دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1395 - 13:48
رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام:

جوانان ایرانی قبل از 35سالگی تمایلی به ازدواج ندارند/24درصد از خانواده‌های ایرانی بیکارند

رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمایل جوانان به ازدواج در کشور ما تا پایان 35سالگی کمتر دیده می‌شود و درآمد 57 درصد از خانواده‌ها را یک نفر، 15.5 درصد را 2 نفر تامین می‌کنند و 24 درصد خانواده های ایرانی هیچ عضو شاغلی ندارند.
کد خبر : 141789

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، لیلی بروجردی، رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش ملی سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزه خانواده با اشاره به سیاست‌های کلی خانواده اظهار کرد: برای هر یک از واژه‌های این سیاست وقت گذاشته شده است و پس از تدوین این سیاست‌ها باید شرح وظایف و تکالیف دستگاه‌ها به طور کامل و شفاف مشخص شود. ‌


وی ادامه داد: سیاست‌های کلی در حوزه خانواده به دو شکل مطرح شده که یک شکل از آن در سیاست‌های برنامه‌های 5 ساله دولت است که در پایان سال 89 و سال 90 تدوین سیاست‌های کلی خانواده را آغاز کردیم و در سال 93 و 94، این سیاست‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام بازنگری شد و مبنای آن رابطه دولت با خانواده است.


بروجردی در مورد نحوه رابطه دولت با خانواده گفت: دولت می‌تواند با اعضای خانواده ارتباط داشته باشد که این موضوع تحت عنوان حقوق شهروندی مطرح می‌شود.همچنین چگونگی برخورد دولت با رابطه درون اعضای خانواده نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. رابطه دولت با خانواده به عنوان نهاد مستقل یکی دیگر از اشکال رابطه این دو نهاد است.


رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد آمار ازدواج در ایران بیان کرد: براساس آمار، تا پایان سال 93 حدود 12 میلیون از دختران و پسران هرگز ازدواج نکرده‌ بودند که این آمار پسران تا سن 35 سال و دختران تا سن 30 سال را در نظر گرفته است. البته این آمار از سن 35 سالگی تا 50 سالگی به 1.5 میلیون نفر تنزل پیدا می‌کند و بعد از 50 سالگی به 150 هزار نفر می‌رسد.


وی افزود: 24 میلیون خانواده در ایران زندگی می‌کنند که درآمد 23.7 درصد از آنها از طرق متفرقه تامین می‌شود و در 57درصد از خانواده نیز درآمد خانواده توسط یک نفر تامین می‌شود همچنین 24 درصد خانواده‌ها هیچ شغلی ندارند.


بروجردی یادآور شد: هم اکنون آمار طلاق در 5سال اول زندگی، بیشترین آمار اختلاف در دادگاه‌ها را به خود اختصاص داده است برهمین اساس ضرورت تغییر در تدوین برنامه‌های توسعه از اقتصاد به فرهنگ احساس می‌شود که در این زمینه یک ماتریس چند وجهی در موضوع خانواده پیش روی دولت است.


رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ایران پس از ترکیه بیشترین تمایل به ازدواج وجود دارد این آمار در ترکیه 96 درصد است. البته تمایل جوانان به ازدواج در کشور ما تا پایان 35سالگی کمتر به چشم می‌خورد.


انتهای پیام/

برچسب ها: حقوق شهروندی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته