تامین اجتماعی از بیمه شدگان حادثه دیده ناشی از حوادث کار حمایت می کند
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان تامین اجتماعی، سیدمحمدعلی جنانی افزود: یکی از مهمترین اهداف توسعه پایدار ارتقای سلامت نیروی کار به عنوان شرط اولیه بهرهوری است.
وی اظهار کرد: بسیاری از افراد در محیط هایی اشتغال دارند که با مخاطرات شغلی روبهرو هستند بنابراین با حوادث به طور اعم و حوادث شغلی به طور اخص مواجهاند.
جنانی ادامه داد: در صورت بروز چنین حوادث ناگواری سازمان تامین اجتماعی بر اساس مواد ٧٤، ٧٣، ٧١، ٦٢، ٦١،٦٠ و بند ٤ ماده ٨٠ قانون تامین اجتماعی، بیمه شدگان و خانوادههای آنان را مورد حمایتهای کوتاه و بلند مدت خود از جمله درمان، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت مقطوع نقص عضو، مستمری از کارافتادگی جزیی، کلی و فوت قرار میدهد.
مدیر کل امور فنی مستمریهای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: با توجه به اهمیت صیانت از نیروی انسانی و لزوم جلوگیری از بروز حوادث شغلی فصل چهارم از قانون کار (مصوب 29 آبان 1369) به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص یافته است.
جنانی با بیان اینکه در قانون تامین اجتماعی نیز به منظور دستیابی به اهداف مذکور ماده ٦٦ پیش بینی شده است، تاکید کرد: با توجه به این ماده قانونی، سازمان به قائم مقامی از زیان دیده به مقصر مراجعه میکند و حقوق را که به زیان دیده تعلق داشته است از مقصر وصول میکند.
وی اضافه کرد: اولین شرط مراجعه سازمان تامین اجتماعی به عامل ورود زیان (مقصر) این است که ثابت شود وقوع حادثه یا بروز بیماری به صورت مستقیم ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و یا عدم رعایت مقررات بهداشتی از طرف کارفرما یا نمایندگان او باشد.
وی افزود: مستندات سازمان تامین اجتماعی در این زمینه، گزارش بازرسان وزارت کار، نظرات کارشناسان رسمی دادگستری و آرای مراجع قضایی است.
مدیر کل امور فنی مستمریهای سازمان تامین اجتماعی گفت: دومین شرط مراجعه سازمان به عامل ورود زیان (مقصر) این است که ارائه حمایت از سوی سازمان در حق زیان دیده یا بازماندگان واجد شرایط اوست.
این مقام مسئول تامین اجتماعی اظهار کرد: بنابراین تا قبل از ارائه حمایتها، وصول خسارات وارده به سازمان وجاهت قانونی نخواهد داشت و به همین اساس اجرای تبصره یک (پرداخت معادل 10 سال مستمری) در صورتی خواهد بود که کارفرما تمایل به بری الذمه شدن داشته باشد.
انتهای پیام/