دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1395 - 13:58

نقش بریتانیا در جرایم جنگی علیه یمنی‌ها

نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن با بیان اینکه بریتانیایی‌ها مقصر جرایم جنگی در یمن هستند، گفت که این کشور با فروش تسلیحات به عربستان در بمباران غیرنظامیان یمنی مشارکت دارد.
کد خبر : 142594

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، عبدالعزیز بن حبتور در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: «آن‌ها (بریتانیا) بمب‌های خوشه‌ای به عربستان می‌فروشند. آن‌ها می‌دانند که سعودی‌ها این بمب‌ها را بر سر مردم یمن می‌اندازند. تردیدی ندارم که آن‌ها مرتکب جرایم جنگی می‌شوند و در این مورد اطمینان دارم. آن‌ها در بمباران مردم یمن مشارکت می‌کنند.»


بن حبتور تاکید کرد به‌تازگی بمب‌های خوشه‌ای ساخت بریتانیا در صعده پیدا شده و علاوه بر آن، موشک‌ کروز ساخت بریتانیا موسوم به سایه توفان هم یافت شده که وزارت دفاع بریتانیا از آن به عنوان پیشرفته‌ترین سلاح در نوع خود در جهان یاد می‌کند.


گمان می‌رود عربستان بمب‌های خوشه‌ای را دهه 80 و 90 از بریتانیا خریده باشد. بریتانیا حدود 6 سال پیش تصمیم گرفت که فروش این نوع تسلیحات به عربستان را متوقف کند. کنوانسیون منع مهمات خوشه‌ای هم تاکید دارد که کشورهای امضاکننده تحت هیچ شرایطی حق کمک، ترغیب و یا وادار کردن فردی را به استفاده از چنین تسلیحاتی ندارند.


اظهارات بن حبتور کمتر از دو هفته پس از آن مطرح شد که بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا از فروش تسلیحات کشورش به ریاض دفاع کرد و اتهام‌هایی درباره اینکه کمپین بمباران ریاض در یمن نقض قوانین بین‌المللی است، رد کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته