دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رشد 80 دلاری قیمت متانول در 4 ماه گذشته

قیمت متانول از شهریور ماه تا کنون، حدود 80 دلار افزایش پیدا کرده و از قیمت 270 دلار به 350 دلار در هر تن رسیده است.
کد خبر : 142073

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،‌ قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در جهان به نوعی تابع قیمت نفت در بازار است و از آنجا که در فرمول قیمت گذاری آن نفتا دخالت دارد، بنابراین با بالا و پایین رفتن قیمت نفت،‌محصولات پتروشیمی نیز تغییرات قیمتی را احساس خواهند کرد.


شهریور ماه و همزمان با قدرت گرفتن احتمال توافق اعضای اوپک در الجزایر،‌ قیمت نفت روند افزایشی را در پیش گرفت. از همین رو مدتی بعد قیمت محصولات پتروشیمی نیز رشد کرد.


نکته جالب این است که با وجود نوسانات قیمت نفت در بازار اما قیمت محصولات پتروشیمی روند صعودی خود را حفظ کرد.


متانول نیز از همین روند تبعیت کرد و از حدود 270 دلار در هر تن در ماه سپتامبر به قیمت حدود 350 دلار در هر تن طی ماه جاری رسیده است.


رشد قیمت متانول در حالی اتفاق می افتد که با کاهش قیمت نفت و تعریف طرح های زیاد متانول در جهان،‌ فعالان عرصه پتروشیمی، اعتقاد داشتند در آینده ای نزدیک قیمت این محصول کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد.


البته این نکته درست است که قیمت متانول با وارد مدار شدن طرح های تعریف شده و افزایش عرضه این محصول کاهش پیدا می کند اما تغییرات قیمتی در چند ماه اخیر نشان داد که تاثیر قیمت نفت بر این محصولات بسیار زیاد است.


در حال حاضر ایران یکی از قطب های تولید متانول جهان شناخته می شود که به دلیل دسترسی آسان به گاز طبیعی امکان تولید متانول با هزینه هایی به مراتب پایین تر را دارد. اهمیت این موضوع بیشتر آنجاست که در برخی کشورهای جهان مانند چین برای تولید متانول از ذغال سنگ استفاده می کنند که علاوه بر هزینه بالا،‌آلودگی های زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.


با توجه به دانش فنی که در ایران در حال بومی شدن است و همچنین امکان تولید گسترده متانول،‌ ایران می تواند از فرصت قیمت بالای این محصول پتروشیمی استفاده کرده و علاوه بر درآمدزایی،‌ حضور خود را در بازارهای پتروشیمی تثبیت کند.


علاوه بر کسب سهم در بازارهای جهانی،‌تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و تولید محصولات پایین دست نیز باید در دستور کار قرار داشته باشد.


به همین منظور و برای مقابله با عرضه متانول در بازارهای جهانی، چند سالی است کشورهای مطرح در صنعت پتروشیمی اقدام به تعریف طرح های تبدیل متانول به زنجیره های باارزش تر کرده اند.


در ایران نیز تبدیل متانول به پروپیلن و به دنبال آن پلی پروپیلن مورد توجه مسئولان امر است تا آنجا که اولین واحد تولید پروپیلن از متانول با دانش بومی ایران در کشور به بهره برداری رسید و حتی تولید کاتالیست این فرآیند نیز بومی سازی شد.


ایران باید بر اساس سند چشم انداز ایران تا سال 1404 به قدرت اول منطقه در پتروشیمی تبدیل شود که علاوه بر افزایش ظرفیت،‌توجه به تولید محصولات باارزش بسیار مهم خواهد بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته