دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1395 - 11:17
با حمایت دفترصادرات معاونت صنایع دستی صورت گرفت

نمایشگاه پاپیه ماشه و نقاشی لاکی میهمان سازمان میراث فرهنگی

نمایشگاه پاپیه ماشه و نقاشی لاکی زوج هنرمند راحله نامداری و بیژن احمدی به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی از 20 تا 24 آذرماه در ساختمان شماره 1 سازمان از ساعت 9 صبح تا 16 عصر پذیرای علاقه‌مندان است.
کد خبر : 142111

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،این زوج هنرمند تاکنون در 5 نمایشگاه بین‌المللی و چندین نمایشگاه داخلی شرکت کرده و تجربه حضور در دو نمایشگاه خارج از کشور را نیز دارند‌.


راحله نامداری در خصوص سابقه فعالیتشان چنین گفت: این هنر در خانواده ما توسط پدرم استاد عبدالعلی نامداری انجام می گیرد و بنده و همسرم هم شاگرد ایشان بوده ایم و مدت 10 سال در کارگاه ایشان شاگردی کرده و هم اکنون به مدت 7 سال است که در کارگاه خود به همراه همسرم آقای احمدی مشغول به کار هستیم .


بیژن احمدی در ادامه افزود: ما این رشته را به همان صورت سنتی و قدیمی احیا و زنده کردیم ، که البته با توجه به نیاز مردم و مخاطب و جامعه همواره سعی کرده ایم که محصولات تولیدی مان به روز و کاربردی تر شود. در این نمایشگاه نیز مجموعا 100 عدد محصول از انواع جعبه، صندوقچه، قلمدان، جا دستمالی، سرمه دان و قاب آیینه در ابعاد و اشکال و نقوش مختلف ارائه کرده ایم، که شاخص ترین اثراین نمایشگاه یک آیینه دو درب می باشد.


نامداری در مورد رشته پاپیه ماشه گفت: سابقه این هنر به عصر صفویه برمیگردد. که از خمیر کاغذ و لایه های کاغذ و چسب بین آنها ( عصاره استخوان یا همان سریشم ) است که این خمیر با لایه کاغذ به دور یک قالب چوبی گرفته شده و با مشته کوبیده و به هم فشرده می شود و سپس برش می خورد و بعد از اتمام پاپیه ماشه ، توسط نگارگر طرح و نقش کار روی آن کشیده می شود، نقوشی مثل گل و مرغ یا داستانهای شاهنامه و اشعار فارسی ادبیات کهن کشورمان . رنگهای بکار رفته نیز کاملا طبیعی میباشد، مثلا رنگ قرمز از کرم قرمز دانه که یک نوع کرم شب تاپ است گرفته می شود ، رنگ زرد از عصاره ریوند و زعفران ، رنگ قهوه ای از گل اخرا وسبز از اکسید مس ، در نهایت روغن تثبیت کننده روی محصول زده میشود که روغن برزک و صمغ گیاهی است.


این زوج جوان و هنرمند در پایان ضمن تشکر از دفتر صادرات و معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی عنوان کردند: امیدواریم فضایی فراهم شود تا بتوانیم شاگردانی که علاقمند به یادگیری این رشته هستند را آموزش بدهیم تا از منسوخ شدن این هنر قدیمی و زیبا جلوگیری کنیم .



این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از20 تا24 آذر در ساختمان شماره 1 سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت 9صبح تا 16 پذیرای علاقه‌مندان است.


انتهای پیام/

برچسب ها: بهمن نامورمطلق
ارسال نظر
هلدینگ شایسته