ایجاد روحیه پرسشگری در دانشآموزان از اهداف برنامه درسی ملی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مجموعه آموزشی و فرهنگی آدینه برگزار شد، با بیان اینکه پژوهش فرصتی برای شناخت نیازها و پیش بینی آینده است، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که کوچکترین اقدامات آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد، به همین دلیل تمام تصمیمات و برنامههای اجرایی آموزش و پرورش دارای پیوست پژوهشی است تا از این طریق خطا و اشتباه را به حداقل برسانیم.
محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش علاوه بر انجام کارهای پژوهشی باید فرهنگ پژوهش را در دانش آموزان و معلمان توسعه دهد،خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یک دستگاه ملت ساز و دولت ساز است و این وزارتخانه با اجرای برنامههای تعیین شده درصدد است ساحتهای مختلف تربیت را در دانش آموزان نهادینه کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: اکنون کشور ما با مسائلی نظیر آسیبهای اجتماعی، مشکلات سلامت و تندرستی مواجه است و همه بخشهای کشور انتظار حل آن را از آموزش و پرورش دارند و این وزارتخانه با پژوهش در این زمینهها میتواند به حل مشکلات بپردازد و اندیشه جدیدی را در جهان خلق کند.
وی با تأکید بر بهادادن به پژوهشهای مدرسهای و بیان این نکته که پژوهشگر واقعی نسبت به نتایج پژوهش خود متعصب است، گفت: تعصب پژوهشگری به عنوان یک تکلیف و وظیفه، باعث ساختن تعالی جامعه میشود و میتواند روحیه جستوجوگری و پرسشگری را در جامعه نهادینه کند، در این صورت است که پژوهشگر از کار خود لذت میبرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پژوهش برای دانش آموزان باید متناسب با سطح سواد آنها طراحی و اجرا شود و به هیچ عنوان نباید پژوهشهای دانشگاهی با همان کیفیت برای دانش آموزان مطرح شود.
وی از نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان با گنجاندن مباحث پژوهشی در دوره ابتدایی خبر داد و اعلام کرد: معاونتهای آموزش ابتدایی و متوسطه نیز با برگزاری جشنوارههای جابربن حیان و خوارزمی و هم چنین با فعال کردن پژوهشسراهای دانش آموزی توانستهاند گام مؤثری در توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان بردارد.
انتهای پیام/