دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1395 - 16:41

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: در معادن خام فروشی نکنیم

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «الان از لحاظ اصولی و سیاست‌های کلی که به امضای رهبری رسیده زمینه کارها فراهم است»، به تشریح مقایسه‌ای شرایط گذشته و امروز کشور پرداخت و گفت: باید برای ابتکارات، خلاقیت داشته باشیم که راهش آموزش است.
کد خبر : 141570

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر امروز در دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران که با حضور وزرای فعلی، سابق و اسبق صنعت، معدن و تجارت، معاونین این وزارت‌خانه و کارشناسان معدن ایران در سالن همایش بین‌المللی صداوسیما برگزار شده بود، ایران را یکی از سه کشور دارای کلکسیونی از معادن کشف شده جهان دانست و گفت: نکته مهم این است که خام فروشی نکنیم و برای بهره‌وری و فرآوری از معادن در صنایع وسیع استفاده کنیم.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با قرائت دو، سه بند از سیاست‌های کلی مربوط به معادن، به ارتقای سهم معدن در بهره‌وری اشاره کرد و گفت: چون می‌خواهیم صادرات ما فرآوری شده باشد، باید به صنایع توجه کنیم.


وی فرآوری معادن در ایران را برای شرکت‌های خارجی ارزان و به صرفه دانست و با بیان دلایل این ارزانی، گفت: یکی از امتیازات ایران وجود نیروهای جوان، تحصیلکرده و متخصص است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، امنیت بی‌نظیر ایران در منطقه، وجود آب، برق و گاز و گسترش بنادر فعال از شمال و جنوب کشور را برای توجه به معادن بسیار مهم خواند و گفت: یکی از برنامه‌های ما استفاده از موقعیت ویژه زمین‌شناسی ایران و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در همه زمینه‌هاست.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حضور متخصصان کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در ایران برای شرکت در مراسم امروز را نشان از باز شدن زمینه‌های تعامل دانست و گفت: می‌توانیم از این ظرفیت برای همکاری‌های بیشتر استفاده کنیم.


وی با توضیح امتیازات مناطق ساحلی ایران در جنوب کشور به منابع غنی گاز ایران اشاره کرد و با تأکید بر اهمیت گاز در صنایع متعدد، گفت: می‌توانیم براساس شرایط روز سیاست‌های کلی مربوط به معادن و منابع را اصلاح کنیم تا زمینه‌ها برای پیشرفت کشور فراهم شود.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش به سند چشم‌انداز 20 ساله ایران اشاره کرد و با تأکید بر محوریت دانش، گفت: باید دانشگاه‌های ما وارد شوند که دانشگاه آزاد اسلامی با شرکت‌های دانش‌بنیان و 450 واحد در سراسر کشور وارد شده است.


رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی، به انتخاب رئیس این دانشگاه به عنوان رئیس انجمن آسایهل اشاره کرد و گفت: این نشان از توجه دانشگاه آزاد اسلامی به ضرورت‌های علمی است که دنیا هم به آن توجه کرد.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنانش، به اهمیت حفاظت از محیط زیست و عضویت ایران در مجامع بین‌المللی مربوط به بحث‌های محیط زیست، گفت: این مسأله در بخش معدن مهم است و باید کارها براساس اصول باشد.


ایشان چین و آمریکا را دو کشور مهم برای آلوده کردن محیط زیست خواند و برتوجه به نکات علمی در این زمینه تأکید کرد و با اشاره به برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه، گفت: باید برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از گسترش آلودگی‌ها نگاه‌های علمی را جدی بگیریم.


در ابتدای این مراسم، آقایان مهدی کرباسیان ـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین یکی از کارشناسان خارجی به ارائه توضیحاتی در خصوص معدن و صنایع معدنی در داخل و خارج از کشور پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته