دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ثبات نسبی در معاملات نفت جهانی

هیجان توافق اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی در بازار آرام شده و همین امر ثبات نسبی قیمت نفت را ایجاد کرده است.
کد خبر : 142513

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت که از آغاز معاملات هفته جاری،‌ به دنبال توافق روز شنبه اوپک و غیر اوپک افزایش یافته بود در دو روز اخیر ثابت شده و تقریبا بدون نوسان معامله می شود.


از سوی دیگر کشورهای عضو اوپک در ماه دسامبر تولید خود را افزایش داده‌اند که این امر نگرانی ها و تردید را نسبت به توافق کاهش تولید بیشتر کرده است. این تردیدها سبب شده تا رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی متوقف شود.


البته از ابتدای توافق نیز کشورهای تولید کننده نفت انتظار داشتند تا قیمت ها در کانال 50 دلاری باقی بماند و ثابت شود زیرا قیمت های بالاتر رقیبان تازه نفس را به بازار تولید نفت باز می گرداند.


در همین مورد بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت ایران روز گذشته در حاشیه دیدار با وزیر انرژی روسیه گفته بود که قیمت نفت در بازار قابل پیش بینی نیست اما به نظر می رسد قیمت‎ها در سطح ۵۰ تا ۵۵ دلار به ازای هر بشکه نفت محکم بایستد.


نکته مهم در واکنش بازار نفت به توافق اوپک این است که روند افزایشی قیمت نفت در حالی آغاز شده است که هنوز یک بشکه نفت از بازار کم نشده و قرار است از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ میلادی کاهش تولید نفت کشورها آغاز شود. در واقع می‌توان گفت، مهمتر از اعداد و ارقام، توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای سلامت بازار و ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت بوده و در این راه بازار هم این اقدام را باور کرده است.


تنها حدود 15 روز تا اجرای توافق اوپک برای کاهش تولید باقی مانده تا با عمیلاتی شدن آن حدود 1.8 میلیون بشکه نفت خام روزانه از بازار خارج شود که این امر امیدها را برای بازار با ثبات نفت تقویت می کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته