دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

راه‌اندازی دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در مالزی تا سه ماه آینده/ تا سال 1404 دانشگاه آزاد اسلامی در 16 کشور دفتر خواهد داشت

مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری پیش از ظهر درباره آخرین اجلاس آسایهل از راه‌اندازی دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه مالزی تا سه ماه آینده خبر داد و تاکید کرد، دانشگاه آزاد اسلامی قصد دارد 16 دفتر در کشورهای مختلف تاسیس کند.
کد خبر : 141844

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسین ابراهیمی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی درباره اجلاس آسایهل گفت: «این اجلاس 14 تا 17 آذر در مالزی برگزار شد. دو برنامه اصلی در این اجلاس مطرح شد. اول انتخاب رئیس و اعضای هیات امنای جدید آساهیل برای مدت دو سال بود و دیگری برنامه‌ریزی برای اهداف این اجلاس بود.»


او ادامه داد: «این اتحادیه با قدمت بیش از 60 سال با کشورهای جنوب شرق آسیا در حال فعالیت است. در حال حاضر از حالت منطقه‌ای خارج شده و به صورت بین‌المللی از دانشگاه‌های استرالیا، بلژیک، فرانسه و امریکا نیز عضو آسایهل هستند. تا قبل از این اجلاس تنها عضو از ایران دانشگاه آزاد اسلامی بود اما پیشنهادی از طرف وزارت علوم به انجمن ارائه شد و 8 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی دیگر نیز از ایران وارد اتحادیه شدند. در حال حاضر این اتحادیه 230 عضو از 35 کشور مختلف را در خود دارد.»


ابراهیمی افزود: «تبادلات علمی ودانشگاهی، تسهیل ارتباط بین اعضا و مراکز آموزشی از جمله فعالیت‌های مهم این اتحادیه است. در اجلاس قبلی دکتر میرزاده به عنوان نایب‌رئیس انجمن و دبیر کمیته بودجه انتخاب شد، در این اجلاس پس از ارائه روزمه علمی او و دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده به عنوان رئیس اتحادیه آسایهل برای دو سال تا 2018 انتخاب شد.»


مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی به اهداف برگزاری آسایهل اشاره کرد و گفت: «تبادل علمی میان دانشگاه‌ها، تسهیل در امور علمی دانشجویان و اعضای هیات علمی از اهداف این اتحادیه به شمار می‌رود.»


راه‌اندازی دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در مالزی


او به تفاهم‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه مالزی اشاره کرد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در اتحادیه، برنامه‌ای با دانشگاه UPM برگزار کرد و روسای دو دانشگاه با هم دیدار کردند. هم‌چنین تفاهم‌نامه‌ای بین دو دانشگاه برای همکاری‌های کلی امضا شد و در نهایت گفتگو‌ها منجر شد که یک قرارداد اجرایی بین دو دانشگاه برای دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی امضا و دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در این دانشگاه راه‌اندازی شود که این موضوع تا سه ماه آینده اجرایی خواهد شد. از طرفی در تفاهم‌نامه قید شده که امکان صدور دانشنامه مشترک بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه UPM وجود داشته باشد.»


ابراهیمی درباره سخنرانی خوزه راموس هورتا برنده جایزه نوبل درباره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «سخنان او در مراسم افتتاحیه اجلاس درباره دانشگاه آزاد اسلامی بود، هورتا دانشگاه آزاد اسلامی را پدیده‌ای شگفت‌انگیز خواند، او تاکید کرد، در حال حاضر بیش از 40 کشور در دنیا وجود دارند که جمعیت آنها کمتر از دو میلیون نفر است. این در حالی است که جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک میلیون و 700 هزار دانشجوست. او دانشگاه آزاد اسلامی را شبیه به یک کشور دانست که قطعا مدیریت و راهبری آن نیز مشابه یک دولت خواهد بود.»


مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی به برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس هیات امنای انجمن آسایهل اشاره کرد و گفت: «افتتاحیه اجلاس هیات امنای این اتحادیه به ریاست دکتر میرزاده برگزار شد. دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه به صورت کامل‌تر به اعضا معرفی شد. هم‌چنین در این نشست موضوعاتی درباره جایزه آسایهل، تاسیس انتشارات آسایهل، همکاری‌های اجرایی بین دانشگاه‌ها که از سوی دکتر میرزاده پیشنهاد شده بود، مطرح و بررسی شد.»


16 دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می‌شود


مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در اجلاس اخیر تصمیم‌گیری شد نام قبلی اتحادیه حفظ و عبارت «+G» نیز به معنای «به اضافه دیگر دانشگاه‌های جهان» به آن اضافه شود زیرا دانشگاه‌هایی از اروپا، آسیا، آمریکا و استرالیا نیز به این اتحادیه پیوستند و این اتحادیه به عنوان یک اتحادیه بین‌المللی در سطح همه قاره‌ها فعالیت کند.»


ابراهیمی به اجلاس بعدی آسایهل اشاره کرد و گفت: «موضوع نام اتحادیه در اجلاس بعدی آسایهل که در ماه می سال 2017 در اندونزی برگزار می‌شود، در جلسه هیات امنا آسایهل به صورت قطعی تصویب می‌شود.»


او ادامه داد: «در دومین روز از برگزاری اجلاس آسایهل، 9 گزارش کشوری از کشورهای مختلف از جمله ایران ارائه شد. 98 مقاله دانشگاهی و علمی با موضوع آموزش بدون مرز ارائه شد. در مراسم اختتامیه اجلاس نیز دکتر میرزاده سخنرانی کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.»


ابراهیمی افزود: «نشستی با حضور سفیر ایران در مالزی برگزار شد هم‌چنین جلسه مفیدی با حضور دکتر افخم در سفارت ایران داشتیم که در این جلسه اشتیاق دانشگاه‌های مالزی برای همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد.»


مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی درباره محور تفاهمنامه‌های منعقد شده با دانشگاه‌های مالزی گفت: «اولین محور این تفاهمنامه‌ها بحث همکاری‌های علمی بین دو مجموعه است که شامل تبادل استاد و دانشجو و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی است. همچنین امکان استفاده از ساها (سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد) نیز در این جلسه مطرح شد که به زودی اجرایی می‌شود.»


او به ایجاد شبکه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی 9هزار دانشجوی غیرایرانی در واحدهای داخلی و خارجی دارد. طبق سند چشم‌انداز 1404 دانشگاه مقرر شده 16 دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای مختلف ایجاد شود که تا کنون 5 دفتر در دانشگاه آلمان، ایتالیا و اربیل عراق و عمان راه‌اندازی شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته