دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1395 - 14:16
آیین هشتادمین سالگرد تاسیس نهاد مردم‌شناسی در موزه ملی ایران

طه‌هاشمی: امیدوارم چهره اسلام از زیر غبار تندروی‌ها خارج شود/ دانشگاه آزاد اسلامی اولین جایزه مردم‌شناسی را ثبت کرده است

آیین هشتادمین سالگرد تاسیس نهاد مردم‌شناسی در موزه ملی ایران صبح امروز با حضور دکتر سیدطه‌هاشمی و محمد بهشتی برگزار شد.
کد خبر : 141830

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، طه‌ هاشمی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: «پیامبر مردم‌شناس‌ترین فرد بوده است، چرا که با شناخت از جامعه پیرامونی و خصلت مهربانانه خود توانست بخش وسیعی از مردم دنیا را متوجه خود کند. هرچند امروز به اسم دین و برپایه حرکات خشونت‌آمیز که از ساحت آن پیامبر دور است، کارهای نامطلوبی انجام می‌شود و جهان دستخوش ناملایمات زیادی قرار گرفته است. من امیدوار هستم چهره اسلام از زیر غبار تندروی‌ها و کسانی که سوء‌استفاده می‌کنند، خارج شود.»


وی اظهار کرد: «هفتادمین سالگرد تاسیس این نهاد در استان کرمان با محوریت و تلاش میرشکرایی برگزار شد و از آن سال تا امروز اتفاقات زیادی در این راستا شکل گرفته است. همچنین رویدادهایی چون از دست دادن مردم‌شناسان گرانقدر را شاهد بودیم.»


وی بیان کرد: «ما برای موضوع آینده یعنی پیوندی که بین مردم‌شناسی و آینده‌نگری به منظور رصد مسائلی که جامعه با آن مواجه است، به توجه بیشتری نیاز داریم. مردم‌نگاری را اگر مطالعه توصیفی مردم بدانیم و تحلیل داده‌ها را مردم‌شناسی بدانیم، امروز بحث مهمی مطرح است که مردم‌شناسی را زیرمجموعه بحث انسان‌شناسی فرهنگی قرار می‌دهد.»


وی در ادامه سخنانش به فعالیت‌های مطالعاتی که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده، اشاره کرد و افزود: «ما اخیرا کارهای مطالعاتی را آغاز کردیم و علل همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در ایران را بررسی کردیم. در این راستا به نکات جالبی برخوردیم که شاید حلقه مفقوده‌ای است که ممکن است مورد بی‌توجهی قرار گیرد و هویت ملی ما را تحت‌تاثیر قرار دهد؛ به خصوص برای کسانی که از تنوع خرده‌فرهنگ‌ها می‌ترسند. این نوع مطالعات می‌توانند هویت ملی، امنیت ملی و یکپارچگی را به وجود آورند. بنابراین هویت ملی به این معنی است که خرده‌فرهنگ‌ها و مذاهب در چارچوب قانون به رسمیت شناخته شوند.»


هاشمی بیان کرد: «نقشی که حوزه باستان‌شناسی در مطالعه دو روستا که اقلیت یکی زرتشتی و دیگری مسلمان بود، نقشی است که حوزه باستان‌شناسی داشت. مطالعات خرده‌فرهنگ‌ها کمک کرد ما به نتایج بسیار خوبی برسیم. البته این طرح همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم به نتایج بسیار خوبی دست یابیم.»


وی تصریح کرد: «با توجه به سرعت رشد تکنولوژی و توسعه علم قطعا یکی از مسائلی که باید به دغدغه تبدیل شود این است که چطور نباید از تکنولوژی عقب بمانیم و مطابق با سرعت آن پیش رویم و در عین حال نیز از هویت ملی خود دور شویم.»


هاشمی افزود: «انسان جدید با ورود تکنولوژی ممکن است نسبت به عقبه خود شکاف داشته باشد، بنابراین حلقه وصلی که می‌تواند گذشته را به آینده متصل کند یکی از حوزه‌های مردم‌شناسی است. مردم‌شناسی می‌تواند با حفظ هر آنچه در گذشته بوده زمینه انتقال را به گونه‌ای فراهم کند که هویت ملی به آینده منتقل شود. زمان اینکه حوزه‌هایی مثل میراث و مراکز تولید علم مثل دانشگاه جدا از هم کار کنند، به پایان رسیده و ما پیش‌بینی می‌کنیم که این همکاری اتفاق خوبی باشد. دانشگاه همکاری خوبی با سازمان میراث فرهنگی و به خصوص در مردم‌شناسی آغاز کرده است. ما در سال گذشته اولین جشنواره اقوام و میراث معنوی را در کرمان برگزار کردیم که اتفاق بسیار مهمی بود.»


وی در ادامه سخنانش با اشاره به نقش کوهی‌کرمانی و روح‌الامینی تصریح کرد: «درگذشت روح‌الامینی با ایرج افشار همزمان شد و همین باعث شد که جایگاه و شخصیت ایشان تحت‌تاثیر قرار گیرد، بنابراین ما تصمیم داریم در 17 مهرماه نودمین سالروز تولد وی را برگزار کنیم که این برنامه با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و میراث فرهنگی خواهد بود.»


هاشمی به دیگر فعالیت‌های دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: «کار دیگر دانشگاه ثبت اولین جایزه مردم‌شناسی بود که سوم دی‌ماه، همزمان با سالروز تولد باستانی‌پاریزی در کرمان برگزار می‌شود. همچنین اولین جلسه اهدای این جایزه با موضوع تاریخ فرهنگ و ادب عامه و مردم‌شناسی برگزار خواهد شد.»


وی بیان کرد: «در سال آینده همزمان با ایام محرم نگاهی نو به هنر کهن خواهیم داشت که محور اصلی آن اساتید و دانشجویان هستند. در این برنامه از سه چهره بزرگ مردم‌شناسی جابر عناصری، صادق همایونی و عنایت‌الله شهیدی تجلیل می‌شود.»


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کار دیگر بزرگ دانشگاه را طرح مفاخر و مشاهیر معرفی کرد و افزود: «این طرح در دی‌ماه در ارتباط با حوزه پژوهش آغاز می‌شود. شخصیت‌های ادبی - هنری و تاریخی که توسط دانشگاه شناسایی و صف‌بندی شده‌اند را معرفی می‌کنیم. قرار است این شخصیت‌ها موضوع تحقیق دانشجویان در رشته‌های مرتبط باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب