دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1395 - 10:23

دانشگاه‌های تک‌جنسیتی، مدگرایی و پایان‌نامه فروشی موضوعات پنجمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از صبح امروز در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز شد.
کد خبر : 141358

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، آئین افتتاحیه مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز یکشنبه 21 آذر با حضور 16 گروه دانشجویی برتر از سراسر کشور برگزار شد.


در ابتدای این مراسم مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و دبیر مرحله کشوری پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران بر لزوم رعایت اخلاق در همه مناظر‌ه‌ها تاکید کرد و گفت: «فضای آزاداندیشی در همه مراحل این مسابقات وجود دارد اما نباید فراموش کنیم که ما برای برد و باخت نیامده‌ایم و باید این روحیه را در خود تقویت کنیم که این مسابقات برای ما دستاوردی جز آموختن نداشته باشد.»


خالدی به آموزش مفهوم گفت‌و‌گو از مهد‌کودک‌ها در الگوهای اروپایی مناظره اشاره کرد و گفت: «در دنیا در بسیاری از مهد‌کودک‌ها به بچه‌ها یاد می‌دهند که کنار هم بنشیند و در مورد مفاهیم ساده‌ای مانند سیب و پرتقال بحث کنند تا یاد بگیرند اصول گفت‌و‌گو‌کردن چیست و چگونه باید نظر خود را ابراز کنند. ما باید اصول حرف‌زدن را یاد بگیریم. اگر به هر دلیلی فضای دانشگاه‌ها برای گفت‌و‌گو کردن محدود است باید با کمک یکدیگر این روحیه را کم‌رنگ و ایده‌های جدیدی به این فضا تزریق کنیم.»


او افزود: «داوران حاضر در مسابقات قطعا باید نگاه شخصی خود را کنار بگذارند تا بتوانند کلمه به کلمه موضوعات مطرح شده در مناظرات و دیدگاه‌های افراد را بررسی و ارزیابی کنند. امیدواریم این مسابقات تا جایی ادامه پیدا کند که شرکت‌کنندگان خود اعضای هیات علمی شوند و مسابقات مناظره دیگر دانشجویان را داوری کنند، قاعدتا اگر این دیدگاه را داشته باشیم می‌توانیم هم خود را تربیت کنیم و جامعه را به سوی اصلاح پیش ببریم.»


رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی ادامه داد: «نزدیک به دو‌سال‌و‌نیم کار مطالعاتی بر روی متون دینی و همچنین ارزیابی نمونه‌های خارجی و بررسی فضای موجود در دانشگاه‌ها باعث شده است که فضای قابل اطمینانی برای موضوعات مطرح شده وجود داشته باشد. تاکنون براساس آماری که دبیر‌خانه مسابقات اعلام کرده است، نزدیک به پانصد مناظره در دانشگاه‌های کشور برگزار شده است که این امر می‌تواند جریان آزاداندیشی را در کشور با تغییر جدی‌ای رو به رو کند و آن را به سوی بهبود سوق دهد.»


موضوعاتی مانند «جلب توجه جنس مخالف عامل اصلی مدگرایی است»، «آرامش روحی دانشجویان در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی بیشتر است»، «عدم همراهی مسئولانه استادان در انجام پایان‌نامه، علت افزایش خرید پایان‌نامه است» و ... بخشی از گزاره‌هایی است که گروه‌های دانشجویی درباره آن‌ها بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته