دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1395 - 10:21
رئیس سازمان غذا و دارو:

1/2 میلیارد دلار فرآورده‌های آرایشی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود/ تکذیب رتبه دوم ایران در مصرف لوازم آرایشی دنیا

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از 2/5 میلیارد دلار کالای آرایشی که وارد کشور می‌شود 1/2 میلیارد دلار قاچاق است، گفت:‌ این کالاهای آرایشی عموما از ابوظبی و دبی مدیریت و به کشور هدایت می‌شوند.
کد خبر : 142447

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، رسول دیناروند در نشست طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاه‌های زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی و دارویی سراسر کشور با بیان اینکه قاچاق کالاهای سلامت در کشور یک‌ونیم میلیارد دلار است، این در حالی است که کل بازار دارویی 4 میلیارد دلار است و کالاهای سلامت با کالاهای بهداشتی و آرایشی متفاوت است، اظهار کرد: بازار جهانی فرآورده‌های بهداشتی بین 400 تا 500 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که سهم ایران از این میزان 2/5 میلیارد دلار تخمین زده شده است.


وی با بیان اینکه ایران سهم نیم درصدی از بازار جهان را در بحث لوازم آرایش دارد، عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود در جهان در بحث لوازم آرایشی ایران رتبه دوم یا هفتم را دارد،صحیح نیست و ما با آمارهای اعلام شده فاصله زیادی داریم و نمی‌توانیم بگوییم در این حوزه جزء بزرگترین مصرف کننده‌ها هستیم.


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه افزایش بازار لوازم بهداشتی به چشم می‌آید، تصریح کرد: حدودا نصف کالاهای آرایشی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد قاچاق است و این آرایشگاه‌های غیر مجاز هستند که سهم زیادی در استفاده از لوازم آرایشی غیر مجاز دارند.


دیناروند با بیان اینکه از برندهای معروف در لوازم بهداشتی موارد تقلبی بسیاری در کشور وجود دارد، اضافه کرد: از رژ لب و از یک برند معروف 7 نوع تقلبی در کشور وجود دارد و چون قیمت‌های آنها بسیار نازل است قشر متوسط جامعه را هدف قرار می‌دهد و این بسیار خطرناک است.


وی با اشاره به داروهای غیر مجازی که برای لاغری در آرایشگاه‌ها عرضه می‌شود ، عنوان کرد: داروهای لاغری که در آرایشگاه‌ها عرضه می‌شوند دارای محرک‌های مخدر هستند گمرک باید در این زمینه صیانت لازم را انجام دهد زیرا از مسیر گمرک هم برای قاچاق کالاهای آرایشی استفاده می‌شود امروز سامانه غذا و دارو به سامانه گمرک وصل شده و این می‌تواند قاچاق کالاهای آرایشی به کشور را دشوار کند.


وی با بیان اینکه در این زمینه کلاهبرداری صورت می‌گیرد تصریح کرد: قاچاقچیان در داخل گمرک هم شخصی را دارند یا خیر که فرآورده‌های آرایشی به این وفور در کشور مشاهده می‌شود.


دیناروند با بیان اینکه 1/2 میلیارد دلار از لوازم آرایشی که در کشور وارد می‌شود قاچاق هستند، تصریح کرد: این میزان قاچاق به این معناست که کشتی‌ها و کانتینرهای زیادی لوازم آرایشی غیر مجاز وارد مبادی کشور می‌شوند که پیدا کردن مبادی ورودی بر عهده پلیس و دستگاه امنیتی است.


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این لوازم آرایشی غیر مجاز ابوظبی و دبی مدیریت و وارد کشور می‌شوند، گفت:‌ امروز امکان توزیع غیر مجاز دارو وجود ندارد و ما باید سامانه‌ای را طراحی کنیم تا امکان توزیع غیر مجاز لوازم آرایشی هم وجود نداشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته