دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح شد

چرخه تولید و اجرای عمومی در استان‌ها شکل بگیرد

همایش «آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها» در حالی برگزار می‌شود که دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اداره کل هنرهای نمایشی با رویکردی تازه به تئاتر استان‌ها پرداخته‌اند.
کد خبر : 141092

به گزارش گروه فرهنگی آنا، شامگاه 19 آذرماه در نشست صمیمانه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی با گروه های برگزیده و روسای انجمن های نمایشی استان های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، یزد، فارس، هرمزگان، البرز و چهارمحال و بختیاری بر مشارکت گیری برای ساخت پلاتو در استان ها تاکید شد.


شفیعی با تاکید بر اینکه در حوزه تئاتر استان ها بحث تغییر در آیین نامه تشکیل شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی انجام شده است، گفت: آقای منتظری برای از سر گرفتن تئاتر در سراسر کشور دو اتفاق را به صورت جدی پیگیری کرد، یکی برگزاری جشنواره تئاتر استان ها و دیگری تشکیل انجمن نمایش سراسر کشور که در آن زمان تنها در شهرستان ها فعال بود و موظف شد چراغ تئاتر را روشن نگه دارد. بعد از چند سال احساس شد که ساز و کار تشکیلاتی انجمن کارا نیست و هر زمان موعد انتخابات انجمن می رسد آخرین گروهی که نمایشی به صحنه برده هر چه تعداد اعضایش بیشتر باشد در انتخابات برنده می شود و خیلی فرق نمی کرد این افراد تازه وارد تئاتر شده باشند یا صاحب کسوت باشند. در نهایت خروجی همیشه محل چالش بود و اواخر فعالیت این انجمن هم، ارتباط با مرکز ضعیف شده بود. در نهایت بعد از آن انجمن هنرهای نمایشی تشکیل شد که نقش صندوق مالی ادارات کل را بازی می کرد که خیلی ارتباطی با گروههای نمایشی به نسبت به گذشته نداشت و انتصابی بود.


مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه با این ساختار انتصابی انجمن ها، برنامه ریزی دقیق برای تئاتر در استان ها میسر نبود افزود: رویکرد هنرمندان به انجمن انتصابی رویکردی مثبت و دو جانبه نبود و انجمن باید زمانی تشکیل می شد که گروه های فعال در هر استان شناسایی شوند و چه بهتر که گروه های تئاتری تشکیل دهنده بدنه انجمن در هر استان باشند. به همین منظور گام اول اداره کل هنرهای نمایشی شناسایی گروه های نمایش و صدور پروانه فعالیت با همکاری ادارت کل استان ها برای آنها بود تا هیات مدیره انجمن نمایش ها را از بین هسته مرکزی گروه های ثبت شده انتخاب کنند. انتظار از این هیات مدیره جدید با توجه به اینکه از بدنه گروه های تئاتری است این است که دغدغه اصلی اش برنامه ریزی برای گروه های نمایش استان باشد و این به عدالت و اعتمادی که تئاتری ها باید به انجمن داشته باشند نزدیکتر است.


وی اظهار کرد: گام دوم اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل استان ها، این است که بتوانیم با مشارکت نهادهای استانی و اعتبارات وزارت ارشاد و یا اعتبارات عمرانی استان ها پلاتوهایی را ایجاد کنیم یا به سامان کنیم و در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان ها بگذاریم که محلی برای اجرای نمایش باشد و این به سیاستگزاری و برنامه ریزی دفاتر انجمن در استان ها کمک می کند.


شفیعی در ادامه متذکر شد: بحث مالی هم بحثی بود که در تئاتر استان ها خیلی برنامه ریزی شده و هدفمند نبود. از سال گذشته تفاهم نامه ای را منعقد کردیم که الگویی باشد برای فعالیت تئاتر استان ها، تفاهمنامه ای که هم بحث تولید و هم تقویت سخت افزاری و هم مواردی که به نوعی در حوزه تئاتر در برنامه ها و اهداف انجمن ها هست، در آن گنجانده شده است.


وی افزود: امیدواریم که این تفاهمنامه ها الگویی باشد که در استان ها و ادارات کل از ابتدای سال بر مبنای اعتبارات خودشان، مبلغی را برای تئاتر مشخص کنند. همین که بودجه ای را از ابتدای سال متناسب با اعتبارات استان برای تئاتر در نظر بگیرند و در اختیار انجمن ها بگذارند می تواند مبنایی باشد برای یک برنامه ریزی درست و هدفمند که ابزار دست هیات مدیره انجمن نمایش خواهد بود. علاوه بر اینکه نیاز داریم گروه های نمایشی را شناسایی کنیم نیاز داریم که بانک های جامع و کامل برای مخاطبان تئاتر داشته باشیم. باید از فضای مجازی برای این گسترش دایره مخاطبان با توجه به جمعیت بالای تحصیل کردگان در کشور استفاده کنیم.


شفیعی یادآور شد: در تهران چند سایت فروش بلیط تئاتر ظرفیت بالایی در بانک تماشاگران تئاتر ایجاد کرده اند و اتفاق خوبی شکل گرفته است و همانطور که شاهدیم فروش یک تئاتر در یک سالن با فروش یک فیلم که هزینه های بالایی صرف ساخت آن شده و به طور همزمان در ده ها سینما در سراسر کشور اکران می شود، برابری می کند. این نشان می دهد که ظرفیت برای مخاطب تئاتر خیلی بیشتر از سینما وجود دارد و باید از آن بهره گرفت. در شهر مشهد هم هر شب هفت اجرا روی صحنه می رود و نمایش ها مخاطب خوبی دارند.


مدیر کل هنرهای نمایشی ادامه داد: هدف همه این نکاتی که ذکر شد این است که چرخه تولید و چرخه اجرای عمومی در استان ها شکل بگیرد و اتفاقات مستمر و مداوم تئاتر در سراسر کشور وجود داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته