دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 11:52
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری:

ترافیک تهران با یک تلنگر کوچک به کما می‌رود/ 67‌ درصد ظرفیت معابر تهران در اختیار خودروهای شخصی

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه صبح‌ها و بعدازظهرها معابر تهران در تسخیر خودروهاست، گفت: ترافیک تهران مثل بیمار وخیمی است که با یک تلنگر کوچک به کما می‌رود.
کد خبر : 142144

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت ترافیک تهران طی هفته‌های اخیر اظهار کرد: موضوعی که شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد بی‌نظمی در ترافیک است. این بی‌نظمی ابعاد مختلفی دارد که یکی از آنها عدم احترام به قوانین و مقررات توسط برخی از افراد است. نادیده گرفتن قانون توسط عده‌ای از شهروندان، مشکلاتی را برای دیگر شهروندان به وجود می‌آورد. براساس قانون و به طور طبیعی وظیفه پلیس برخورد با ناهنجاری‌هاست و اولویت کاری ما نیز بر همین مبنا خواهد بود.


وی با بیان اینکه برخورد نیازمند برنامه و حوصله و همکاری همه دستگاه‌هاست، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و ارتقای فرهنگ ترافیکی باید در اولویت کارها قرار گیرد. تعداد ناهنجاری‌ها با آموزش و اطلاع‌رسانی و اقدامات فرهنگی کاهش پیدا می‌کند و پلیس می‌تواند با حداقل‌ها برخورد مناسب انجام دهد.


مهماندار با بیان اینکه در تهران افراد می‌توانند با هر مدل و به هر طریقی در هر زمان و مکانی که تمایل دارند، رانندگی کنند، از کمبود محدودیت‌ها انتقاد کرد و گفت: محدودیت‌های کمی در تهران وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تردد کامیون‌ها در ساعات روز اشاره کرد. این بی‌نظمی و عدم‌سازمان‌دهی ترددها یکی از مواردی است که باعث بروز ترافیک در پایتخت می‌شود. به عنوان مثال در بخش توزیع مواد غذایی هیچ ساماندهی وجود ندارد. در اوج ترافیک صبحگاهی شهر تهران و زمانی که افراد می‌خواهند به محل کار خود برسند، شرکت‌ها به توزیع موادغذایی اقدام می‌کنند.


وی یکی دیگر از موضوعاتی که باعث بروز ترافیک در پایتخت می‌شود، برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: این موضوع در ترافیک و بی‌نظمی‌های شهر تهران نقش مهمی دارد که متاسفانه از گذشته شروع و تا به امروز ادامه دارد، اما هر روز این بی‌نظمی‌ها وضعیت شهر تهران را بغرنج‌تر می‌کند. آن‌طور که می‌بینید هر روز تعداد وسایل نقلیه در شهر تهران افزایش پیدا می‌کند، اما خروجی وجود ندارد. به دلیل وجود مراکز جدید تجاری، تقاضای سفر هم افزایش پیدا می‌کند و در واقع ما به سمتی حرکت می‌کنیم که در ساعاتی مثل ساعات اولیه صبح و بعدازظهر پایتخت وضعیتش به اشباع رسیده است.


کدام مناطق تهران بار ترافیکی بیشتری دارند


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مناطقی از تهران که در صبح و بعدازظهر بار ترافیکی بیش از ظرفیت دارند، تصریح کرد: در مناطق 3، 2، 12 و برخی از قسمت‌های منطقه 6 حجم ترافیک 25 درصد بیش از ظرفیت موجود است و این باعث می‌شود افراد یک مسیری که در یک ربع زمان باید طی شود را 45 دقیقه الی یک ساعت بگذرانند.


وی با بیان اینکه صبح‌ها و بعدازظهرها معابر تهران در تسخیر خودروهاست، تصریح کرد: به همه لطف شده تا بتوانند به خیابان‌ها بیایند، اما کسانی که حق ندارند در آن زمان‌ها هم در خیابان‌ها حضور داشته باشند از وضعیت ناراضی و معترض هستند. خیابان‌ها از صف طولانی خودروها اشباع شده و ترافیک تهران مثل بیماری است که وضعیت وخیمی دارد و با یک تلنگر کوچک به کما می‌رود و حتی مداخله‌های کوچک تهران را دچار اختلال می‌کند. باران می‌آید و ترافیک تهران دچار مشکل می‌شود و مدت زمانی که شهروندان باید در ترافیک زمان صرف کنند به دو برابر افزایش پیدا می‌کند، چون ظرفیت اضافه‌ای وجود ندارد.


مهماندار با بیان اینکه وضعیت امروز حاصل سالیان سال بی‌توجهی است و حالا به اوج خود رسیده است، تصریح کرد: حتما باید چاره‌ای اندیشیده شود و این چاره در اختیار مدیریت کلان کشور است و چون وضعیت ترافیک امروز به اوج خود رسیده است، مسئولین در این زمینه با یکدیگر هم‌صدا شده‌اند.


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وظیفه پلیس در زمینه مشکلات ترافیکی عنوان کرد: پلیس مسئول اجرای قوانین و مقررات است و سیاست‌گذار نیست. مراجع بالادستی باید سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام دهند، در این راستا شورای عالی ترافیک شهرهای کشور است که وظیفه قانون‌گذاری را برعهده دارد. پلیس پیشنهادات خود را ارائه می‌دهد، اما قانون‌گذاری و تصویب مقررات نیاز به همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت دارد.


وی با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید کار ساده‌ای نیست و باید ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن دیده شود، عنوان کرد: با اعمال محدودیت‌های جدید عده‌ای به طور موقت در یک محدوده زمانی از برخی مسائل محروم می‌شوند. اینگونه طرح‌ها را نمی‌توان بدون بررسی ابعاد مختلف حقوق افراد تصویب و اجرا کرد. باید با خرد جمعی تصمیمی گرفته شود که به نفع شهر تهران باشد.


معابر تهران در اختیار خودروهای شخصی


وی با بیان اینکه باید تعداد خودروها در پایتخت کاهش پیدا کند، عنوان کرد: در ساعات اوج براساس بررسی‌های انجام شده 67‌درصد معابر پایتخت در اختیار خودروهای شخصی است، این در حالی است که این تعداد تنها 40 درصد ظرفیت سفر را جابه‌جا می‌کنند. در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان باید برای این موضوع فکری شود.


وی با بیان اینکه در این حوزه پلیس از دوربین‌های نظارتی استفاده می‌کند و ترافیک را به صورت جامع رصد خواهد کرد، گفت: هم‌اکنون 1100 دوربین نظارتی در اختیار پلیس قرار دارد و طی این مدت پلیس راهور از حداکثر ظرفیت پرسنل خود برای مدیریت ترافیک استفاده کرده است و حتی ماموران در حال استراحت در ساعت پیک وارد بحث کاری شده‌اند و از ساعت 5:30 دقیقه صبح تا ساعت 11 شب در خیابان‌ها حضور دارند تا ترافیک به حالت عادی بازگردد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته