دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1394 - 11:16

واکنش‌های جهانی به پایان تجاوزگری عربستان در یمن

اقدام عربستان در پایان دادن به جنگ نظامی در یمن با واکنش‌های مختلف مقام‌های کشورهای عربی مواجه شده است.
کد خبر : 14135

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «احمد عسیری» سخنگوی عملیات «توفان قاطعیت» شامگاه سه‌شنبه پس از قرائت بیانیه توقف عملیات نظامی علیه یمن گفت که ائتلاف عربستان به هدف قرار دادن جنبش «انصارالله» داخل یمن ادامه می‌دهد.


براساس این گزارش، «عسیری» با بیان اینکه اهداف مدنظر برای عملیات «توفان قاطعیت» محقق شده است، افزود: از این پس عملیاتی با عنوان «بازگرداندن امید» آغاز می‌شود که بر ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم و کمک به حل سیاسی در یمن متمرکز است.


در پی توقف تجاوز عربستان به یمن، کشورها به آن واکنش نشان دادند که در ادامه می‌‌خوانید:


ایران


«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در پیامی از پایان عملیات «توفان قاطعیت» به سرکردگی عربستان استقبال کرد.


در این پیام آمده است: به‌طور قطع برقراری آتش‌بس و توقف کشته شدن انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع گامی رو به جلو است.


«افخم» ابراز امیدواری کرد در اسرع وقت اقدامات برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه انجام شود و اوضاع برای انجام گفت‌وگو میان همه احزاب و گروه‌های یمنی با هدف تشکیل دولت فراگیر از سر گرفته شود.


سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین اظهار امیدواری کرد که همه طرف‌ها برای پیشرفت اوضاع کمک کنند.


کویت


«خالد جارالله» قائم مقام وزارت امورخارجه کویت در واکنش به پایان تجاوز نظامی علیه یمن اعلام کرد: آغاز روند سیاسی با عنوان عملیات «بازگشت امید» راه را برای کار سیاسی بر اساس قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت با هدف امدادرسانی به مردم یمن باز می‌کند.


قطر


وزارت امورخارجه قطر نیز از پایان عملیات نظامی در یمن استقبال کرد.


در بیانیه صادر شده در این باره آمده است که اهداف عملیات موسم به «توفان قاطعیت» محقق شده است و از همه طرف‌ها خواست از عملیات «بازگشت امید» با هدف حفظ امنیت و آرامش در یمن و منطقه حمایت کنند.


دیگر مقام‌ها


«محمد عرابی» وزیر امور خارجه سابق یمن با تاکید بر پایان یافتن عملیات «توفان قاطعیت»، گفت: مرحله نظامی عملیات پایان یافت و از این پس مرحله سیاسی آن آغاز شده است. پس از آن مرحله اقتصادی آغاز می‌شود که در آن پس از به پای میز مذاکره آمدن همه طرف‌ها، یمن جدیدی ساخته می‌شود.


وی افزود: ادامه یافتن عملیات نظامی دیگر بی‌فایده بود زیرا همه اهداف مدنظر محقق و خسارت‌های زیادی به حوثی‌ها (جنبش «انصارالله») وارد شده بود.


«عرابی» خاطرنشان کرد: عملیات نظامی لازم بود و در حال حاضر مهم‌تر از آن، پرداختن همه طرف‌ها به گفت‌وگوی سیاسی در یمن است.


همچنین «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن که در شهر ریاض پناه گرفته است، نیمه‌شب گذشته (سه‌شنبه) به‌دنبال اعلام توقف تجاوزگری ارتش عربستان به یمن در سخنانی تلویزیونی گفت: نقش عربستان در ماه گذشته را می‌ستایم و از مقام‌های سعودی قدردانی می‌کنم.


وی تجاوزگری ارتش عربستان به یمن را حمایت از ملت این کشور خواند و گفت: از همه تلاش‌ها برای حمایت از ملت یمن در حل مشکلاتش تشکر می‌کنم که در صدر آن‌ها، تلاش برادرانمان در عربستان به رهبری ملک «سلمان بن عبدالعزیز» قرار دارد.


تماس جان کری با ظریف


روزنامه لبنانی الاخبار از تماس روز سه شنبه( دیروز) وزیر خارجه آمریکا با همتای ایرانی خود با محوریت یمن خبر داد.


به نوشته این روزنامه، جان‌کری در این تماس تلفنی گفته است که کشورش گسترش دامنه بحران در منطقه را به مصلحت نمی‌داند و به سرعت با عربستان جهت توقف جنگ تماس خواهد گرفت و در راستای شروع روند سیاسی همکاری خواهد کرد.


شب گذشته پس از ۲۷ روز حملات هوایی شبانه روز عربستان علیه مردم یمن، ائتلاف سعودی از توقف حملات خبر داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته