دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تا پایان سال 95 محقق می شود؛

صادرات 20 میلیون تنی محصولات پتروشیمی

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تا پایان امسال ظرفیت نصب شده پتروشیمی به 64 میلیون تن می‌رسد،‌ گفت در سال 95 پیش بینی ما این است که 51 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید کنیم که 20 میلیون تن آن صادر خواهد شد.
کد خبر : 141169

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، فرناز علوی، ‌مدیربرنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری با بیان این مطلب گفت: تولید محصولات پتروشیمی در سال گذشته 46.5 میلیون تن بوده است و تنها در 7 ماه نخست امسال 29 میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده است.


علوی با اشاره به نوسانات قیمت نفت خام و تاثیر آن بر قیمت محصولات پتروشیمی افزود: از آنجا که خوراک اصلی برای تولید اتیلن، نفتا است بنابراین کاهش یا افزایش قیمت نفت بر قیمت تمام شده محصولات موثر خواهد بود و می‌توان گفت بین قیمت نفت با قیمت محصولات پتروشیمی همبستگی مثبتی وجود دارد.


وی درباره درآمد شرکت‌های پتروشیمی، گفت: طی سال‌های گذشته تا سال ۱۳۹۰ روند ارزش صادرات افزایش داشته است و با ارزش کاهش صادرات روبرو بوده‌ایم که بخشی به دلیل قیمت محصولات و بخشی دیگر به دلیل بازارهای جهانی است. میزان درآمد در سال ۱۳۹۴، ۹.۶ میلیارد دلار و تا پایان مهرماه سال ۱۳۹۵، ۴.۸ میلیارد دلار بوده است.


عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به متوسط قیمت فروش محصولات طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و هفت‌ماهه سال ۱۳۹۵، تصریح کرد: متوسط قیمت محصولات با روند کاهشی نفت و نفتا تغییر می‌کند. صادرات از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴، ۵۰ درصد کاهش قیمت و فروش داخلی ۴۰ درصد کاهش داشته است. این تغییرات در بخش صادرات از قیمت‌های بین‌المللی تبعیت می‌کند و در بخش داخلی از آنجایی که بخش عمده‌ای از محصولات از طریق بورس عرضه می‌شود و بورس هم از بازارهای بین‌المللی نشأت می‌گیرد، بنابراین از قیمت‌های بین‌المللی تبعیت می‌کند.


وی سهم تولید محصولات پلیمری در سبد پتروشیمی کشور را 34 درصد دانست و ادامه داد این محصولات نیز طی این سال‌ها روند کاهش قیمت را داشته به طوری که 20 تا 55 درصد افت را در این محصول شاهد هستیم.


وی افزود: گروه بعدی محصولات پایه و شیمیایی است که نمونه آنها متان و اتیلن گلایکول هستند که در این محصول نیز 40 تا 55 درصد کاهش ارزش قیمتی را شاهدیم.


علوی تصریح کرد: کودهای شیمیایی نیز علیرغم اینکه حجم بالایی دارند اما قیمت آنها پایین است و 6 درصد ارزش فروش محصولات را تشکیل می دهد و قیمت این محصول نیز 53 درصد کاهش داشته است.


وی همچنین اظهار داشت: پروپان و بوتان نیز 66 درصد با توجه به کاهش قیمت نفت افت بها داشتند همچنین استایرن و پارازایلین نیز از محصولات گروه آروماتیک 30 تا 50 درصد افت قیمت داشته‌اند.


وی با بیان اینکه سود خالص پتروشیمی‌ها 24 درصد متوسط صنعت است ، اظهار داشت: در سال 90 هزینه خوراک پتروشیمی‌هایی که خوراک آنها گازی بوده کمتر از 21 درصد کل درآمد شرکت بوده همچنین شرکت‌هایی که خوراک آنها گاز مایع بوده و ظرفیت کمتری دارند 30 تا 73 درصد درآمدشان بابت خوراک هزینه شده است. دسته سوم شرکت‌هایی هستند که با خوراک مایع تغذیه می‌شوند که 90 تا 92 درصد هزینه‌هایشان مربوط به خوراک است.


علوی ادامه داد: در سال 94 پتروشیمی‌های با خوراک گازی کمتر از 43 درصد هزینه‌هایشان مربوط به خوراک بوده که این رقم در پتروشیمی‌های خوراک گاز-مایع 75 درصد و پتروشیمی های خوراک مایع 86 درصد از درآمدشان بوده است.


وی تصریح کرد: سود خالص پتروشیمی‌هایی که از خوراک گاز استفاده می‌کنند در سال 90 ، 36 تا 76 درصد بوده و پتروشیمی‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند در این سال سود منفی داشته‌اند. در سال 94 پتروشیمی‌هایی که از خوراک گاز استفاده کرده‌اند 41 تا 52 درصد سود خالص داشته در حالی که پتروشیمی‌های با خوراک مایع زیر 10 درصد سود کرده‌اند.


وی با اشاره به اینکه هزینه خوراک طی سال‌های 90 تا 93 رشد داشته است افزود: علیرغم افزایش قیمت خوراک سود صنعت هم روند رو به رشد را داشته است و این دو با هم افزایش را نشان می دهند.


این مقام مسئول در NPC اظهار داشت: روند رشد صنعت طی 5 سال گذشته بیانگر این امر است که هزینه‌ها به دلیل تورم و کاهش قیمت جهانی محصولات و افزایش نسبی قیمت خوراک روند رو به رشدی داشته است اما به رغم افزایش هزینه‌ها سهم سود از کل درآمدها در سال 94 نسبت به سال 90 حدود 3 درصد افزایش داشته است که در تمام سال‌های مورد بحث بیش از 80 درصد کل سود صنعت متعلق به 13 شرکت مصرف کننده انواع خوراک گازی بوده است.


وی ادامه داد: در فاصله سال‌های 90 تا 94 سود شرکت های مصرف کننده انواع گاز 36 تا 49 درصد متغیر بوده است.


علوی در ادامه بحث به موضوع واگذاری در پتروشیمی‌ها پرداخت و گفت: بعد از خصوصی‌سازی نقش NPC به عنوان سیاست گزار و متولی توسعه تعیین شده و بخش خصوصی به عنوان بهره‌بردار و مجری فعالیت‌ می‌کند.


مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی برای سال‌های آتی اشاره و تصریح کرد: از جمله این طرح‌ها تبدیل گاز طبیعی به الفین‌ها و مشتقات آنها یعنی پروپان و پروپیلن و مشتقات آن است. همچنین استفاده از مایعات گازی اتان و بوتان برای تولید اتیلن است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته