دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

از گروه 13 نفره تا فرماندهی بسیج مستضعفین/ با جانشین سردار نقدی بیشتر آشنا شویم

بعد از فرمان امام خمینی در سال 58 بود که موضوع تشکیل بسیج بر سر زبان‌ها افتاد و به این ترتیب با تصویب قانون تشکیل بسیج به عنوان یکی از ارکان پنجگانه سپاه پاسداران در دی ماه 1359 «بسیج مستضعفین» به عنوان نهادی رسمی در جمهوری اسلامی معنا یافت و پس از آن نقش موثری در رویدادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه ایران داشته است.
کد خبر : 140767

شیما شعاعی، گروه سیاسی خبرگزاری آنا- روز گذشته با فرمان حضرت آیت الله خامنه‌ای سردار غلامحسین غیب پرور به عنوان رئیس جدید سازمان بسیج کل کشور معرفی و جایگزین سردار محمدرضا نقدی شد؛ چهره ای که به نسبت سردار نقدی کمتر برای عموم مردم شناخته شده است؛ هرچند برای مردم شیراز و کسانی که در سالهای اخیر رخدادهای استان فارس را پیگیری می‌کردند، ممکن است موضوع متفاوت باشد.


ماجرای اخراج از مدرسه بخاطر شعارنویسی


سردار غلامحسین غیب پرور متولد سال 1341 در شیراز است. وی در خاطراتش از دوران دانش آموزی که همزمان شده بود با مبارزات مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی، می گوید: در سال 56 به همراه 13 نفر دیگر از مدرسه اخراج شدیم. اما این اخراج بواسطه تنبلی نبود بلکه نوشتن شعار و توزیع آن در مدرسه علت این اخراج بود.


او که این خاطره را برای دانش آموزان تعریف می کرد، با بیان اینکه « دعا کنید عاقبت بخیر شویم»؛ به سرنوشت گروه 13 نفره اشاره کرد و گفت: «از این گروه بعضی ها مثل احسان حدائق به خیل شهدا پیوستند، برخی هم لندن نشین شدند و ضد انقلاب. شهید احسان حدائق در حالی که مشتش گره کرده و چشمش و دهانش باز بود و در حال گفتن شعار مرگ بر آمریکا بود به دیدار معبود شتافت.»


وی در دوران دفاع مقدس به عضویت در لشکر 19 فجر شیراز درآمد و مسئول آموزش عقیدتی سیاسی لشکر 19 فجر شد.


آن گونه که سایت شیرازه - از سایت های اصولگرا در شیراز- می نویسد، غیب پرور در سال های دفاع مقدس، به عنوان جانشین تیپ حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) و مسئولیت محور مهندسی لشکر 19 فجر را برعهده داشت.



فرمانده سابق سپاه فجر بعد از دوران دفاع مقدس به عنوان مسئول آموزش نیروزی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی شد و تا سال 85 فرمانده لشکر 25 کربلا در مازندران بود.
پس از سال 85 به مدت 2 سال فرماندهی لشکر 19 فجر در فارس را برعهده گرفت و با ادغام نیروی مقاومت و زمینی به فرماندهی سپاه فجر استان فارس منصوب شد.


جانشین سردار همدانی بعد از شهادت او در حلب


او در آذرماه سال گذشته و پس از شهادت سردار حسین همدانی فرمانده وقت قرارگاه امام حسین(ع) در حلب سوریه، جایگزین وی شد. این قرارگاه مسئولیت سازماندهی گردان‌های امام حسین(ع) را برعهده دارد.


پیش از آن سردار شهید حسین همدانی، فرماندهی این قرارگاه را برعهده داشت که در حین انجام مأموریت در 16 مهرماه 94 در حلب سوریه، به درجه رفیع شهادت نائل شد.



حفظ سمت فرماندهی سپاه فارس تا بعد از انتخابات


نکته جالب آن که سردار غیب پرور تا مرداد ماه 95 با حفظ سمت فرمانده سپاه فجر استان فارس نیز بود که بعد از آن جای خود را به سردار سید محمد هاشم غیاثی داد.


در زمان انتصاب سردار غیب پرور به فرماندهی قرارگاه امام حسین(ع) ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در سپاه فجر نوشت:« وی افزود: سردار غلامحسین غیب پرور تا اسفندماه امسال و بعد از برگزاری دو انتخابات مهم در کشور، با حفظ سمت به عنوان فرمانده سپاه فجر استان فارس در استان باقی خواهد ماند و بعد از برگزاری انتخابات جانشین وی برای استان فارس مشخص خواهد شد.»


سرتیپی با دکتری مطالعات استراتژیک


آن گونه که خبرگزاری فارس نوشته، غیب‌پرور دانش‌آموخته مطالعات استراتژیک در مقطع دکتری است، وی پس از پایان جنگ تحمیلی در مسئولیت‌های آموزشی سپاه پاسداران به خدمت پرداخت. تصاویر نیز درجه او را سرتیپ تمام نشان می دهد.



سوژه ناشیگری العربیه


از جمله مواردی که پیشتر این چهره نظامی را در صدر اخبار سیاسی و نظامی قرار داد: معرفی وی به عنوان جایگزین سردار همدانی و انتشار اشتباه عکس وی به جای سردار فدایی (یکی از شهدای مدافع حرم) در سال 94 در شبکه العربیه بود.


علاه‌براین او در اظهارنظری انتقادی نسبت به عملکرد وزیر ارشاد وقت (علی جنتی) در مسئله برخورد با برگزارکنندگان کنسرت‌ها و یا لغو آن‍ها در سال 93 گفته بود: « هیچ کس با موسیقی فاخر مخالف نیست،‌ اما بعضی از کنسرت‌ها، موسیقی فاخر نیست،‌ مطرب‌گری است، عده‌ای که در دوران گذشته تار و تنبک داشتند، حالا لباسشان و ظاهر را عوض کرده‌اند و با همان تار و تنبک آمده‌اند که موسیقی برگزار کنند...ما مرید علما هستیم، تاکنون یک نفر از علما رفتار وزارت ارشاد را تایید نکرده‌اند، حالا با کدام حجت شرعی، آقایان سر مردم را با برگزاری کنسرت گرم می‌کنند...والله قسم که مخالفت‌های بنده بر مبنای مسائل سیاسی نیست، اگر قبلا هم از وقوع چنین اتفاقی و برگزاری کنسرت موسیقی مبتذلی مطلع می‌شدیم، قطعا این حرف‌ها را می‌زدیم».



ازجمله اقدامات مهم غیب‌پرور به دوران ریاست وی بر معاونت آموزش نیروهای سپاه باز می‌گردد و به نظر می‌رسد اقدامات وی در این راستا زمینه ساز حضور وی در مقام فعلی اش شده است.


تشکیل بسیج در تمامی کشورهای اسلامی در حال تحقق


وی همچنین در گفت و گویی، یکی از وظایف اصلی بسیج و سپاه را تربیت فرماندهان جوان، جهادی و انقلابی عنوان کرده و گفته بود که این مهم با جدیت دنبال می شود. وی تاکید دارد قدرت تحلیل، لازمه مدیریت جهادی است و در این راستا گفته است: «تشخیص قوی، به موقع و به اندازه عمل کردن از دیگر خصوصیت‌های مدیریت جهادی است. وی بر این باور است که بسیجیان نباید روحیه جهادی و انقلابی خود را از دست بدهند، و به موقع و به اندازه در حوزه جنگ نرم و جنگ سخت وارد شوند.»


علاوه براین، غیب پرور در مواردی اشاره کرده است؛ امروز کلام امام(ره) مبنی بر تشکیل بسیج در تمامی کشورهای اسلامی در حال تحقق است، امری که شاید بتواند تا حدی برنامه‌های او برای مدیریت سازمان بسیج را آشکار نماید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته