دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1395 - 11:00

مدیر غول نفتی آمریکا، نامزد جدید وزارت امور خارجه ترامپ

در حالی که تقریبا یک ماه دیگر، رئیس جمهوری جدید آمریکا راهی کاخ سفید خواهد شد، مدیر یک شرکت غول پیکر نفتی احتمالا به عنوان نامزد نهایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای تصدی پست وزرات امور خارجه معرفی می‌شود.
کد خبر : 141395

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت گاردین، رکس تیلرسون، رئیس شرکت نفتی اکسون موبیل که روابط بسیار حسنه‌ای با ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دارد، به عنوان نامزد تصدی پست وزیر امور خارجه ترامپ معرفی می‌شود.


دونالد ترامپ، یکشنبه صبح برای دومین بار در کمتر از یک هفته با تیلرسون دیدار کرد. منابعی در تیم انتقالی ترامپ به ان‌بی‌سی نیوز، نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان گفته‌اند که این مدیر نفتی، انتخاب نخست ترامپ برای دستگاه دیپلماسی دولت آینده است.


جیسون میلر، سخنگوی تیم انتقالی ترامپ بدون آن که اخبار مربوط به تیلرسون را رد یا تایید کند در کاربری توییتر خود نوشت: «تا اوایل هفته آینده، هیچ کسی برای پست وزارت امور خارجه معرفی نخواهد شد.»


خبر انتخاب یکی از دوستان نزدیک پوتین به عنوان وزیر امور خارجه روسیه، یک روز پس از انتشار گزارش سازمان‌های امنیتی آمریکا مبنی بر مداخله روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری درز کرده است. در این گزارش آمده است که هکرهای وابسته به دولت روسیه در جریان انتخابات به سود ترامپ مداخله کرده‌اند.


ترامپ در ایام کارزار انتخاباتی بارها ولادمیر پوتین را ستایش کرده بود. موضع‌گیری‌های مکرر ترامپ به سود روسیه، احتمال معرفی تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه او را بیشتر می‌کند. ضمن این که دیگر نامزدهایی که برای پست وزارت امور خارجه معرفی شده‌اند، در معرض انتقادهای جدی قرار دارند. میت رامنی، به دلیل مخالفت‌های شدیدش با ترامپ، به شدت از سوی تیم انتقالی ترامپ مورد حمله قرار گرفته است. دیوید پترائوس به دلیل درز اطلاعات محرمانه نیروهای نظامی آمریکا به زنی که با او در ارتباط بوده است، مورد انتقاد است و جولیانی نیز به دلیل وابستگی زیاد به مشاوران خارجی در وضعیتی مشابه قرار دارد.


تیلرسون به مدت 41 سال برای شرکت اکسون موبیل کار کرده و در یک دهه اخیر مدیر این شرکت بوده است. در دوران مدیریت او، اکسون موبیل پروژه‌های زیادی به ویژه با شرکت نفتی دولتی روسیه، روزنف، آغاز کرد.


بعد از آن که بحران اوکراین باعث برقراری تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه شد، در ارتباطات تجاری شرکت اکسون موبیل با مسکو اختلالاتی پدید آمد. این موضوع باعث شد تا تیلرسون شروع به انتقاد از تحریم‌کنندگان روسیه کند. در سال 2013 نیز، کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه، نشان دوستی را به تیلرسون اعطا کرد.


روز یکشنبه نیز، میخائیل مک فاول، سفیر سابق آمریکا در روسیه گفت که تیلرسون دوست بسیار نزدیک ایگور سچین، مدیر روزنف، معاون سابق نخست‌وزیری روسیه واز دوستان بسیار نزدیک پوتین است.


روابط نزدیک مدیر اکسون موبیل با پوتین باعث نگرانی برخی از جمهوری‌خواهان سرشناس شده است؛ از جمله سناتور جان مک کین صراحتا اعلام کرد که نگران رابطه نزدیک تیلرسون با روسیه است. او در گفت و گو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «تیلرسون قرار است درباره حملات روسیه به بیمارستان‌های شهر حلب چه کند؟ این‌ها سوالاتی هستند که ما از تیلرسون داریم؟ سوالاتی که مربوط به روابط او با روسیه می‌شود.»


از سوی دیگر، او مدیر نفتی است و هیچ‌گونه سابقه سیاسی و دیپلماتیک مشخصی ندارد و کسی نمی‌داند در مهمترین بحران‌های جهانی کنونی به ویژه در مورد سوریه، توافق هسته‌ای با ایران، کره شمالی، یمن و...چه برنامه‌ای دارد.


به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که معرفی تیلرسون به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به بحث‌های زیادی در سنا منجر شود. رابطه او با روسیه و مسائل زیست محیطی اکسون موبیل از جمله این بحث‌ها خواهد بود.


اکسون موبیل در حال حاضر در بیش از 50 کشور فعالیت دارد. تحت مدیریت تیلرسون، اکسون موبیل موفق شد شعاع فعالیت‌های نفتی خود را در بسیاری از کشورها گسترش دهد. او گفته که رمز رسیدن به چنین موفقیتی این بوده که او هرگز تصمیم‌گیری‌هایش در اکسون موبیل را متکی بر منافع آمریکا نکرده است.


این شرکت شریک شرکت قطری قطر پترولیوم، در ساخت یک ترمینال نفتی در خلیج مکزیک است. این فعالیت باعث بروز برخی مسائل زیست محیطی گسترده در سواحل مکزیک شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته