دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1395 - 13:17

متن پیشنهادی توافق روسیه و آمریکا درباره حلب منتشر شد

خبرگزاری روسیاالیوم متن پیشنهادی توافق روسیه و آمریکا درباره خروج شورشیان از شرق حلب را منتشر کرد.
کد خبر : 141823

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرنگار خبرگزاری روسیاالیوم در حالی به متن پیشنهادی توافق روسیه و آمریکا درباره خروج شورشیان از شرق حلب دست یافته و آن را منتشر کرده است که روسیه دستیابی به توافق با آمریکا در این زمینه را رد کرده است.


در متن پیشنهادی بر کاهش سطح خشونت‌ها، جلوگیری از خسارت به غیرنظامیان و ارسال مجدد کمک‌های انسانی به حلب تاکید شده است.


متن پیشنهادی به شرح زیر است:


1. روسیه و آمریکا با حکومت سوریه و گروه‌های معارض در راستای توافق فوری در روز شنبه 10 دسامبر (20 آذر) همکاری می‌کنند. این تاریخ، زمان آغاز خروج عناصر مسلح از بخش شرقی شهر حلب است.


دو طرف (روسیه و آمریکا) به همین اعتبار بر خروج امن شورشیان و غیرنظامیان از شهر نظارت می‌کنند و حکومت سوریه و هم‌پیمانانش:


- ضمانت آشکار بر خروج سالم همه شورشیان و خانواده‌هایشان یا دیگر غیرنظامیان از شهر و همچنین غیرنظامیانی که خواستار باقی ماندن در حلب هستند، می‌دهد. همچنین ضمانت آشکار بر این می‌دهند که همه شورشیان یا غیرنظامیانی که به‌زودی از گذرگاه‌های امن از شهر خارج می‌شوند، اسیر نشوند و آزار نبینند.


- چند گذرگاه خروج برای ضمانت خروج امن شورشیان معارض و غیرنظامیان از شرق حلب ایجاد کنند.


- با غیرنظامیان و شورشیان در حلب ارتباط برقرار کنند. این ارتباط با هدف اطلاع یافتن آن‌ها از شروط و زمان تخلیه شهر از مسیر گذرگاه‌ها و امکاناتی که می‌توانند از آن استفاده کنند، انجام می‌شود.


مشورت نمایندگان سازمان ملل متحد و شرکایشان برای فراهم کردن زمینه مشارکتشان در عملیات نظارت بر اجرای توافق


پیش از آغاز عملیات تخلیه شهر، رهبران گروه‌های معارض موارد زیر را انجام می‌دهند:


1. تاکید بر آمادگیشان بر خروج از شرق حلب به‌طور آشکار و یا با در میان گذاشتن با آمریکا یا روسیه؛


آن‌ها باید مناطقی که شورشیان و خانواده‌هایشان آنجا را ترک می‌کنند، مشخص کنند و به اطلاع آمریکا و روسیه برسانند.


2. در روز شنبه مطابق با 10 دسامبر (20 آذر)، نیروهای هم‌پیمان نظام سوریه و گروه‌های معارض سوری در شهر حلب آتش‌بس برقرار می‌کنند.


3. ظرف 48 ساعت همه شورشیان، شرق حلب را بدون سلاح سنگین و از گذرگاه‌های مشخص‌شده ترک می‌کنند و غیرنظامیانی که مایل به خروج هستند، می‌توانند از شهر خارج شوند.


غیرنظامیان می‌توانند شرق حلب را ترک کنند و به هر نقطه که بخواهند بروند، ولی شورشیان که با سلاح‌های سبک خارج می‌شوند، تنها باید به یکی از مکان‌های مشخص شده (استان ادلب و منطقه مرزی سوریه-ترکیه واقع در شمال‌شرقی حلب) بروند. اما شورشیان جبهه فتح‌الشام (النصره سابق) باید با سلاح‌های سبکشان تنها به ادلب بروند.


4. بدین‌ترتیب زمینه‌های ارسال کامل و بدون مشکل کمک‌های بشردوستانه از طریق نمایندگی‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد به ساکنان حلب که این شهر را ترک کرده‌اند یا در شهر باقی مانده‌اند، فراهم می‌شود. این کمک‌ها در چارچوب زمانی مشخص و معمول توزیع می‌شود.


5. چنانچه لازم باشد، با توافق سازمان ملل متحد، روسیه و آمریکا می‌توان زمان آتش‌بس را تمدید کرده تا شورشیان و غیرنظامیانی که نتوانستند شهر را ترک کنند، در چارچوب زمانی مشخصی از شهر خارج شوند.


6. بعد از پایان خروج شورشیان از شرق حلب، طرف‌های درگیر با نظارت سازمان ملل متحد، روسیه و آمریکا مواضعشان درباره آتش‌بس را اعلام می‌کنند و زمینه ازسرگیری مذاکرات سوری-سوری فراهم می‌شود.


به گزارش آنا، متن این پیشنهاد در حالی منتشر شده است که رویترز امروز دوشنبه اعلام کرد شورشیان حاضر در سوریه می‌گویند پیشنهادی درباره خروج از حلب با تضمین روسیه دریافت کرده‌اند.


طبق این پیشنهاد، روسیه امنیت گذرگاه‌های خروجی از شهر حلب را تامین می‌کند تا شورشیان مسلح بتوانند بدون مشکلی از این شهر خارج شده و به تقریبا 4 سال جنگ در این شهر خاتمه داده شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته