دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چند هزار لامپ و لوستر روشنایی بخش حرم امام رضا(ع) است؟

اداره امور روشنایی حرم مطهر از قدیمی‌ترین اداراتی است که هم‌زمان با ساخت اولین بقعه بر روی قبر مطهر به وجود آمد و می‌شود این طور گفت که در حقیقت اولین خادم، اولین خدمتگزار روشنایی هم بوده است، که از آن زمان تا به حال هماهنگ با توسعه حرم مطهر این اداره نیز توسعه یافته است از واحد به بخش و از بخش به اداره تبدیل شده است.
کد خبر : 14162

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از هفته‌نامه حرم(وابسته به آستان قدس رضوی)، این اداره در حال حاضر شامل سه بخش ساخت و ساز، تعمیر و نگهداری و تنظیف می‌باشد؛ و عمده فعالیت‌های آن در زمینه ساخت و ساز لوستر و جار و تعمیر و نگهداری آن است.


شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حال حاضر یک هزار و 400 لوستر، بیش از 35 هزار لامپ و 2 هزار و 200 پلاک اموال مربوط به بخش روشنایی در حرم مطهر رضوی وجود دارد. از این بین رواق دارالحجه، با بیش از 142 لوستر و 5 هزار و 400 شعله لامپ روشن‌ترین رواق حرم مطهر رضوی محسوب می‌شود.
رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی که سال گذشته همزمان با میلاد حضرت رسول اکرم(ص) افتتاح شد، دارای 50 لوستر کریستال 54 شعله نفیس با جلوه‌های هنری زیبا و فناوری بی‌نظیر در کشور است.
از طراحی تا ساخت
پروسه طراحی و ساخت ابزار روشنایی حرم مطهر، در سه کارگاه اداره امور روشنایی صورت می‌گیرد. در بخش طراحی اداره امور روشنایی حرم مطهر لوستر‌های خاص و منحصر به فرد با معماری اسلامی و فرهنگ ایرانی طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی‌ لوستر‌های حرم مطهر نیز توسط دو کارگاه اداره امور روشنایی حرم مطهر رضوی تولید می‌شود. در کارگاه بافت‌آویز حرم مطهر رضوی تمامی دانه‌های لوستر‌ها چک و بررسی و ریسه‌های استیل بافته و چیدمان می‌شود. در کارگاه منهای دو حرم مطهر رضوی نیز کار‌های سخت‌افزاری، تراشکاری، جوش‌کاری قطعات و عملیات مونتاژ کردن آنها انجام می‌شود.
بازسازی 32 دستگاه لوستر گران‌قیمت در حرم مطهر رضوی
با تلاش کارشناسان اداره امور روشنایی طی سه سال گذشته بیش از 32 دستگاه لوستر گران‌قیمت موجود در انبار‌ها بازسازی شده که به زودی در معرض نمایش علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.همچنین با بررسی‌های صورت گرفته و به منظور صرفه‌جویی در مصرف برق در حرم مطهر رضوی، برای تبدیل لامپ‌های کم مصرف به لامپ‌های LED طرح جامعی در نظر گرفته شده که در حال حاضر به صورت آزمایشی نمونه‌هایی طراحی و در بخش‌هایی از حرم مطهر در حال اجرا است. نیرو‌های رسمی اداره روشنایی حرم مطهر رضوی با حضور 630 نیروی افتخاری وظیفه تنظیف و غبارروبی لامپ‌ها، آیینه‌کاری‌ها، معرق‌کاری‌ها و در‌ب‌‌های چوبی را بر عهده دارند.
چند نکته جالب...
در بخش پایانی این گزارش، نکته‌های جالبی درباره روشنایی حرم رضوی را مرور می‌کنیم.


قدیمی‌ترین لوستر: لوستر کریستال رواق دارالسلام با عمری 200 ساله
بزرگترین لوستر: لوستر رواق امام خمینی(ره) با 6 متر عرض و هفت متر ارتفاع
با ارزش‌ترین جار: جار 40 شاخه سبز بالای ضریح مطهر
سنگین‌ترین جار: جار 114 شعله نصب دررواق دارالسلام با وزن بیش از 2 تن و ارتفاع 4 متر
بیشترین شعله لامپ: لوستر دارالسیاده با 250 شعله لامپ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته