دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1395 - 14:24
همراه با پژوهشگران در هفته پژوهش/ 27

فعالیت 16 هسته فناور در واحد کرج؛ 80 درصد محصولات در مرحله تولید

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کرج گفت: در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی که در تهران از 24 تا 28 آذر برپا می‌شود، واحد کرج با ارائه بیش از 50 دستاورد پژوهشی حضور دارد.
کد خبر : 142581

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرج، دکتر جواد عزتی در جمع پژوهشگران بر‌تر این دانشگاه در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش، گزارشی از اهم اقدامات برگزار شده در این واحد دانشگاهی به مناسبت هفته پژوهش ارائه کرد و این هفته را بهانه‌ای برای تجلیل از تلاش‌های پژوهشگران و محققان دانشگاهی دانست.


وی با تقسیم بندی فعالیت‌های این دانشگاه در هفته پژوهش به سه بخش تقدیر از پژوهشگران، نمایشگاه فن بازار و کارگاه‌های آموزشی گفت: در بخش تقدیر از پژوهشگران برگزیده، بر اساس گزارشی که دانشکده‌ها به معاونت پژوهشی ارائه دادند و با بررسی‌های دقیق و امتیاز بندی‌های خاص توسط کمیته‌های علمی، نفرات برگزیده هر دانشکده انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.


معاون پژوهش و فناوری واحد کرج در باره نمایشگاه فن بازار و دستاوردهای پژوهشی نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی که در تهران از ۲۴ تا ۲۸ آذرماه برپا خواهد شد واحد کرج با ارائه بیش از ۵۰ دستاورد پژوهشی که اکثر آن‌ها دستاورد فعالیت هسته‌های فناور مرکز رشد واحد کرج هستند، شرکت می‌کند.


وی ادامه داد: اکنون مرکز رشد واحد کرج دارای ۱۶ هسته فناور است که از این تعداد ۴ هسته به عنوان واحد فناور شناخته شده و تقریبا۸۰درصد محصولاتشان به تولید رسیده و قابلیت تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان را دارا هستند.


مرکز رشد واحد کرج دارای ۱۶ هسته فناور است که از این تعداد ۴ هسته به عنوان واحد فناور شناخته شده و تقریبا۸۰درصد محصولاتشان به تولید رسیده و قابلیت تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان را دارا هستند

دبیر ستاد پژوهش توضیحاتی در باره کارگاه‌های علمی و تخصصی برگزار شده در هفته پژوهش در واحد کرج بیان و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این کارگاه‌ها برای رشد هرچه بیشتر امور تحقیقاتی و پژوهشی موثر باشد.


درصد کمی از پژوهش‌های علمی در بخش صنعت کشور متقاضی دارد


دکتر مهرداد حسینی شکیب عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج هم با توجه به وجود فاصله میان دانشگاه‌ها و صنعت در کشور گفت: یک سوم مقالات ISI در کشور ما در حوزه شیمی و علوم مربوطه ارائه می‌شود و متاسفانه ما سالانه بخش عظیمی از مواد شیمیایی و پزشکی را به کشور وارد می‌کنیم.


وی وظایف دولت‌ها را در ادبیات سیاسی جامعه دو وظیفه عمده تامین امنیت و رفاه برشمرد که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و با مروری بر وضیعت پرآشوب منطقه ادامه داد: خوشبختانه کشور ما از نظر امنیت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد اما در حوزه رفاه با نگاهی به شاخص رشد اقتصادی می‌بینیم که باید در توسعه اقتصادی با سرمایه گذاری‌های درست و یا استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود به گونه‌ای مناسبت‌تر عمل کنیم.


این عضو هیأت علمی واحد کرج سرمایه گذاری‌های جدید را با وجود فشار‌ها و محدودیت‌های موجود مشکل دانست و افزود: در بخش استفاده بهینه از سرمایه‌های موجود و بهره وری می‌توان بهتر عمل کرد و با ارائه برنامه و ایده، برای تربیت نیروی متخصص گام‌های موثری برداشت.


شکیب اهمیت اقتصاد مقاومتی را در این شرایط قابل توجه عنوان کرد و گفت: برای تبدیل تهدید به فرصت می‌توان از اعمال فشارهای طولانی مدت ۳۷ ساله بر کشور بهره جست و آن را به عامل درون زای اقتصاد مقاومتی تبدیل کرد.


وی ادامه داد: این اقتصاد در تعامل با جهان و لذا برون نگر نیز هست و اصلیترین راه برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی توسعه پژوهش‌های کاربردی و مبتنی بر نوآوری و R&D است.


این عضو هیات علمی با تشریح رویکرد توسعه در کشورهای مختلف تاکید کرد: پژوهشی مد نظر ماست که تقاضا محور بود و رشد تکنولوژی براساس نیاز جامعه باشد.


وی با کاوشی بر منشاء اصلی تقاضای پژوهش‌های دانشگاهی گفت: متاسفانه درصد کمی از پژوهش‌های علمی در بخش صنعت کشور متقاضی دارد و عامل اصلی تحریک این تقاضا در جامعه عواملی مانند عوامل اجتماعی و فرهنگی و برخی اوقات سیاسی است.


حسینی شکیب تاکید کرد: NGO‌ها و اتحادیه‌های حمایت از حقوق مصرف کننده وجود ندارند و یا به خوبی عمل نمی‌کنند و تنها در حد تبلیغات و شعار عمل می‌کنند و این امر سبب می‌شود تقاضا در جامعه محدود شود و لذا می‌بایست ابتدا مطالبه‌گری اجتماعی و دفاع از حقوق مصرف کنندگان صورت بگیرد تا تولیدکنندگان برای جلب مشتری و بازار فروش خود به سراغ روش‌های بهینه کردن و استفاده از فنون و پژوهش‌های جدید دانشگاهی بروند.


وی در پایان سخنانش تک تک افراد را در این امر تاثیر گذار دانست و از استادان خواست به دانشجویان خود در کنار آموزش مطالب علمی، مطالبه‌گری اجتماعی را نیز آموزش دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته