فروش شراکتی بنزین ۷۰۰ تومانی به قیمت ۱۰۰۰ تومان در پمپبنزینها
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا به نقل از تسنیم، رانندگان خودروهای سواری پس از اتمام سهمیه ماهانه ۶۰لیتری بنزین ۷۰۰تومانی کارتهای سوخت خود، تا شارژ مجدد کارت سوخت از بنزین یکهزار تومانی استفاده میکنند. در حالی که هر ماه ۳۰۰ لیتر سهمیه استفاده از بنزین آزاد در کارتهای سوخت شارژ میشود اما قریب به اتفاق رانندگان برای سوخت گیری با بنزین آزاد از کارتهای سوختی استفاده میکنند که بهصورت نامحدود در اختیار کارگران جایگاههای عرضه بنزین است.
این کارتها که در اختیار متصدیان نازلهای سوخت گیری قرار دارد تماماً با بنزین ۱۰۰۰ تومانی برنامه ریزی شده، اما میان تمامی سوخت گیریها با کارتهای آزاد جایگاهداران، گاهی دیده میشود که کارت سوختی از سوی کارگر جایگاه برای سوخت گیری با بنزین یکهزار تومانی در نازل سوختگیری قرار داده میشود که نرخ ۷۰۰تومانی را نشان میدهد.
در پیگیری این مسئله از کارگران و مراجعه کنندگان ۲۰ جایگاه عرضه سوخت و ۳۳ راننده تاکسی در سطح شهر تهران این نتیجه حاصل شد که این کارتهای سوخت با سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی که برخی کارگران پمپهای بنزین از آن برای سوخت گیری با بنزین ۱۰۰۰ تومانی استفاده میکنند از دو راه به دست آنها رسیده است.
بخشی از این کارتها، کارتهای سوختی است که در جایگاهها جا مانده است، یعنی رانندگانی اقدام به سوخت گیری با کارت سوخت خود کردهاند اما هنگام ترک جایگاه سوخت فراموش کردهاند که کارت سوخت خود را از نازل سوخت گیری بردارند. ازاینرو، برخی کارگران پمپهای بنزین، با نگهداشتن این کارتها نزد خود تا زمانی که صاحب آن برای ابطال و صدور مجدد کارت سوخت اقدام کند، از سهمیههای بنزین ۷۰۰تومانی آن استفاده کرده و این سهمیهها را هر لیتر ۱۰۰۰ تومان به متقاضیان بنزین آزاد میفروشند. در این صورت هر لیتر بنزین، سودی ۳۰۰تومانی راهی جیب این کارگر میکند.
بخشی دیگر از این کارتها که سرنوشتی جالبتر دارند، کارتهای سوخت برخی مالکان وسایل نقلیه عمومی از جمله تاکسیها و وانتبارها هستند. این رانندگان که بهدلیل فعالیت کم در عرصه حمل و نقل عمومی و یا بهدلیل استفاده از سوخت جایگزین CNG بهجای بنزین، بخشی یا تمامی سهمیه بنزین ۷۰۰تومانیشان در طول ماه بلااستفاده میماند، کارتهای سوخت خود را به برخی از کارگران پمپهای بنزین اجاره میدهند.
این اجاره دادن کارت سوخت در برخی موارد بهصورت مشارکتی است، یعنی کارگر پمپ بنزین هر میزان بنزین ۷۰۰تومانی را که از این کارت با قیمت ۱۰۰۰ تومان بفروشد بهتناسب درصد توافق شده (در بیشتر موارد ۵۰ ــ ۵۰) سهم خود را برداشته و سهم مالک کارت سوخت را نیز پرداخت میکند. اما در برخی موارد دیده شده که کارتهای سوخت مالکان برخی خودروهای عمومی که از کارتهای خود استفاده نمیکنند در دست برخی کارگران پمپهای بنزین قرار دارد و اجاره ماهانه این کارتها از سوی کارگران پرداخت میشود.
هرچند شاید احتساب ۳۰۰ لیتر سود ۳۰۰تومانی که ۹۰هزار تومان ارزش دارد، رقم درخور توجهی نباشد، اما تجمیع این ۹۰هزار تومانها مطمئناً رقم قابل توجهی است که از اجاره کارتهای سوخت به دست میآید.
انتهای پیام/