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته