دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1395 - 16:33

خوابی که نتانیاهو برای اسرائیل دیده است!

نخست‌وزیر اسرائیل در سفر به قزاقستان، در اظهاراتی ابراز امیدواری کرد که تا سال 2019 اسرائیل بتواند یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت باشد.
کد خبر : 142667

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه الحیات چاپ لبنان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و الهام علی‌یف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در دیدار دوجانبه‌ای که در باکو برگزار شد، قراردادهایی نظامی به ارزش 5 میلیارد دلار امضاء کردند.


این قراردادها شامل خرید تجهیزات دفاعی از اسرائیل به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار می‌شود.


روزنامه یدیعوت آحارونت اسرائیل نوشت: «این دومین بار ظرف 20 سال گذشته است که نتانیاهو به آذربایجان سفر می‌کند. سفر او در چارچوب سفرهای دیپلماتیک به کشورهای آسیای مرکزی با اهداف امنیتی و تجاری انجام شد و نتانیاهو همچنین برای نخستین‌بار به قزاقستان سفر کرد.»


الهام علی‌یف در این دیدار از همکاری با اسرائیل ابراز رضایت کرد.


همچنین نتانیاهو صبح امروز چهارشنبه در آستانه به دیدار نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان رفت و گفت: «من در 2 روز به 2 کشور مهم یعنی آذربایجان و قزاقستان سفر کردم و هدفم از این سفرها، گسترش روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی با آن‌ها است.»


پایگاه خبری عرب 48 نوشت: «نتانیاهو برخلاف آنچه که تاکنون شنیده شده، گفت اسرائیل از انزوای بین‌المللی رنج نمی‌برد و رژیمی است که تلاش می‌کند روابط خود را با دیگر کشورها گسترده‌تر کند. آذربایجان می‌خواهد روابطش با اسرائیل را توسعه دهد و ما نیز به دنبال گسترش روابطمان با بسیاری از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین هستیم. همچنین می‌خواهیم با بسیاری از کشورهای مهم جهان اسلام رابطه داشته باشیم و این، بخش جدایی‌ناپذیر سیاست است.»


در همین راستا، نتانیاهو در خلال دیدارش با رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت: «امکان اینکه اسرائیل یک کرسی غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را در اختیار بگیرد، کاملا واقعی است و تحولی در سطح جهان به‌شمار می‌رود.»


طبق گزارش پایگاه خبری معا فلسطین، وی افزود: «از هم‌اکنون خیال کنید اسرائیل یک عضو شورای امنیت است، این تحولی است که در سال 2019 و با کمک شما تحقق خواهد یافت.»


اسرائیل بر سر کرسی عضویت در شورای امنیت با آلمان و بلژیک رقابت دارد و قرار است رای‌گیری درباره پیوستن یکی از این طرف‌ها به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت ماه ژانویه (دی) برگزار شود.


نتانیاهو پیشتر در سال 1990 و به‌عنوان معاون وزیر امور خارجه اسرائیل به جمهوری آذربایجان سفر و با پدر رئیس‌جمهوری کنونی این کشور دیدار کرده بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته