دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 11:31

سخنگوی دولت: دو نجومی بگیر پول‌ها را پس ندادند که با آن‌ها برخورد شد

سخنگوی دولت درباره برخورد با دریافت‌کنندگان حقوق‌های نجومی گفت: مجموع این مبالغ ۲۳ میلیارد تومان است و ۳۹۷ نفر شناسایی معرفی شد‌ه‌اند که همگی این مبالغ را پس دادند به جز دو نفر که با آنها برخورد قانونی شد.
کد خبر : 142139

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، تأکید کرد:‌ بهتر است مسئله حقوق‌های نجومی محل مناقشه سیاسی قرار نگیرد.


نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری و در واکنش به اظهارات محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه مبنی بر فشار دولت بر این قوه برای عدم رسیدگی به پرونده‌ها گفت: چه کسی می‌تواند بر قوه قضاییه فشار وارد کند! و ما از قوه قضاییه ‌می‌خواهیم به همه تخلفات رسیدگی کرده و آنها را رسانه‌ای کند.


وی درباره اقدامات و سیاست‌های دولت درخصوص مقابله با آلودگی هوا گفت: برنامه ما بر این است که 90هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شهری خارج کنیم و تا الان توانسته‌ایم 34هزار تاکسی فرسوده را خارج کرده و خودروهای جدیدی را جایگزین آن کنیم. از سوی دیگر، تصمیم داریم خودروهای برق‌سوز را جایگزین اتومبیل‌های بنزین‌سوز کنیم. علاوه بر این، در شهرهای غربی کشور ریزگردها مهم‌ترین عامل آلودگی هوا به شمار می‌روند و دولت در لایحه بودجه بیش از 1000 میلیارد تومان به مبارزه با این مساله اختصاص داده است.


نوبخت درباره مصوبات دولت گفت: حدود 10هزار میلیارد تومان برای تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر و چگونگی اجرای آن به وزارت نیرو کمک مقرر کرده‌ایم. علاوه‌ بر این، در مصوبه‌ای دیگر به منظور اعتلای اقدامات شهرداری‌ها حدود 2500 میلیارد تومان به ‌آنها کمک مقرر شده است که اولویت با شهرهای کوچک است.


توسعه خطوط ریلی در برنامه های دولت


نوبخت درباره سفرهای استانی دولت گفت: سفرهای استانی دولت تقریبا تمام شده است و تاکنون 2 سفر به استان تهران انجام گرفته که سفر به فیروزکوه نیز از جمله آنهاست.


وی ادامه داد: در جلسات آتی مشروحی از گزارشات حاصل از اجرای مصوبات استانی را ارائه خواهم کرد.


سخنگوی دولت تصریح کرد: تاکنون بازدیدهایی عملی از اجرای مصوبات و برنامه‌ریزی‌های دولت در پی سفرهای استانی آن داشته‌ایم که آخرین سفر بنده مربوط به پیگیری توسعه خطوط ریلی در کشور بوده است و در بودجه امسال نیز برای توسعه آن اختصاصاتی در نظر گرفته شده است.


نوبخت افزود: مصوبات مربوط به مطالبات فرهنگیان در هفته گذشته در هیات دولت تصویب شده است که تا هفته آتی پرداخت خواهد شد.


بودجه دفاعی96 گویای توجه دولت به بخش نظامی است


وی درباره برنامه ششم توسعه و تصویب لایحه بودجه در مجلس گفت: برنامه ششم امروز در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و بودجه امسال نیز در زمان مقرر به مجلس تحویل داده شد و امیدواریم با پیگیری و همکاری نمایندگان به موقع تصویب و آماده شود.


وی تصریح کرد: در بودجه عمومی 96 بیشترین بخش به اقشار آسیب‌پذیر و آموزش و پژوهش اختصاص داده شده است و هزینه‌های دفاعی و بخش سلامت نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


نوبخت با اشاره به بودجه 51هزار و 100 میلیاردی دفاعی پیشنهادی دولت برای سال آینده گفت: برخی می‌گویند دولت می‌خواهد همه‌چیز را از طریق مذاکره حل کند و توجهی به مسائل نظامی و بودجه آن ندارد. همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور گفتند، انشاء‌الله منتقدان ما با انصاف شوند و این بودجه به خوبی گویای توجه دولت به مسائل نظامی و دفاعی کشور است.


وی با اشاره به بودجه 48هزار میلیارد تومانی بخش سلامت کشور گفت: این بودجه که از محل منابع عمومی تامین می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که نگاه آن به توسعه نگاهی فیزیکی نبوده و در راستای تامین نیاز نیروهای انسانی است. برخی تصور می‌کنند توسعه تنها به معنای اجرای طرح‌های عمرانی است. این در حالی است که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، بخش عمده‌ای از منابع عمده کشور باید صرف تربیت نیروهای متخصص شود.


اموال بابک زنجانی هنوز به دولت نرسیده است


نوبخت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره بازگشت بدهی‌ها و اموال بابک زنجانی به دولت گفت: دولت پیگیر این مساله بوده و تمام مدارک را به قوه‌قضائیه ارائه کرده است.


وی افزود: در جلسه اخیر مبارزه با مفاسد اقتصادی که با حضور آقای اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه برگزار شد، با توجه به اطلاعاتی که ایشان ارائه کردند بخشی از اموال باید به دولت بازگردانده شود؛ با این حال تاکنون پولی به دولت بازگردانده نشده است. تنها به دولت پیشنهاد شده ساختمان‌های متهم در برخی از مناطق تهران و کیش به عنوان اموال دولت به آن بازگردانده شود.


نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییر واحد پولی و هدف از اجرای این سیاست گفت: در قانون بانک مرکزی که در مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود، در ماده یک آن مقرر شد واحد پولی ما اصلاح شود.


هدف از تغییر واحد پولی؛تسهیل محاسبات


وی ادامه داد: قرار نیست تغییر واحد پولی مبنای حل مشکلات اقتصادی ما قرار گیرد، بلکه هدف از اجرای این سیاست تسهیل مبادلات و محاسبات اقتصادی در جامعه است، چرا که در واقعیت مردم از پول با واحد تومان استفاده می‌کنند.


سخنگوی دولت درباره مخالفت رئیس بانک مرکزی با این مساله گفت: گمان نمی‌کنم رئیس بانک مرکزی با این مساله مخالفتی کرده باشند،‌ با این‌حال هر مصوبه و سیاستی مخالفان و موافقانی دارد و اجرای این مصوبه دولت نیز منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.


رد خبر شکایت دولت از نقوی حسینی


نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره صحت شکایت دولت از سیدحسین نقوی حسینی به دلیل نطق ایشان در مخالفت با دانش آشتیانی در جلسه رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش گفت: ایشان در همه جلسات رای اعتماد و پرسش از وزرا از جمله نمایندگان مخالف هستند، اما خبر شکایت از ایشان را رد می‌کنم.


وی افزود: رابطه دولت با اغلب نمایندگان و مجلس خوب است و هدف ما ادامه این رابطه است.


ثبات بازار ارز؛ دستاورد دولت


نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره افزایش قیمت ارز به عنوان منبعی برای تامین درآمد دولت گفت: ثبات بازار ارز از جمله دستاوردهای دولت به شمار می‌رود. علاوه بر این، ما ترجیح دادیم کسری درآمد خود را از سود 23 درصدی تامین کنیم. علاوه بر این رقم فعلی قیمت ارز واقعی نبوده و به زودی به واقعیت خواهد رسید و از بانک مرکزی نیز می‌خواهیم از روش‌های ممکن و لازم برای نزدیک کردن بازار ارز به واقعیت بهره گیرد.


توازن برنامه ششم و بودجه سال96


نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه چرا با وجود عدم ارائه برنامه ششم توسعه دولت بودجه سال 96 را ارائه کرده است، گفت: هرچند برنامه به عنوان یک سند فرادستی مورد توجه ما است، با این حال برنامه توسعه نیز براساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی سند چشم‌انداز در کشور تدوین و تنظیم می‌شود و برنامه بودجه سال آتی و برنامه ششم توسعه موازی با یکدیگرند و به شما اطمینان می‌دهم هیچ خللی یا تناقضی میان آن دو وجود ندارد.


وی درباره افزایش هزینه‌های جاری در بودجه 96 گفت: بودجه سال آینده حدود 10 درصد نسبت به بودجه 95 افزایش داشته است.


افزایش10درصدی حقوق ها در سال آینده


سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش دستمزدها و حقوق‌ها در سال آینده گفت: افزایش 10درصدی دستمزدها به صورت عام انجام می‌گیرد. در سال گذشته تمرکز دولت بر افزایش درآمد حقوق‌بگیران زیر یک‌میلیون تومان بود که این افزایش حدود 20 درصد بوده است و در بودجه سال 96 تمرکز ما بر افزایش حقوق بازنشستگان و افراد کم‌درآمد و اقشار آسیب‌پذیر است و دولت حدود هزار میلیارد برای افزایش چنین گروه‌هایی تخصیص داده است.


در همکاری با شهرداری ها برخورد سیاسی نداریم


نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای مقابله با ترافیک و کاهش میزان آن در شهرهای بزرگ گفت: دولت در این مساله با شهرداری‌ها در حال همکاری است و مقرر شده است سیستم حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم تا استفاده مردم از وسایل حمل و نقل شخصی کاهش یابد.


سخنگوی دولت در واکنش به پرسشی درباره گلایه‌های شهردار تهران در موضوع عدم پرداخت معوقات دولت به متروی تهران گفت: تاکنون 2هزار و 500 میلیارد کمک هزینه برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده است که اولویت با شهرهای کوچک است. به نظر می‌رسد در این مساله نوعی برخورد سیاسی وجود دارد و دولت تصمیم گرفته با مسائلی از این قبیل برخورد سیاسی نداشته باشد و روش ما آبروبری و بیان مواردی از این قبیل در جامعه نبوده و نیست. چرا که اخلاق را مدنظر قرار داده‌ایم.


کمک1/5میلیارد دلاری برای اشتغال


نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دولت در راستای حفظ جمعیت روستاییان در روستا گفت: برنامه دولت برای مهاجرت معکوس در بودجه 96 پیش‌بینی شده است که براساس آن 5/1 میلیارد دلار برای کمک به اشتغال روستاییان، عشایر و فارغ‌التحصیلان اختصاص داده شده است.


وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه نرخ تضمینی گندم در بودجه 96، 2درصد افزایش یافته است و تورم 8 درصد است، گفت: بهتر است در این‌ مورد نگاه کمی و درصدی نداشته باشیم و به عملکرد 3 ساله دولت در این حوزه نظر داشته باشیم، چرا که محاسبه درصدی در این زمینه چندان درست نیست و هدف دولت نیز حمایت و کمک به کشاورزان است. با این‌حال دولت، ناگزیر به کمک به کشاورزان براساس توان مالی خود است و به این منظور مبلغ 1300میلیارد تومان مصوب کرده است.


نوبخت درباره مقابله با مساله بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور گفت: به طور متوسط سالانه 750 تا 900 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد می‌شود که البته این رقم ناکافی بوده است و دولت به دنبال آن است با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی مسیر سرمایه را به سوی اشتغالزایی سوق دهد.


وی تاکید کرد: در این راستا مبلغ 1000 میلیارد تومان و 5/1 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است تا فاصله 750هزار فرصت شغلی تا عدد 9 هزار پر شود.


بی کفایت خواندن آخوندی در حادثه قطار بی انصافی است


نوبخت در پاسخ پرسش خبرنگاری درباره حادثه برخورد قطارها در سمنان گفت: در حال‌حاضر دولت در حال پیگیری مساله است.


وی در این‌باره تصریح کرد: البته درباره اظهارات یکی از نمایندگان و اطلاعات دقیق ایشان در شرایطی که هیات رسیدگی به این مساله پیگیر آن است، اطلاعات دقیقی ندارم و درباره طرح بی‌کفایتی وزیر راه باید توجه داشته باشیم این یک خرد و قضاوت غیرمنصفانه است، اما طرح استیضاح وزرا از حقوق نمایندگان است و بین رفتن جان عده‌ای از هموطنانمان نیز مساله‌ای است که باید به آن توجه داشت. البته آقای آخوندی نیز از بروز این مساله بسیار متاسف و متاثر شدند.


وی افزود: به نظر من درباره بی‌کفایتی ایشان در این حادثه باید به میزان مسئولیت‌ها توجه داشت.


خواست رئیس جمهوری؛ پیشگیری از لغو سخنرانی


نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در رابطه با لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد گفت: رسیدگی به این مساله و پیشگیری از وقوع مجدد آن از خواست‌های دولت است و امکان سخنرانی آزاد و پیشگیری از وقوع مجدد اتفاقاتی از این قبیل از خواست‌های رئیس‌جمهوری بوده و هست. این مساله در دو قوه مقننه و قضائیه در حال پیگیری است و دولت نیز خود را موظف می‌داند برای حل آن با دیگر قوا همکاری کند و پیشگیری از این مساله نیازمند همکاری سه قوه است.


زبان برخی منتقدان دور از ادب است


نوبخت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در واکنش به اظهارات اخیر حسن عباسی در انتقاد از دولت، گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم دولت اقدام مقابلی علیه ایشان انجام نداده است و اگر اقدامی صورت گرفته از سوی قوه‌قضائیه و دادگستری به عنوان مدعی‌العموم بوده است.


وی در این‌باره ادامه داد: ای کاش منتقدان دولت از زبان نرم‌تر و مودبانه‌تری برای نقد استفاده کنند.


اختصاص 1200میلیارد برای بیمه ایثارگران


نوبخت درباره لایحه مربوط به ایثارگران گفت: مبلغ 1200میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی ایثارگران در نظر گرفته شده است و در این زمینه بر مبنای قانون ایثارگران اعمال خواهد شد.


سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره صحت سفر 300 تاجر روسی به ایران برای گسترش روابط تجاری با دولت و کشور گفت: بی‌خبرم!


رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه اختصاص یافته به موضوع آب در کشور گفت: 300 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته. 2200 میلیارد تومان هم برای آبیاری نوین اختصاص داده شده است.


حمایت دولت ایران از دولت قانونی سوریه


نوبخت در پایان درباره مواضع دولت درخصوص خبر آزادسازی حلب گفت: در روزهای اخیر اخبار خوشحال‌کننده‌ای در این زمینه منتشر شده است و مواضع دولت ایران نیز حمایت از دولت قانونی سوریه است و ما نسبت به تروریست‌های سفاک و جنایتکار سوریه مواضع مشخصی داریم.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته