دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1394 - 12:46
گفت‌و‌گوی تفصیلی آنا با امیر عابدینی

خادم پرسپولیس را ضربه فنی کرد/ می‌ترسم روزی آسانسور فدراسیون با لهجه اصفهانی بالا و پایین برود

امیرعابدینی گفت: خادم آدم خوبی است اما بضاعت اینکه بتواند پرسپولیس و استقلال را به خوبی اداره کند نداشت.
کد خبر : 14240

مرتضی جوادی- گروه ورزشی، امیر عابدینی در کارنامه‌ مدیریتی‌اش ریاست بر فدراسیون فوتبال و مدیر عاملی پرسپولیس را دارد به همین دلیل به خوبی می تواند اتفاقات فوتبالی را تجزیه و تحلیل کند. او که همیشه رک و صریح صحبت می کند در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا نظراتش در خصوص مسائل روز پرسپولیس و تغییر و تحولاتی که گفته می شود قرار است در فدراسیون فوتبال بیفتد بیان کرد که در زیر می خوانید.


* مهندس‌هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی به طوررسمی اعلام کرد به دلیل اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وررشکسته هستند مزایده فروش این دو باشگاه به لحاظ قانونی نباید برگزار شود.


- حرف هاشمی طبا، حرف درستی است. قانون تجارت هم همین را می گوید.


* پس چطور مسئولان سازمان خصوصی قصد دارند سومین مرحله از مزایده این دو باشگاه را برگزار کنند.


- طبق قانون تجارت شرکت‌های ورشکسته نمی‌توانند املاک و مستغلات خود را به فروش برسانند، اما می‌توانند برند خود را طی برگزاری مزایده به فروش برسانند. اتفاقی هم که قرار است در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بیفتد همین است.


* این دو باشگاه بدهی‌های زیادی به افراد حقیقی و حقوقی دارند. نکته مبهمی که در این رابطه وجود دارد این است که بعد از واگذاری برند این دو باشگاه تکلیف بدهی‌ها آنها چه می‌شود؟


- چون دولت به عنوان صاحب این دو باشگاه تنها اقدام به فروش برند سرخابی‌ها ‌می کند پرداخت بد‌هی‌های گذشته این دو باشگاه نیز به عهده دولت خواهد بود. در واقع کسی که برند این دو باشگاه را می‌خرد تنها باید هزینه‌های آتی آنها را پرداخت کند و هیچ تعهدی نسبت به بدهی‌های آنها ندارد.








تمام گرفتاری‌های پرسپولیس‌به نوع مدیریت خادم بر‌می‌گردد. خادم در این مدتی که به نوعی مدیریت پرسپولیس و استقلال را بر عهده‌ داشته است نتوانسته قدم مثبتی برای این دو تیم بر دارد؛ به خصوص در پرسپولیس

* با این شرایط طلب کاران استقلال و پرسپولیس برای دریافت طلب خود زیاد نباید امیدوار باشند؟


- این موضوع را باید سازمان خصوصی سازی و متولیان امر جواب‌گو باشند. فکر می کنم آنان برای این موضوع یک راهکاری داشته باشند.


* امیر رضا خادم نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان در امور واگذاری استقلال و پرسپولیس طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که در مزایده 9 اردیبهشت برند پرسپولیس به فروش می رسد. همزمان با اعلام این مطلب این خبر نیز شنیده شد که حمیدرضا سیاسی مدیر عامل فعلی پرسپولیس فرم‌های شرکت در مزایده را تهیه کرده و قصد دارد در مزایده فروش برند پرسپولیس شرکت کند. همزمانی صحبت خادم و اعلام آمادگی سیاسی برای خرید پرسپولیس شائبه برانگیز نیست؟


- سیاسی که هیچ، هر کسی که فکر می کند می تواند پرسپولیس را بخرد می تواند در مزایده شرکت کند. اما مساله مهم در خصوص افرادی که قصد خرید پرسپولیس را دارند این است که آیا آنان می توانند پرسپولیس را مدیریت کنند؟


* به نظر شما که سابقه مدیریت در فدراسیون فوتبال و پرسپولیس را دارید آیا سیاسی توانایی مدیریت پرسپولیس را دارد؟


- اگر بخواهم رک و صریح بگویم نه. سیاسی نشان داده‌ است مدیریت بلد نیست. اگر بلد بود فقط بعد از گذشت چند ماه از حضورش در پرسپولیس به زندان نمی افتاد و در خارج از کشور با فرد مساله دار ملاقات نمی‌کرد. او فکر می کرد با پول می‌تواند پرسپولیس را اداره کند اما فهمید که تنها داشتن پول ملاک مدیریت در ورزش و به خصوص فوتبال نیست.


من نمی‌دانم سیاسی در کجای ورزش بوده است. سیاسی هیچ پیشینه ورزشی و اجرایی ندارد و مدیریت کلان نداشته است. با این حال او به یک باره همه کاره پرسپولیس می‌شود. این اتفاقی است که من هنوز نتوانستم آن را برای خودم تجزیه و تحلیل کنم.


* اما گفته‌ می‌شود امیررضا خادم از سیاسی حمایت می‌کند و حتی او مدیر عامل پرسپولیس را برای شرکت در مزایده پرسپولیس متقاعد کرده‌ است؟


- تمام گرفتاری‌های پرسپولیس‌به نوع مدیریت خادم بر‌می‌گردد. خادم در این مدتی که به نوعی مدیریت پرسپولیس و استقلال را بر عهده‌ داشته است نتوانسته قدم مثبتی برای این دو تیم بر دارد؛ به خصوص در پرسپولیس.


* اما او همواره در صحبت‌هایش خلاف این گفته شما را مطرح‌ کرده است؟


- عیبی ندارد. باید هم بگوید. خادم آدم خوبی است. سالم است اما بضاعت این کار را نداشت. بضاعت اینکه بتواند پرسپولیس و استقلال را به خوبی اداره کند نداشت. وقتی مدیری را مسئول کاری می‌کنند باید بلد باشد که کاری که به او محول شده ‌را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. خادم بلد نبود و چون بلد نبود و البته هنوز هم نیست کار پرسپولیس به اینجا کشیده‌ است.


* به رغم این گفته شما استقلال برخلاف پرسپولیس شرایط بهتری حداقل به لحاظ مدیریتی دارد؟


- معتقدم علایق خادم بیشتر به سمت استقلال بود تا پرسپولیس به همین دلیل این تیم کمی شرایطش بهتر است. خادم پرسپولیس را خاک کرد. البته بهتر بگویم، ضربه فنی کرد.


* البته خادم در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرده‌ است که عده‌ای بر این باورند که او می‌خواهد پرسپولیس را زمین بزند؟


- چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. پرسپولیس امروز چه شرایطی دارد؟ در لیگ امسال چند مدیر به خود دیده‌ است. در جدول رده بندی کجا قرار دارد. این پرسپولیسی که امروز ما می بینیم دست پخت خادم است و او نمی تواند این موضوع را کتمان کند.


* با توجه به شرایط موجود شما چه پیش بینی‌ از آینده باشگاه دارید؟


- نمی شود چیزی گفت. فضای روشنی مقابل ما قرار ندارد. من امیدوارم کسی در مزایده پرسپولیس برنده شود که مدیر باشد. تنها داشتن پول ملاک نیست. باید این فرد این قابلیت را داشته باشد تا از افراد کاربلد و کاردان در مجموعه مدیریتی پرسپولیس استفاده ببرد. اگراین اتفاق بیفتد می توان به آینده پرسپولیس امیدوار بود.


* یکی از مباحثی که این روزها زیاد در محافل فوتبالی در مورد آن صحبت ‌می‌شود بحث استعفای علی کفاشیان از ریاست فدراسیون فوتبال است.


- در این خصوص مطالبی شنیده‌ام.


* فکر‌ می‌کنید افتادن این اتفاق تا چه اندازه محتمل است؟


- کفاشیان باید به این سوال به صورت شفاف پاسخ دهد.


* در کنار این موضوع، بحث حمایت‌‌های یک مقام ارشد دولتی از محمود اسلامیان برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال هم در این چند روز اخیر زیاد مطرح‌ شده‌ است؟


- چند سال پیش می‌خواستند با کار غیر قانونی علی کفاشیان را کنار بزنند که ما در مجمع فدراسیون فوتبال جلوی انجام این کار غیر قانونی را گرفتیم. این بار هم همین کار را خواهیم کرد.


* اما اگر کفاشیان استعفا دهد راه برای ریاست اسلامیان در فدراسیون فوتبال باز می‌شود.


- احترام زیادی برای ایشان قائل هستم، اما او اکنون سرپرست نایب رئیسی اول فدراسیون فوتبال است. اسلامیان اول باید نایب رئیسی خود را با گرفتن رای اعتماد از مجمع قانونی کند بعد موضوعات دیگر در مورد وی مطرح شود.








اینکه شخصی بخواهد با توجه به حمایت‌های یک مقام ارشد دولتی وارد فوتبال شود و باند و جناح بازی در فوتبال به راه بیندازد هم کار قشنگی نیست و هم اینکه کار غیر قانونی است. اینکه آقای X بیاید و با خود هم آقای Y را بیاورد که درست نیست

* مجمع به او رای می‌دهد؟


- برای کدام پست؟


* نایب رئیسی اول.


- همه چیز در روز مجمع و البته مذاکرات او با اعضای مجمع بستگی دارد.


* پیش بینی خود شما در این باره چیست؟


- من در این خصوص یک نظر کلی دارم. هر کس که می‌‌خواهد برای خدمت به فوتبال وارد گود شود و مسئولیتی را قبول کند باید از راه‌های قانونی باشد. اینکه شخصی بخواهد با توجه به حمایت‌های یک مقام ارشد دولتی وارد فوتبال شود و باند و جناح بازی در فوتبال به راه بیندازد هم کار قشنگی نیست و هم اینکه کار غیر قانونی است. اینکه آقای X بیاید و با خود هم آقای Y را بیاورد که درست نیست. می ترسم از روزی که بخواهیم از آسانسور فدراسیون فوتبال استفاده کنیم و فدراسیون با لهجه اصفهانی ما را بالا و پایین ببرد.


* این حرف شما به نوعی اخطار به اسلامیان محسوب‌ نمی‌شود؟


- اخطاری ندادم. من می‌گویم کارها باید قانونی پیش برود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته