دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1395 - 12:37

ولایتی: دستور رئیس‌جمهوری به ظریف و صالحی نخستین پاسخ ما به نقض برجام بود اما آخرین نخواهد بود

عضو هیأت نظارت بر برجام تأکید کرد: تصمیماتی در رابطه با برخورد متقابل و شدید ایران با ناقضان برجام تهیه و تنظیم شده است که مصلحت نمی‌دانیم همه آنها را یکباره اعلام کنیم.
کد خبر : 142536

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود که صبح امروز با موضوع دهمین شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: آزادی حلب که در روزهای اخیر اخبار آن منتشر شد، از اهمیت بالایی برای ما برخوردار بود و می‌توان از آن به عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد.


وی آزادسازی حلب را DNVF غرب آسیا دانست و گفت: پیروزی ارتش سوریه بر نیروهای تکفیری و آزادسازی حلب مانند آزادسازی آخرین قلعه مستعمره فرانسوی‌ها در ویتنام بود و می‌توان آن را پیروزی تاریخی در جنگ‌های آزادی بخش در جهان دانست.


ولایتی ادامه داد: خوشبختانه تعداد زیادی از تکفیری‌های منطقه از مناطق تحت محاصره خود عقب‌نشینی کردند و این نقطه عطفی برای دولت سوریه است.


وی تأکید کرد: به نظر من این پیروزی مبارزه نهایی برای آزادی خاورمیانه از چنگ تروریسم است و این رویداد را به ملت عراق، یمن و سوریه تبریک می‌گویم.


ولایتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره نامه دیروز رئیس‌جمهوری به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی برای اقدام متقابل در راستای نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها گفت: همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید، جمهوری اسلامی ایران براساس قواعد بین‌المللی در راستای برجام اقدام کرده است و براساس برجام قرار کلی این است که جمهوری اسلامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای مدت‌ زمان مشخص و کوتاه محدود کند تا تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و در برجام تصریح شده بود چنانچه هریک از طرف‌های امضا‌کننده اقدامات گذشته خود را تکرار کند، نقض برجام است و براساس قوانین حقوق بین‌الملل اقدام اخیر آمریکا نقض برجام است و به همین منظور ما دست به اقدام متقابل خواهیم زد.


وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها اقدام و عمل خود را مبنای امور و مراودات بین‌المللی می‌دانند و آنها خود را معیار قضاوت در امور بین‌المللی قرار می‌دهند، اما ما آن را نمی‌پذیریم و به همین منظور آقای رئیس‌جمهور روز گذشته در نامه‌ خود به آقایان ظریف و صالحی دستور دادند تا این مسأله را در نهادهای حقوقی بین‌المللی پیگیری کنند و از سوی دیگر برای گسترش تحقیقات هسته‌ای برنامه‌ریزی کنند.


این عضو هیأت نظارت بر برجام تأکید کرد: تصمیماتی در رابطه با برخورد متقابل و شدید ایران با ناقضان برجام تهیه و تنظیم شده است که مصلحت نمی‌دانیم همه آنها را یکباره اعلام کنیم؛ چراکه دشمنان ما برای اطلاع از اقدامات ما مترصدند. دستور دیروز آقای رئیس‌جمهور اولین قدم ما در پاسخ به نقض برجام از سوی آمریکا بود، اما به شما اطمینان می‌دهم آخرین گام ما در پاسخگویی به آمریکا نخواهد بود.


ایران تمایلی ندارد به اظهارات خام و نسنجیده وزیر خارجه عربستان پاسخ دهد


ولایتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سخنرانی رئیس مجلس در کنفرانس امنیتی تهران در رابطه با عدم دشمنی ایران با عربستان و تمایل حکومت ایران به حل مشکلات و معضلات منطقه به صورت مسالمت‌آمیز و واکنش‌های توهین‌آمیز وزیر امور خارجه عربستان پس از این کنفرانس گفت: جمهوری اسلامی ایران تمایلی ندارد به اظهارات خام، ناپخته و نسنجیده وزیر خارجه عربستان که به نظر می‌رسد تجربه کافی برای این پست را ندارد، پاسخ دهد. بلکه پاسخ ما به صورت عملی به دولت عربستان داده می‌شود. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید پیروزی میشل عون یا ائتلاف 8 مارس و 14 مارس از مصادیق آن است و یا در عراق ما شاهد بودیم که سفیر عربستان از این کشور اخراج و دست عربستان از دخالت در این کشور کوتاه شد. در حالی که پیروزی مجاهدان عراقی در جنگ با تکفیری‌ها و همراهی نیروهای ایرانی با دولت و ملت عراق پاسخ محکمی به عربستان بود.


وی تصریح کرد: هرچند جمهوری اسلامی ایران به دنبال رقابت یا ایجاد ناآرامی در منطقه نبوده و نیست، اما از حقوق خود دفاع خواهد کرد.


اظهارات نخست‌وزیر انگلیس مأموریتی است که از سوی آمریکا به آنها محول شده است


ولایتی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر نخست‌وزیر انگلیس درباره ایران گفت: این مأموریتی است که از سوی آمریکایی‌ها به آنها محول شده است، چرا‌که انگلیس دیگر قدرت سابق خود را در جهان ندارد و این تهدیدها نه تنها باعث ترس ما نمی‌شود، بلکه سبب خشنودی ما نیز می‌شود.


وی افزود: هرچند انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا نه مایه خوشنودی ماست و نه مایه ناامیدی، اما با توجه به اظهارات اخیر ترامپ مبنی‌ بر اینکه کشورهای آسیایی از جمله عربستان برای آنکه از حمایت دفاعی و نظامی ما برخوردار باشند باید هزینه بیشتری به ما پرداخت کنند، رابطه آنها با متحدان آسیایی و همسایه ما در منطقه کمرنگ‌تر شده است و نمی‌تواند امور توطئه‌آمیز خود علیه ما را از این طریق پیش‌ ببرد، تصمیم گرفته اقدامات خود را از طریق انگلیس اعمال کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته