دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی مطرح کرد؛

کاهش فشار روانی مردم و نزدیک کردن معاملات به واقعیت‌های موجود با تغییر واحد پولی به تومان

دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: حذف یک صفر از واحد پولی و تغییر آن از ریال به تومان هم فشار روانی مردم را کم می‌کند و هم معاملات را به واقعیت‌های موجود اقتصادی نزدیک می‌کند.
کد خبر : 141029

محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه البته تصمیم هیات وزیران برای تغییر واحد پولی کشور باید به تصویب مجلس برسد، افزود: این موضوع از سال ها قبل مطرح بود تا چند صفر از واحد پول ملی حذف شود که در نهایت نیز تصمیم‌گیری شد تا یک صفر در این دولت حذف و نام آن تغییر واحد پولی از ریال به تومان باشد.


وی با بیان اینکه عملا مردم در معاملات خود دیگر اسمی از ریال به میان نمی‌آورند، تصریح کرد: مهیا کردن این حجم پول به لحاظ چاپ اسکناس و ضرب سکه برای دولت بسیار هزینه‌زا بوده است که حالا حذف یک صفر از واحد پولی می‌تواند هزینه‌های دولت را نیز کاهش دهد.


جمشیدی ادامه داد: علاوه بر کاهش فشار مالی دولت، فشار روانی مردم نیز با این اقدام کاهش می‌یابد و افراد می‌توانند راحت‌تر و واقعی‌تر معاملات خود را انجام دهند.


وی اظهار کرد: در ابتدای جمهوری اسلامی سکه‌های یک ریالی و حتی نیم ریالی (10 شاهی) ضرب می‌کردیم اما اکنون عملا سکه و اسکناس‌های 10 و 20 تومانی کاربردی ندارند و حتی در معاملات زیر 100 تومان نیز یا خریدار از پرداخت خود منصرف می‌شود و یا فروشنده از دریافت اجتناب می‌کند.


دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با تاکید بر اینکه این نتیجه‌گیری بدیهی است که طی سالیان گذشته به علت تورم، ارزش پول ملی کاسته شده است، اضافه کرد: در سال 45 به دنبال معامله یک واحد مسکونی 100 متری به قیمت پنج هزار تومان بودم اما اکنون همین رقم هزینه آژانس فرد برای رسیدن از منزل به محل کار نیست و این روند بیانگر رشد تورم در کشور است.


وی درباره برخی اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه دولت باید حذف چندین صفر را از واحد پول ملی در دستور کار خود قرار می‌داد، بیان کرد: هرچند با حذف یک صفر از واحد پولی باز هم با حجم قابل توجهی اسکناس و سکه مواجه خواهیم بود اما شاید دولت به دنبال آن است که این موضوع و حذف صفرها ذره ذره برای مردم تبیین شود و به باور برسد.


جمشیدی با تاکید بر اینکه این حذف صفر از واحد پولی در بسیاری از کشورها از جمله کشور همسایه ما ترکیه طی سالیان گذشته انجام شده و موفق هم بوده است، عنوان کرد: این اقدام باید با سیاست‌های اقتصادی توام باشد.


وی خاطر نشان کرد: درست است که دولت در کاهش نرخ تورم موفق عمل کرده اما در بازگشت رکود به دوران رونق موفق نبوده است و در حذف صفر از پول ملی باید دیگر سیاست‌های اقتصادی را نیز به طور همزمان اجرایی کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته