دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1395 - 09:32
همراه با پژوهشگران در هفته پژوهش/ 22

رهنما مطرح کرد؛ هدف‌گذاری ۵۰ مجله علمی بین‌المللی در برنامه دانشگاه آزاد اسلامی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بینان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه هدف‌گذاری ۵۰ مجله علمی را در عرصه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی کرده و امید است که در افق۱۴۰۴ به این هدف نائل شویم.
کد خبر : 142357

به گزارش خبرنگار آنا از رشت، دکتر فریدون رهنمای رودپشتی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با خطبه عالمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران و کمک یک میلیون تومانی حضرت امام (ره) شروع به کار کرد و تاکنون حدود سی و چهار سال را پشت سر گذاشته که ثمرات آن برای کشور طبق بیانات مقام معظم رهبری در تمام حوزه های علمی نمایان است و به نوعی از برکت آن ثمرات، به اقتدار ملی رسیده است.


وی با تاکید بر ارتقای کیفیت خاطرنشان کرد: تیم جدید مدیریتی دانشگاه در عین توجه به کیفیت امر پایدارسازی و بین المللی دانشگاه را به عنوان یک استراتژی در نظر گرفته است یعنی ابتدا کیفیت باید پایدار شود و سپس در عرصه های بین المللی وارد شود و اگر دانشگاه نتواند در عرصه های بین المللی وارد شود نمی توان نام دانشگاه بر روی آن نهاد و باید حتما با محیط پیرامون خود زندگی کند و این تبادل اطلاعات به روز باشد و کیفیت همزمان با کمیت رشد داشته باشد.



رهنما یادآور شد: آموزش و پژوهش باید به گونه ای عمل کنند که باعث پیشرفت در عرصه علم و دانش شوند. در گذشته بودجه پژوهشی دانشگاه در حد کمتر از یک درصد تعریف شده بود در حالی که امروزه به بالاتر از۱۰ در صد رسیده و ما با توجه به پیش بینی و برنامه ریزی انجام شده در چشم انداز ۱۴۰۴ این رقم را باید به ۲۸ درصد ارتقا داد. خوشبختانه امروز ما مجله در حد بین المللی داریم و هدف‌گذاری ۵۰ مجله علمی را در عرصه های بین المللی برنامه ریزی کرده و امید است که در ۱۴۰۴ به این هدف نائل بشویم.


معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بینان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: منابع درآمدی دانشگاه اکنون ۶۵۰۰ میلیارد تومان است که با این مبلغ دانشگاه اداره می شود و در هر ماه بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد تومان دستمزد پرداخت می کند که با این مبلغ عین کارایی آن را مشاهده می کنید و با این حساب عملکرد ما بسیار خوب است و بهتر می توانیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک کنیم و اقتدار علمی را رقم بزنیم.


وی ادامه داد: امروزه بر اساس شاخص های معتبر، ارزیابی علمی دانشگاه زیر ۱۶۰ قرار دارد اما هنوز هم این فاصله در منطقه چشم انداز منطقه ای مانند کشور عربستان سعودی و دانشگاه هاروارد با وجود هزینه های هنگفتی که سرمایه گذاری کرده اند وجود دارد در مقایسه با هزینه های کمی که دانشگاه های ما در عرصه علم و دانش صرف می کنند اما بازخورد و خروجی بالایی دارند و این چیزی جز لطف خدواند متعال و اهتمام و تدبیر مدیریتی دانشگاه نیست.




رهنمای رودپشتی اظهار کرد: پژوهش موتور محرک علمی و عملی کشور است و با بهره گیری از تحقیق و جلوگیری از هزینه های گزاف و بدون اتلاف منابع می توان قله های ترقی را طی کرد و در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی با منابع اندک، خروجی ارزنده و مثبت برجای گذاشته است.


وی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل عدالت بین نسلی ما حق نداریم منابع ملی را هدر دهیم زیرا بر اساس بیانات مقام معظم رهبری این دانشگاه مردمی است و بخشی از درآمدی که از مردم گرفته می شود دوباره برای آنها هزینه می شود و برنامه های منظمی در هیات امنای استانی برنامه ریزی شده که نیاز به همیاری اساتید و دانشجویان دارد و در هدف گذاری های برنامه دانشگاه آزاد اسلامی، استان گیلان و وجود ظرفیت های بالا در این استان باید در تولید علم جزء پنج استان کشور شود.



این مقام مسئول تصریح کرد: در بخش فن آوری و پهنه بندی بخش کشاورزی و گلخانه ای باید تلاش شود که بخش کشاورزی رشد کند و در حوزه صادرات محصولات کشاورزی تلاش کنیم زیرا ما می توانیم به این سطح برسیم؛ بر اساس پیش بینی و برنامه ریزی انجام شده کمک به رفع آلودگی از آبها، کمک به بخش کشاورزی و .... از دیگر برنامه های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در گیلان است.


رهنمای رودپشتی به نقش آموزش اشاره کرد و افزود: آموزش دروازه پژوهش است و پژوهشگران باید بیشترین وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش کنند و دراین مقوله صبر داشته باشید زیرا پژوهشگری صبر با خردی مناسب را طلب می کند چراکه یکشبه نمی توان راه صدساله را طی کرد.


دکتر علیرضا امیرتیموری دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان هم اظهار کرد: هفته پژوهش در هرسال بیانگر اهمیت این حوزه مهم در عرصه اندیشه دانش پژوهان محسوب می شود و امید است که با تلاش های پیگیر و مستمر دانش پژوهان در عرصه پژوهش بتوانیم به قله های رفیع علم و دانش صعود کنیم.



وی با بیان اینکه در جشنواره پژوهش امسال استان گیلان 40 درصد از سهمیه به دانشگاه آزاد اسلامی استان اختصاص یافت، افزود: در سه سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان رشته محل های دکتری تخصصی از 4 رشته به ۵۷ رشته محل رسید. در مقطع کارشناسی ارشد ۸۰ رشته موجود به ۲۴۵ رشته ارتقا یافت که حاصل تلاش همکارانم در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان خواهد بود.


در پایان از سه پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تجلیل شد.


مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور تنی چند از رؤسا و پژوهشگران واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته