دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1394 - 11:35

رویترز: لایحه ضد ایرانی درباره توافق هسته‌ای به سنا می‌رود

لایحه لزوم بازنگری توافق هسته‌ای با ایران که هفته گذشته در کمیته امور خارجی سنا به تصویب رسید، ممکن است امروز چهارشنبه در سنا به بررسی گذاشته شود.
کد خبر : 14146

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، «پاتریشیا زنگرله» در مقاله‌ای از بررسی لایحه ایران در سنا ظرف امروز یا فردا خبر داد. به گفته این روزنامه نگار مطرح مطبوعات آمریکا، مجلس سنا شاهد بحثی داغ و جدی درباره لایحه ضدایرانی مصوبه هفته گذشته خواهد بود زیرا برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خواستار تغییر در مفاد این لایحه شده و قصد دارند موضعی تندتر اتخاذ کنند.


این لایحه هفته گذشته با نتیجه 19-0 تصویب شد و یکی از نادرترین موضوعاتی بود که نمایندگانی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آن با هم تفاهم داشتند.


قانون‌گذاران اعلام کردند این لایحه قرار است سه شنبه یا چهارشنبه در سنا به بررسی مجدد گذشته شود. این در حالی‌است که نمایندگان پیشتر بر سر مفاد آن توافق کرده بودند.


چند تن از اعضای جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی سنا، متمم‌هایی را ارائه دادند که موضعی سخت‌تر در مقایسه با لایحه مصوب هفته پیش دارد. البته به نظر می‌رسد اعضا توافق کرده‌اند موضعی را پیش بگیرند که بتواند مخالفت‌های اوباما را از سر بگذراند.


اوباما پیشتر مدعی شده بود این لایحه را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد اما با تعدیل‌هایی که در آن صورت گرفت و مهلت کنگره برای بررسی توافق با ایران از 60 روز به 30 روز کاهش یافت، موافقت خود را با لایحه اعلام کرد.


در این لایحه همچنین این الزام که اوباما باید درباره عدم حمایت ایران از تروریسم علیه آمریکا اطمینان حاصل کند، حذف شد.


اوباما اکنون می‌گوید در صورتی که این لایحه هنگام بررسی در سنا و مجلس نمایندگان تغییرات اساسی پیدا نکند از آن حمایت خواهد کرد.


کمیته روابط امور خارجی سنا، هفته پیش متمم پیشنهادی سناتور «جان بارسو» مبنی بر لزوم اطمینان از عدم حمایت ایران از تروریسم علیه آمریکا توسط باراک اوباما را رد کرد اما «بارسو» به رویترز گفت که قصد دارد این لایحه را دوباره مطرح کند.


البته وی تصریح کرد که نمی‌داند رای‌گیری درباره کدام اصلاحات قرار است صورت بگیرد.


در همین حال، دو سناتور دیگر حزب جمهوری‌خواه، مارکو روبیو و مارک کرک از اوباما خواستند هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را به آزادی «جیسون رضائیان » خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و دیگر آمریکایی‌های زندانی در ایران پیوند دهد.


اما «باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا که تدوین این لایحه را انجام داده‌است گفت هنوز نمی‌داند آیا فرایند اصلاح این لایحه انجام خواد شد یا خیر.


سناتور بن کاردین، عضو ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا نیز در این خصوص گفت اطلاع ندارد که آیا نمایندگان دموکرات نیز طرح‌هایی اصلاحی برای این لایحه دارند یا خیر.


انتظار نمی‌رود که رای‌گیری نهایی در خصوص این لایحه پیش از هفته آینده انجام شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته