دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1395 - 13:33

رویدادهای دانشگاهی؛ از برپایی نمایشگاه آثار هنری و معماری تا گردهمایی آشنایی با قرآن کریم

دکتر مریم حسین زاده احیای قلبی ریوی یا سی. پی. آر را شامل اقداماتی ذکر کرد که برای بازگرداندن اعمال حیاتی دو عضو مهم «قلب و مغز» در فردی که هوشیاری خود را از دست داده، انجام می‌شود تا گردش خون و تنفس به صورت مصنوعی تا زمان برگشت جریان خون به حالت عادی انجام شود.»
کد خبر : 141671

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حسین زاده در کارگاه احیای قلبی ریوی که در دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و به پاسداشت هفته پژوهش برگزار شد،بیان کرد:‌ «اگر فرد دارای نبض بوده ولی دچار قطع تنفس شده باید با تنفس مصنوعی دهان به دهان این عملیات ادامه یابد.»


حسین زاده افزود: «به کمک این روش، تنفس و گردش خون فرد مصدوم حفظ می‌شود و چه بسا فردی که دچار ایست قلبی تنفسی شده است با انجام صحیح مانورهای احیا قلبی تنفسی می‌تواند از مرگ حتمی نجات پیدا کند که این مطلب اهمیت زیاد آموزش در همین راستا را می رساند.»


وی با توجه به چگونگی انجام این عملیات گفت: «برای شروع احیای قلبی ریوی ابتدا باید مطمئن شد که فرد مورد نظر به احیای قلبی ریوی نیاز دارد، ابتدا او را صدا زده و به آرامی تکان می‌دهیم، سپس به دقت به چهره فرد و حرکات قفسه سینه او نگریسته که چهره کبود و زرد و لبهای تیره رنگ و کبود نشانگر نارسایی گردش خون فرد است و در مواردی مثل ایست قلبی، غرق شدن، خفگی، مصرف زیاد از حد مواد مخدر و مشروبات الکلی، احیای قلبی ریوی می تواند فرد را به زندگی بر گرداند و ضروری است با دیدن علایم ذکر شده بی درنگ کسانی که در محل حادثه حضور دارند اقدامات نجات دهنده را تا رسیدن اورژانس انجام دهند.»


کارگاه فوق به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد.


نمایشگاه آثار هنری و معماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر ‎


نمایشگاه آثار هنری و معماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با حضور رییس این واحد و معاون سیاسی و امنیتی فرماندار شهرستان کلیبر رونمایی شده و به مدت یک هفته در داخل ساختمان نبی اکرم (ص) این واحد برپا خواهد بود.


دکتر حسین بقایی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر با بیان این عبارت هنری که « هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده. هنرمند هر کجا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند» عنوان کرد: قبل از هرچیز دانشجویان عزیز بدانند که مدیریت جدید واحد از این نمایشگاه استقبال کرده و آماده است از تمامی فعالیتهای علمی و آموزشی، فرهنگی و مذهبی و پژوهشی و هنری دانشجویان که منجر به ارتقای سطح دانش و آگاهی این عزیزان بشود مساعدت کرده و تمامی امکانات دانشگاه را در اختیار آنان قرار دهد.



اعتراض دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادیشهر‎


استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادیشهر همگام با مردم جلفا در محل پل آهنی (نقطه صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان) شعار مرگ بر اسرائل سر دادند.


در این تجمع اعتراض آمیز که به همت بسیج دانشجویی شهرستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادیشهر برگزار شد، بسیج دانشجویی با صدور و قرائت بیانیه و به آتش کشیدن پرچم اسرائیل و شعارهای مرگ بر اسرائیل، مرگ بر رژیم کودک‌کش، مرگ بر آمریکا، انزجار و تنفر خود را نسبت به رژیم صهیونیستی ابراز و بر لغو سفر نتانیاهو از سوی مقامات کشور آذربایجان تاکید کردند.


آزمایشگاه مرکزی واحد تهران شمال، قطب پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی


با هدف بررسی توانمندی های واحد دانشگاهی تهران شمال در راستای استفاده از انرژی های تجدید پذیر، نشست مشترکی با حضور مسئولان پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و واحد دانشگاهی تهران شمال برگزار شد.


در این نشست توسعه همکاری های فیمابین، ارایه طرح جامع برای جذب سرمایه گذاری های بیرونی، درآمد زایی از محل تبدیل علم به ثروت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


دکتر صباغ زاده، رئیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر اردکانی، معاون پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر صفانیا، رئیس واحد تهران شمال، دکتر شریف، معاون پژوهش و فناوری واحد تهران شمال به همراه جمعی از اساتید و پژوهشگران در این جلسه حضور داشتند.


متعاقب افتتاح آزمایشگاه مرکزی واحد تهران شمال در فضایی بالغ بر 24 هزار متر مربع و بهره مندی از 141 واحد آزمایشگاهی در مهر 1395، بسترسازی‌های مناسبی برای توسعه تحقیقات علمی و کاربردی در واحد تهران شمال فراهم شده است.


برگزاری مانور آمادگی زلزله در مرکز سلسله‎


به همت کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی مرکز سلسله مانور آمادگی برای حوادث طبیعی از جمله زلزله با مشارکت اساتید و دانشجویان برگزار شد.


حجت‌الاسلام رمضان علیان مسئول امور فرهنگی مرکز سلسله با تشکر از کانون هلال احمر مرکز، از ضرورت یادگیری اصول مقابله با حوادث طبیعی و اهداف برگزاری مانور آمادگی برای آن نام برد و گفت: «داشتن آمادگی برای مقابله با حوادث طبیعی باعث کاهش آسیبهای آن خواهد شد و بر همین اساس برگزاری این مانورها برنامه ریزی شده است پس آنچه که در این مانورها باید محقق شود آموزش‌های ضروری و اولیه در برخورد با زلزله است.»


عنایت عزیزپور دبیر کانون دانشجویی هلال احمر و عضو شورای مرکزی مجمع کانون‌های هلال احمر دانشجویی سراسر کشور نیز حفظ خونسردی به عنوان اولین کار پس وقوع زلزله را یادآور شد و از هجوم نبردن به‌سمت درب‌ خروج، استفاده نکردن از آسانسور، زیر میز رفتن در کلاس، پناه گرفتن در چارچوب در، گوشه کلاس(اتاق) و زیر ستون‌های اصلی، فاصله گرفتن از قفسه‌ها و زیر میز رفتن در صورت حضور در آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه، فاصله گرفتن از دیوار و ساختمان و نشستن در جای مناسب و گرفتن با دو دست در صورت حضور در حیاط به عنوان اصول مراقبت از خود در مقابل زلزله نام برد.»


در ادامه پناه گیری در هنگام وقوع زلزله به صورت عملی اجرا شد.


گردهمایی آشنایی با قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد


گردهمایی درس آشنایی با قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز کشوری و قاریان برجسته بروجردی، جمعی از دانشجویان وعلاقه‌مندان به علوم قرآنی در سالن اجتماعات معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد.


مسئول کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد گفت: «این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید از سوی دانشجوی ممتاز قرآنی علیرضا روزبهانی آغاز و سپس با مداحی مهدی ترکاشوند ادامه یافت. »


محبوبه جنانی افزود: «در این برنامه گروه تواشیح الاحرار دانشگاه به اجرای برنامه پرداخت. سپس از تفسیر قرآن کریم توسط استاد شمس بخش استفاده شد و از تلاوت زیبا و دلنشین محمد آشوری قاری ممتاز واحد که رتبه نخست کشوری را کسب کرد، فیض برده شد و سپس در خلال مراسم 4 سئوال مطرح شد که دانشجویان حاضر در گردهمایی با پاسخ به آنها جوایزی دریافت کردند.»


وی افزود: «در این مراسم با اهدای جوایزی از دانشجویان منتخب کشوری در بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت در بخش هنری و شفاهی تجلیل شد.»


مسئول کانون قرآن وعترت دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد ادامه داد: «از محمد احسان صارمی و سامان جعفری در رشته عکاسی، معصومه کولیوند در رشته شعر، رضا گودرزی در رشته قالیبافی محمد آشوری در رشته قرائت قرآن به روش تحقیق و حمیدکاکاوند در حفظ 5 جزء و سیده سعیده سیدین در حفظ 10 جز قرآن کریم قدردانی شد.»


نشست علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنیبه مناسبت هفته پژوهش برگزار شد


نشست علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی با حضور مدیر گروه حقوق دانشگاه و جمعی از استادان رشته حقوق و کارکنان و دانشجویان برگزار شد.


امیر اسکندری مدرس دانشگاه درباره اصل حاکمیت قانون در حقوق داخلی و بین‌الملل سخنانی بیان کرد.


وی گفت: در نظام خصوصی بین الملل معمولاً با پرداختن به اصل حاکمیت قانون آن را مختص کشورهای متمدن می‌دانند در صورتیکه درباره داخلی نیز باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد.


این استاد حقوق و روزنامه‌نگار شهرستان با بیان اینکه حقوق اسلام اهمیت زیادی را برای اجتماع و مردم در نظر گرفته است و همچنین امام علی (ع) نماد ممتازی برای ارائه نظام حقوقی اسلام است ابراز امیدواری کرد که نظام حقوقی ایران اسلامی نیز با تاسی از این منویات به تعالی و بالندگی برسد و شاهد آن نباشیم که مورد انتقاد مجامع جهانی و نارضایتی شهروندان داخلی از نحوه قوانین و اجرای آثار حقوقی آن در جامعه واقع شویم .


در ادامه چند نفر از اساتید رشته حقوق نیز در اهمیت هفته پژوهش مطالبی گفتند.


برگزاری محفل انس با قرآن کریم در دانشکده اقتصاد و حسابداری واحد تهران مرکزی


به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده اقتصاد وحسابداری محفل انس با قرآن کریم با حضور مسئولان و جمعی از دانشجویان آن دانشکده برگزار شد.


جواهری استاد گروه معارف اسلامی واحد تهران مرکزی درباره غیرت و حیای دینی سخن گفت و با تاسی به کلام حضرت علی (ع) در نهج البلاغه مبنی بر«رسیدن انسان به خوشبختی» اظهار کرد: «اگر انسان طرز استفاده صحیح از روابط و شناخت با خود و محیط پیرامونش را داشته باشد می تواند زندگی خوبی داشته باشد. انسان باید در زندگی واقع گرا باشد و هنر درست زندگی کردن را بیاموزد و بدان عمل کند.»


فاطمه واحدیان درباره توضیح حیا وکلمه من که در همه رابطه‌ها وجود دارد، عنوان کرد: «کسی که نفس خود رابشناسد، می تواند به معرفت الله برسد و«من» وسیله ای است که انسان را به کمال می رساند وهمینطور می تواند وسیله شقاوت و بدبختی انسان باشد. انسان درابتدا باید خود رابشناسد واز مرز خود تجاوز نکند و مرز خودم را در تمام علوم شناخته و رعایت کند و از علم خود دفاع کند و اگر حدومرز خود را نشناسد جهالت وگمراهی جای آن را می گیرد.»


وی با تفسیر سوره قصص که داستان حیای دختران شعیب درآن ذکر شده است، به کارکردهای حیا که شامل: عقل، ایمان وغیرت و کارکردهای غیرت اعم از : غیرت در دین، غیرت درحریم وناموس و غیرت درشبهه پراکنی پرداخت.


واحدیان افزود: «تقوا بهترین کار ومقدمه خودنگهداری است. از دیگر برنامه های این محفل نورانی می‌توان قرائت قرآن کریم توسط میثم نجمی قاری برگزیده، اجرای تواشیح توسط گروه آل یاسین، قرائت قرآن توسط محمد تقی پور دانشجوی رشته حسابداری، اجرای شعر توسط رضا شکری دانشجوی رشته حسابداری نام برد.»


برگزاری اردوی کوهپیمایی ویژه دانشجویان خواهر دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد


اردوی یک روزه کوهپیمایی ویژه دانشجویان خواهر به همت حوزه معاونت آموزشی، دانشجویی و فرهنگی و اداره تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در منطقه سیراب در دامنه رشته کوه‌های البرز برگزار شد.


این اردو در منطقه تفریحی-زیارتی سیراب واقع در شهرستان ساوجبلاغ با حضور نمایندگان هیات کوهنوردی و هیات پزشکی– ورزشی شهرستان با بیش از 60 نفر از دانشجویان و کارکنان خواهر برگزار شد .


حاضران در این اردو بااعلام رضایت از برنامه برگزار شده درخواست برگزاری همایش جنگل نوردی را نیز داشتند.


پس از زیارت بقعه امام زاده موسی (ع) و پذیرایی از شرکت کنندگان، به یک نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه کارت هدیه تقدیم شد.


دکتر ولی اله کوهدار معاون آموزشی دانشجویی و فرهنگی واحد هشتگرد که در این اردوی یک روزه حضور داشت گفت: «هدف از اجرای این برنامه ها در راستای بخشنامه‌های سازمان مرکزی و ایجاد روحیه شادابی و نشاط در بین دانشجویان بوده و تلاش خواهیم کرد این چنین برنامه هایی با نشاط را برای استفاده دانشجویان عزیز در طول سال اجرا کنیم.»


برگزاری مانور امداد و نجات جوانان هلال احمر در واحد خرم‌آباد


با همت کانون جوانان هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و با همکاری سازمان هلال احمر و گروه امداد و نجات این سازمان مانور امداد و نجات در این واحد دانشگاهی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نیک رنگ مسئول مرکز مشاوره دانشجویی واحد خرم آباد با اعلام این خبر برگزاری این مانور را در جهت آمادگی برای شرایط بحرانی نظیر وقوع زلزله و سیل و دیگر بلایای طبیعی عنوان کرد.


نیک رنگ افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد به مناسبت هفته پیشگیری از ایدز نیز برنامه های مختلفی را برگزار کرد که از جمله این برنامه ها برگزاری کارگاه های اموزشی آشنایی با این بیماری و روش های انتقال و پیشگیری از این بیماری بود.


وی افزود: در این هفته با استقرار کارشناس سازمان انتقال خون در این واحئد دانشگاهی تست بیماری ایدز نیز به صورت رایگان انجام می پذیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب