دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 12:14

وزیر نفت: افزایش سقف تولید نفت ادامه برجام است

وزیر نفت که در جلسه علنی امروز مجلس ضمن قدردانی از بیانیه نمایندگان درباره دستاوردهای اخیر اوپک گفت: خوشبختانه توانستیم سقف تولید را افزایش دهیم و اینها ادامه برجام است.
کد خبر : 142160

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، بیژن ‌نامدار زنگنه که برای پاسخ به سوال نماینده سیرجان در مورد بند (ی) تبصره قانون بودجه در مجلس حضور داشت، اظهار کرد: براساس این قانون وزارت نفت موظف شده تا از طریق شرکت‌های دولتی تابعه معادل ارزش ریالی دو میلیون تن قیر رایگان تا سقف ۲۴ هزار میلیارد ریال در اختیار وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و وزارت آموزش و پرورش قرار داهد.


وی افزود: ما که قیر رایگان یا قیر فروشی نداریم؟ قیر برای بخش خصوصی است. همان اعتبار را به وزارت راه دهند تا خریداری کنند.


وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه درآمد حاصل از فروش فرآورده‌ها را به خزانه واریز می‌کنیم، گفت: از طرفی باید 21 هزار و 300 میلیارد تومان بابت یارانه‌ها پرداخت کنیم.


وی ادامه داد: از طرفی مسائل مربوط به پالایش و پخش هم وجود دارد که بنده به سازمان برنامه و بودجه نامه نوشتم که مجلس به ما فشار می‌آورد اگر می‌توانید بودجه پالایش و پخش را اصلاح کنید که درست می شود و پول به حساب خزانه رفته و وزارت راه می تواند قیر بخرد.


زنگنه همچنین قبل از اتمام بخش اول سخنان خود گفت: این هم از عجایب دنیاست که اول جواب می دهیم بعد سئوال نماینده مطرح می شود.


وی با بیان اینکه اجلاس اعضای اوپک و غیر اوپک دستاورد خوبی داشت، گفت: توانستیم افزایش تولید داشته و سقف تولیدمان باز باشد و اینها ادامه برجام است که از کمیسیون انرژی مجلس برای ادامه همراهی تشکر می‌کنم.


وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه دیوان محاسبات می تواند در مورد مساله قیر تکلیف را روشن کند، گفت: در خصوص گازرسانی روستاها اقداماتی انجام شده و استان‌های کرمان، فارس، آذربایجان غربی و خراسان رضوی وضعیت مطلوبی نداشته اند که تلاش های لازم انجام شده است.


وی با اشاره به بند (ق) قانون بودجه و همچنین ماده 12 قانون رونق کسب و کار گفت: به استناد همین قانون توانستیم مجوز گرفته و از محل صرفه جویی از گازرسانی تعهدات خود را انجام دهیم و در مورد گازوئیل نیز به عنوان یک صادرکننده به شمار رویم.


وزیر نفت تصریح کرد: در حال حاضر تعداد 8 هزار روستا گازرسانی شدند و این کار تا پایان سال ادامه دارد و نزدیک به 90 درصد جمعیت نیز از گاز استفاده می کنند.


وی همچنین در مورد وضعیت جایگاه های سوخت نیز گفت: آنهایی که مجوز داشته و پیشرفت بالای 20 تا 30 درصدی داشته اند به آنها گفته شد ادامه دهند. عده ای هم مجوز داشته اند اما کاری انجام نشده بود که برای آنها نیز برنامه های لازم در نظر گرفته شده است.


زنگنه افزود: حدود 6 هزار جایگاه وجود دارند که به صورت مجزا با ما در ارتباط هستند. به آنها گفته ایم که اگر می‌توانند تبدیل به 100 شرکت شده و یا از طریق اتحادیه مربوطه با ما در تماس باشند که در مقابل ما مسئولیت داشته باشند نسبت به ایمنی و کیفیتی که در جایگاه ها باید وجود داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته