دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش 3 برابری پرداخت وام ازدواج در سال جاری / 642 هزار نفر در صف انتظار

از ابتدای سال جاری تاکنون 5 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است،که این امر حاکی از افزایش 2 تا 3 برابری پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج نسبت به سال گذشته است.
کد خبر : 140648

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات این بانک با اشاره به اینکه بانک مرکزی خود را ملزم و مکلف به ارائه آمار شفاف و دقیق می داند گفت: بانک مرکزی در مقاطع زمانی مختلف خود را مکلف به ارائه آمار و اطلاعات دقیق و نیز ارائه عملکرد خود در حوزه های مختلف می داند. براین اساس بخش اعتبارات بانک نیز خود را ملزم به پاسخگویی شفاف و صریح در این حوزه می داند.


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ضمن اشاره به ابلاغ قانون بودجه در سال 1395 و تعیین سقف 10 میلیون تومانی برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج گفت: همزمان با ابلاغیه قانون بودجه در سال 1395، بانک مرکزی در 4 خرداد ماه و با ابلاغ بخشنامه ای بانک ها را مکلف به پرداخت این تسهیلات از محل قرض الحسنه جاری و پس انداز کرد. همچنین پس از آن و با ابلاغ قانون بودجه بانک مرکزی در قالب ابلاغیه ها و بخشنامه های متعدد در تیر، مرداد ماه سال جاری بر تسریع و تسهیل این پرداخت ها تأکید کرد.


میرمحمدصادقی از افزایش 2 تا 3 برابری در پرداخت های تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از نظر مبلغی به متقاضیان خبر داد و گفت: از ابتدای فروردین ماه سال 1394 تا 16 آذرماه همان سال تعداد 580 هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان با مبلغی معادل 1750 میلیارد تومان پرداخت شد. از سوی دیگر و در سال 1395 نیز حدود 590هزار فقره وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است که از نظر تعدادی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است اما از نظر مبلغی تاکنون 5 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است. این امر نشان از به ثمر نشستن تلاش های بانک مرکزی و شبکه بانکی است.


وی با بیان اینکه 805 هزار نفر تا پایان سال 1394 ازتسهیلات قرض الحسنه ازدواج منتفع شده اند گفت: تا پایان سال 1394 مبلغ 2450 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان این طرح پرداخت شده است، این در حالی است که در 8 ماه و نیم سال جاری 5400 میلیارد تومان به واجدین شرایط دریافت این تسهیلات پرداخت شده است، که این امر در نوع خود بی نظیر است و حاکی از رشد 2.2 درصدی نسبت تسهیلات پرداختی ازدواج به سال گذشته است.


وی در ادامه افزود: با ابلاغ رسمی رییس کل بانک مرکزی بانک ها در مرداد ماه بانک ها ملزم به پرداخت 10میلیون تومانی وام ازدواج شدند و از آن زمان و در 90 هزار نفر در مرداد ماه ، 110 هزار نفر در شهریور ماه، 86 هزار نفر در مهر و 86 هزار نفر در آبان ماه سال جاری از تسهیلات تسهیلات قرض الحسنه ازدواج استفاده کرده اند. همچنین از ابتدای سال جاری تا تاریخ 16 آذر ماه 1395 به 590 هزار نفر تسهیلات اعطا شده است که از این تعداد 472 هزار نفر از تسهیلات 10 میلیون تومانی و 17 هزار نفر از تسهیلات 20 میلیون تومانی ایثارگران بهره مند شده اند. علاوه بر این روزانه 3 هزار و 500 تا 4 هزار نفر از تسهیلات ازدواج و ماهانه نیز 85 تا 100 هزار نفر از این تسهیلات بهره مند می شوند.


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص این انتقاد که تمامی بانک ها در استان ها اقدام به پرداخت وام ازدواج نمی کنند، گفت: در برخی استان ها، متقاضیان به یک بانک بیشتر مراجعه می کنند، درنتیجه هنگامی که حجم متقاضیان این بانک ها زیاد شود، بانک مرکزی به طور خودکار در تهران سامانه را برای آن بانک در استان مربوطه مسدود می کند. چراکه این امر موجب می شود افراد بیشتری در صف طولانی قرار گیرند و باید مدت زمان بیشتری را برای دریافت وام ازدواج در صف صرف کنند. باتوجه به این نکات و پس از کاهش تعداد متقاضیان سامانه مجدداً برای آن بانک باز می شود.


این مقام مسئول بانک مرکزی تعداد متقاضیانی را که تا به امروز در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند عنوان کرد: در حال حاضر 642 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند و از این تعداد 344 هزار نفر در انتظار تکمیل پرونده هستند.


میرمحمدصادقی تعدادتسهیلاتی تسهیلات پرداختی از اواخر سال 87 و هنگام راه اندازی سامانه ازدواج تا این لحظه را بالغ بر 25 هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از ابتدای راه اندازی سامانه ازدواج 8 میلیون و 200 هزار نفر از تسهیلات استفاده کردند. همچنین در سال 93 صرفاً 12 بانک در سامانه این خدمت را ارائه می کرد اما این رقم در حال حاضر به 31 بانک افزایش یافته است. امیدواریم با تلاش های صورت گرفته تا پایان سال جاری این رقم به حدود 1 میلیون و 200 هزارنفر افزایش یابد. و تقریبا موفق شده ایم آنچه قانون‌گذار ما را به انجام آن مکلف کرده است را به سرانجام برسانیم. همچنین بانک ها در تلاشند تا در اسر ع وقت و پس از تکمیل پرونده و باتوجه به منابع خود اقدام به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته